סגור
מימין תומס פכנר חיים מונהייט ו שטפן האק במשרדי אלמו במעמד הרכישה
מימין תומס פכנר, חיים מונהייט ושטפן האק במשרדי אלמו במעמד הרכישה (צילום: אינגה אבשלום שיליאן)

בלעדי
עסקת ענק לאלמו מפתח תקווה: נמכרת לתאגיד בוש הגרמני ב-700 מיליון דולר

חודש אחרי חשיפת כלכליסט על מגעים למכירת חברה המספקת פתרונות בקרה מדויקים למערכות רובוטיות, נחתמה הבוקר העסקה, שתהיה אחד האקזיטים הגדולים של בעל מניות פרטי בשנים האחרונות. היא מוחזקת כולה בידי חיים מונהייט שהקים אותה ב-1988

פחות מחצי שנה אחרי שפתח בהליך מכרזי למכירת החברה שהקים, מוכר חיים מונהייט, יזם כמעט אלמוני, את אלמו מפתח תקווה תמורת יותר מ־700 מיליון דולר לקונצרן הענק הגרמני בוש.
בוש הסכימה לשלם יותר מחברת רוקוול אוטומציה האמריקאית ולהקדים אותה במכרז. לפני חודש חשף "כלכליסט" את המגעים.
זהו אחד האקזיטים הגדולים של בעל מניות פרטי בשנים האחרונות. אלמו מוחזקת בידי חיים מונהייט שהקים אותה ב־1988 יחד עם שני חברים שפרשו מאז. אלמו מפתחת בקרי תנועה מתקדמים ומעסיקה 330 עובדים בפתח תקווה, בפיתוח, יצור מכירה ושיווק. בוש מכוונת להרחיב את הפעילות של אלמו. מאלמו סירבו להתייחס לסכום הרכישה.
אלמו לא נזקקה לגיוסי הון והיתה רווחית כבר משלביה הראשונים. לחברה אין חוב, והיא מכניסה כ־90 מיליון דולר בשנה ו־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של כ־40 מיליון דולר בשנה.
אקזיטים שבהם בעל מניות אחד מחזיק בכל המניות הם חריגים בכל קנה מידה, ובטח בעסקה בממדים כאלה.
בוש שמעסיקה 31 אלף עובדים באמצעות מטה בגרמניה, פועלת בתחום האוטומציה במפעלי תעשייה באמצעות החברה הבת Bosch Rexroth שמבצעת את הרכישה. ההכנסות של בוש שפעילה ב־80 מדינות בעולם ונחשבת לאחת החברות הגדולות באירופה עמדו ב־2021 על 78.7 מיליארד יורו. כאמור, הרוכשת של אלמו היוותה 6.2 מיליארד יורו מתוכם. דויטשה בנק ליווה את בוש בתהליך לצד משרד עו"ד ש. הורוביץ.
לפני שנתיים רכשה בוש 40% ממפעל המגזנים של אלקטרה צריכה באשקלון, מפעל המהווה את הפעילות העיקרית של אלקטרה צריכה. בוש העולמית נכנסה לשותפות במפעל החדש שמקימה אלקטרה באשקלון, על מנת להרחיב את שיתוף הפעולה שהיה קיים כבר קודם בין שתי החברות, בתחום מערכות החימום התת־קרקעיות.
Bosch Rexroth שהוקמה בידי בוש במסגרת המאמץ שלה להוביל עוד מהפכה תעשייתית, היא אחת הבולטות בעולם בתחומי ההידראוליקה, טכנולוגיית הינע ובקרה חשמלית, תחומים שמשיקים לפעילות של אלמו.
החברה הגרמנית פועלת בשנים האחרונות להרחבת הפעילות בתחום. אלמו תישאר חברה ישראלית ועובדיה ימשיכו לפעול בחברה תחת בוש. השדרה הניהולית תמשיך לכהן.
מדובר באחת החברות הגדולות שפעלו מתחת לרדאר. העובדה שלא נזקקה לגיוסי הון ופעלה בתחום נישתי, איפשר לאלמו לגדול ללא הפרעות ותוך שהבעלים שומר על הפרטיות די בקנאות וממעט להיחשף.
המוצרים של אלמו נחשבים למבריקים מבחינה טכנית. אלמו זיהתה את המעבר של התעשייה לאוטומציה והתרכזה בפיתוח של ה"מוח", של הרובוטים האוטומטיים שמנהלים מזה שני עשורים את התעשייה בחברות המתקדמות. במקום גורם אנושי שיחבר שני חלקים של מוצר, עושה זאת זרוע רובוטית.
