סגור
ליאת חזות מכלל ביטוח ופיננסים
ליאת חזות, מנכ"לית פועלים אקוויטי. לגאסי זקוקה לשותפים לעסקה (צילום: סיון פרג')
בלעדי

בנק הפועלים במו"מ להצטרף לקניית השליטה באימפריית חלפי הרכב של משפחת פינס

הבנק בוחן השקעה לצד קרן לגאסי ברכישת 70% מחברת מ.פינס לפי שווי של 750 מיליון שקל. אם המגעים יבשילו, הפועלים ירכוש 20% ממניות משווקת חלקי חילוף. הבנק בוחן גם העמדת מימון לעסקה 

בנק הפועלים בוחן את הצטרפותו לקרן הפרייבט אקוויטי לגאסי בעסקה שבמסגרתה היא רוכשת ממשפחת פינס את השליטה במ.פינס (M—Pines), שמייבאת חלקי חילוף לרכב, לפי שווי של 750 מיליון שקל, כך נודע לכלכליסט.
המגעים בין לגאסי למשפחת פינס נחשפו לראשונה בכלכליסט בחודש מאי האחרון, ומאז נחתם בין הצדדים מזכר כוונות, שלפיו הקרן תרכוש 70% מהמניות מידי המשפחה תמורת 530 מיליון שקל, וכעת הקרן מצויה בשלבים של גיוס שותפים לעסקה במתכונת של קו־אינווסט. כלומר, השקעה בעסקה לצד הקרן.
לגאסי מגייסת משקיעים נוספים לעסקה משום שמדובר בעסקה שגדולה למידותיה הפיננסיות. זאת משום שהקרן, שהוקמה ב־2021, גייסה עד כה 200 מיליון שקל, ועל כן אין בידה את ההון הדרוש על מנת לבצע את העסקה לבדה ממקורותיה העצמיים, והיא גם שואפת לא לבצע את העסקה במינוף גבוה מדי. על רקע זה מתקיימים המגעים עם בנק הפועלים.
אם הם יבשילו, הבנק, שמנוהל על ידי ידין ענתבי, ירכוש 20% מהמניות של מ.פינס תמורת 150 מיליון שקל, וזאת באמצעות פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, שבראשה עומדת ליאת חזות. במקביל, הפועלים בוחן גם העמדת הלוואה בהיקף משמעותי ללגאסי על מנת לממן לה את הרכישה המדוברת.
אם העסקה מול לגאסי תצא לפועל, משפחת פינס תרשום אקזיט משמעותי, שמונה שנים אחרי שעמדה בפני אקזיט צנוע יותר, אז קרן אייפקס ישראל (AMI), שבראשה עומדת זהבית כהן, ניהלה מגעים על מנת לרכוש 75% ממניות החברה תמורת 270 מיליון שקל ולפי שווי של 350 מיליון שקל. העסקה לא הבשילה. העסקה הנוכחית, ככל שתצא לפועל, תיעשה לפי שווי יותר מכפול.
מ.פינס היא חברה משפחתית שהוקמה על ידי מוטי פינס (50%), וכיום שותף בה גם דוד פינס, שמחזיק ביתרת המניות. בן משפחה שלישי, עופר פינס, שהחזיק ב־20% מהמניות, מכר אותן לשניהם לפני חמש שנים, ופרש לטובת עסקי הנדל"ן העצמאיים שלו.
החברה עוסקת ביבוא, שיווק והפצה של חלקי חילוף לכמעט כל סוגי הרכב הפרטי והמסחרי שמשווקים בישראל. לחברה יש מרכז לוגיסטי ממוחשב ברמלה שמשתרע על שטח של כ־5,000 מ"ר ובו היא מאחסנת עשרות אלפי חלפים.
בין לקוחות החברה, שמעסיקה 150 עובדים, כ־400 מוסכים ברחבי המדינה, כאשר יש לה גם פעילות של שיווק חלקי חילוף ללקוחות פרטיים. כמו כן, מ.פינס מספקת ייעוץ מקצועי ללקוחות בנושא חלפים, כשהמרכז הלוגיסטי הממוחשב שלה מאפשר לה לספק את החלפים במהירות גבוהה יחסית.
מ.פינס הוקמה ב־1986. בתחילת הדרך היא עסקה ביבוא חלפים למספר מצומצם של דגמים ורכבים, אך עם השנים היא התפתחה להיות אחת השחקניות הגדולות והדומיננטיות בענף, וכיום ההכנסות שלה עומדות, לפי ההערכות, על כ־500 מיליון שקל בשנה, והחברה גם מציגה רווחיות גבוהה בדמות שיעור EBITDA דו־ספרתי מההכנסות.
לאחר שנחשפו המגעים מול לגאסי, בכירים בעולם הרכב, בדגש על שוק חלקי החילוף, הופתעו מתג השווי של מ.פינס בעסקה. זאת משום שהשוק עשוי לעבור טלטלה לאור רפורמה שהמטרה שלה היא להוזיל את עלויות החלפים, וכתוצאה מכך גם את עלויות הביטוח לציבור הרחב. בשלב זה הרפורמה נבלמה על ידי שרת התחבורה מירי רגב, אך לא מן הנמנע שהיא תחזור לשולחן בעתיד.
במקביל לגיוס משקיעים לרכישת השליטה במ.פינס, לגאסי ניהלה הליך פרידה מהשותף שלה בחברת השילוח מנטפילד, עומר יצהרי, שבעזרת מימון ממוטי בן־משה ביקש לרכוש את החלק שלה (50%) לפי השווי שלפיו נכנסה להשקעה בחברה לפני ארבע שנים – 120 מיליון שקל. המגעים לא הבשילו ובסופו של דבר לאחרונה לגאסי מינתה מנכ"ל חדש, את איל מאיו, שמילא תפקידים בכירים בחברות שילוח ולוגיסטיקה אחרות דוגמת UPS ופרידנזון.
השבוע נחשף בכלכליסט שקרן הנדל"ן ריאלטי השלימה את רכישת השליטה (75%) בחברת הייזום למגורים אקו סיטי לפי שווי של 300 מיליון שקל. העסקה הזו מביאה את בנק הפועלים לרשום תשואה נאה על ההשקעה בחברה, שכן הוא רכש 5% מאקו סיטי ב־2021 לפי שווי של 110 מיליון שקל, ויש לו אופציה להגדיל את חלקו ל־20% עד שנת 2027 לפי שווי של 130 מיליון שקל.