סגור
חורף קריפטו ביטקוין קפוא
שוק הקריפטו (צילום: בלומברג)

כלכלני Global X: צניחת שוק הקריפטו פוגעת במניות השבבים

ככל ששוק הקריפטו יורד, כך יורד הביקוש למעבדים גרפיים. בתוך כך, ישנם סימנים להתמתנות באינפלציה ובשוק העבודה, אך עדיין לא בשביל לשנות את מדיניות הפד

בשוק ממשיכים לעקוב אחר מדדי האינפלציה בתקווה לראות סימנים להתמתנות. בשבוע שעבר מדד מחירי הצריכה הפרטית (PCE), שנחשב לאומדן האינפלציה המועדף של הבנק הפדראלי, הציג עלייה שנתית של 6.5% בחודש מאי, ועלייה של 4.7% כאשר מנכים את סעיפי המזון והאנרגיה. מדובר עדיין בנתון גבוה, אך הוא מהווה ירידה קלה בהשוואה לחודש הקודם, ועל כן אולי אפשר לשאוב ממנו מידה של אופטימיות זהירה שהאינפלציה הגיעה כבר לשיא. ואולם, עדיין לא מדובר בנתון שיהיה בו די כדי לגרום לפד להוריד את הרגל מהדוושה בכל הנוגע להעלאות הריבית, בטח לאור חוזקו של שוק העבודה.
באשר לשוק העבודה, ביום שישי יתפרסם דוח התעסוקה לחודש יוני. על פי ההערכות הדוח יצביע על תוספת של 325 אלף משרות בחודש יוני. גם כאן, מדובר בירידה קלה לעומת תוספת של 395 אלף משרות בחודש מאי, אבל זה עדיין נתון גבוה שמלמד על ביקוש גבוה לעובדים בשוק העבודה, וכאשר הביקוש גבוה גם השכר עולה, וזהו גורם משמעותי ליצירת האינפלציה הנוכחית. בנסיבות הנוכחיות, אחת ממטרותיו של הבנק הפדרלי היא לצנן במידת מה את שוק העבודה, כדי להפחית את הלחצים האינפלציוניים שנובעים מסחרור השכר.
בחזית הפוליטית ישנן הערכות שביידן ינסה לבצע מהלכים כלכליים משמעותיים לקראת בחירות האמצע, בחודש נובמבר, וזאת כדי לשפר את סיכוייהם של המועמדים הדמוקרטים, שכרגע מפגינים חולשה בסקרים על רקע המצב הכלכלי. ואולם, לאור הרוב הדחוק לטובת הדמוקרטים בסנאט, ספק אם ביידן יוכל להעביר מהלכים משמעותיים.
מניות הטכנולוגיה, ובפרט מניות השבבים, ממשיכות לגלות חולשה ממשית. מניות טכנולוגיה הן השקעה לטווח ארוך יותר, והתנאים הפיננסיים הנוקשים יותר והריבית העולה צפויים להמשיך ולהכביד על מניות אלה. בפרט בסקטור השבבים, חברות התחילו להנמיך תחזיות כדי לצמצם את הסיכון. כך למשל, יצרנית הזיכרונות מיקרון ציינה כי ההאטה הכלכלית צפויה להחליש את הביקוש לסמארטפונים, ומכאן לשבבי זיכרונות. גם הצניחה בשוק הקריפטו פוגעת בשוק השבבים, מאחר שהיא מפחיתה את הביקוש של חברות כריית מטבעות לכרטיסי ASIC ומעבדים גרפיים, הנדרשים לתהליך הכרייה.