הזרוע הזו זקוקה למוח, שיכוון את התנועה שלה בצורה מדוייקת, לעיתים ברמה של מילימטרים ובמינימום טעויות. אומדן לא נכון של התנועה, והתכנון שלה, יגרום להרס המוצר כולן שמורכב בידי אותו רובוט. אלמו יודעת לתכנן את המוח של הרובוט, בצורה המתקדמת והמדוייקת ביותר. במפעל שבונה למשל חלקים למכוניות יוקרה כמו מרצדס, שזקוק לרמת דיוק מכסימלית, ישתמשו במוצרים של אלמו.
הלקוחות שלה הם יצרניות רובוטים בינלאומיות כמו קוקה, וגם חברות מסוגה של בוש. המוצרים של אלמו עמידים גם בתנאי מזג אוויר קיצון, של חום וקור. מפעל החברה בפתח תקווה נחשב לאחד היפים והמתקדמים בארץ.
כפי שנחשף ב"כלכליסט" בנק רוטשילד ניהל את תהליך המכירה של אלמו, יחד עם דויטשה בנק, וקיבל מספר הצעות סביב 700 מיליון דולר ומתוכן בחר מונהייט בהצעה של בוש. משרד עו"ד מיתר ייצג את אלמו בעיסקה. הרכישה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של 2022, לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים.
ראשיתה של אלמו, בגלגול הקודם שלה, היה כחברה לליפוף ושיפוץ מנועים חשמליים שהוקמה על ידי שני ניצולי שואה ב־1970 בתל אביב, אברהם טננבאום ושותפו יהודה צוקרמן. בשנת 1970 החברה עברה לפתח תקווה.
בנו של יהודה צוקרמן, נחמן קורם, לקח על עצמו עם שחרורו משירותו הצבאי כטייס קרב בתחילת שנות ה־80 את חלקו של אביו בחברה. הוא הקים יחד עם חיים מונהייט את אלמו הינע מבוקר ב־1988 ופרש מפעילות בחברה לפני כעשרים שנה.
מונהייט המשיך את הפעילות בעצמו ובשנים האחרונות הצטרף אליו בנו, בן מונהייט, שהוא אחד הסמנכ"לים הבכירים בחברה. כשליש מעובדי החברה הם מהנדסים המועסקים בארץ והיתר בחברות בנות ברחבי העולם, בארה"ב, גרמניה, אנגליה, איטליה, פולין, סין, דרום קוריאה וסינגפור.
כאמור, מוצרי החברה נמצאים במפעלים המתקדמים בעולם. הם למעשה המוח למכונות בקרת הינע של מנועים חשמליים, ומפותחים במרכז הפיתוח של החברה בפתח תקווה. בקרי התנועה הרב ציריים ובקרי התנועה של מנועי סרוו של החברה הוטמעו על ידי יצרני מכונות גדולים בארץ ובעולם במגוון רחב של תעשיות מתוחכמות, שדורשות ביצועים אופטימליים. תעשיות שאליהם מכוונים מוצריה של אלמו הם רובוטיקה, רכבים אוטונומיים (AGVs), יצור אלקטרוני, ניתוחים רובוטיים, תהליכי יצור מתקדמים, מחסנים אוטומטיים, פארקי שעשועים ועוד.
במספר הזדמנויות התבטא מונהייט בשבחם של כ־80 מהנדסי פיתוח המועסקים באלמו ולדבריו הם מהווים את חוד החנית של טכנולוגיית בקרת ההינע. מונהייט אמר בעקבות העסקה כי "אני גאה על הצטרפותה של אלמו למשפחת Bosch. שילוב הכוחות יבטיח את המשך ההצלחה והצמיחה של אלמו. אני מברך על כך ש־Bosch תמשיך ותטפח את אלמו כמרכז מצוינות ישראלי וכחברה ישראלית. אני בטוח שאנשי אלמו המסורים והכישרוניים ימשיכו ביתר שאת לפתח ולייצר טכנולוגיות ומוצרים חדשניים, מרתקים, ומובילים בעולמנו, ויביאו את אלמו ואת עצמם לשיאים חדשים".

אלמו

  • שנת הקמה: 1988
  • מייסדים: חיים מונהייט ונחמן קורם
  • מספר עובדים: 330
  • מטה: פתח תקווה
  • תחום פעילות: פיתוח בקרי תנועה מתקדמים
  • הכנסות שנתיות: 90 מיליון דולר
  • רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) שנתי: 40 מיליון דולר