סגור
מלון מג'יק סאנרייז קיבוץ אילות
מלון מג'יק סאנרייז בקיבוץ אילות (צילום: אתר פתאל)

שיעורי התפוסה במלונות פתאל לא חזרו לרמה של לפני הקורונה

קבוצת בתי המלון הציגה צמיחה בהכנסות ברבעון הראשון של 2023, גם בהשוואה לרבעון הראשון של 2019 - השנה האחרונה לפני התפרצות הקורונה; העלייה בהכנסות נרשמה הודות לעליית מחירים שביצעה פתאל; ההכנסות באירופה גבוהות מאלו בישראל אך הישראלים משלמים יותר

עליית המחירים עוזרת להתגבר על הקורונה: קבוצת בתי המלון פתאל רשמה ברבעון הראשון של 2023 הכנסות משירותי אירוח של 1.2 מיליארד שקל, זינוק של 65% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבמהלכו התפרץ זן האומיקרון של נגיף הקורונה.
הכנסותיה אף גבוהות ב-21% מההכנסות ברבעון הראשון של 2019, השנה האחרונה לפני התפרצות הקורונה.
ה-EBITDAR, הרווח התפעולי לפני פחת, הפחתות, הכנסות והוצאות אחרות והוצאות שכירות, ונמצא בשימוש בתחום המסעדנות והמלונאות, הגיע ל-294 מיליון שקל, נסיקה של פי 3.1 לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל 14% ביחס להיקפו ברבעון הראשון של 2019.
פעילותה של הקבוצה המפעילה 221 מלונות בישראל, אירופה ואגן הים התיכון מושפעת מעונתיות. הרבעון הראשון של השנה, שחל בעונת החורף בין תקופות החגים בישראל ובמדינות העולם הנוצרי, מאופיין בפעילות פחותה יחסית לרבעונים האחרים, וברוב השנים נרשם בו הפסד. השנה ההפסד המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-195 מיליון שקל, צמצום של 28% לעומת היקפו ברבעון המקביל אשתקד, אך גבוה ב-122% מהיקפו ברבעון הראשון של 2019 (88 מיליון שקל).
בפתאל הסבירו את השיפור בהכנסות וב-EBITDAR בעלייה בפעילות בתי המלון של הקבוצה ובשיפור בתפוסותיהם מאז סוף הרבעון המקביל. כשהתפוסה במלונותיה בישראל עלתה מ-47% ברבעון המקביל ל-61%, במלונותיה באירופה מ-40% ל-65% ובבריטניה ובאירלנד מ-60% ל-72%.
עם זאת, שיעורי התפוסה במלונות בשלושת האזורים עדיין נמוכים מאלו שנרשמו בתקופה המקבילה ב-2019, אך ההכנסות גבוהות יותר הודות להעלאות מחירים שביצעה פתאל.
ההכנסה היומית לחדר בישראל צמחה ב-3% לעומת הרבעון המקביל והגיעה ל-859 שקל. במלונות באירופה עלתה ההכנסה היומית לחדר ב-25% ל-129 יורו, ובבריטניה ובאירלנד צמחה ב-23% ל-124 פאונד. הצמיחה מוסברת בעליית האינפלציה, לצד העלאת מחירים בהתאם לדפוסי הביקוש לשירותיה וההיצע מצד מתחרותיה, כשבאירופה ובבריטניה מלונות רבים חדלו מפעילות בקורונה וחלקם עדיין לא חזרו לפעול.
הפער בין המחירים הגבוהים יותר בישראל לעומת המחירים באירופה נובעים בחלקם מההבדלים באופיים של המלונות. רוב מהמלונות בישראל הם מלונות נופש בהם האורחים משלמים על שירותים נוספים מלבד הלינה, כולל שירותי מזון מלאים בחלק מהמקרים, ואילו באירופה מרבית המלונות הם מלונות עסקים.
גורם בשוק המלונאות הסביר כי בישראל קיימת רגולציה עודפת על זו שבאירופה ובעקבותיה מושתות על בתי המלון עלויות נוספות, כמו נוכחות מציל בבריכה ואבטחה. הגורם הוסיף כי עלויות השירותים והמוצרים שהחברה צורכת בישראל גבוהות יותר.
לצד זאת נהנית פתאל, שמפעילה 46 מלונות בישראל, מיתרון הגודל שלה במדינה ומקוטנו היחסי של השוק.
לאור השיפור בתוצאות עדכנו בפתאל את התחזיות לשנת 2023 עולה. החברה צופה שההכנסות יהיו בטווח שבין 7.4 ל-7.7 מיליארד שקל, לעומת התחזית הקודמת להכנסות של 7.2 עד 7.5 מיליארד שקל שאותה הציגו בסוף 2022 ולעומת הכנסות של 5.8 מיליארד שקל ב-2022.
ה-EBITDAR צפוי להגיע ל-2.4 עד 2.6 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 2.3 עד 2.6 מיליארד שהוצגה בדצמבר, ו-1.9 מיליארד שקל ב-2022. עוד על פי התחזית, עד לסוף השנה תפתח פתאל 17 בתי מלון נוספים על אלו שפעילים כיום, מהם שישה בישראל וחמישה בגרמניה (שיתווספו ל-65 המלונות שפתאל כבר מחזיקה בה).
לפתאל חוב נטו של 5.5 מיליארד שקל, 67% ממנו בריבית קבועה ו-33% ממנו בריבית משתנה, כש-15% ממנו בהלוואות צמודות מדד. בפתאל העריכו כי עליית הריבית תגבה מהחברה תוספת של 70 מיליון שקל בהוצאות מימון ב-2023. הוצאות המימון הרבעוניות הגיעו ל-246 מיליון שקל, עלייה של 15% ביחס להיקפן ברבעון המקביל שנבעה מתוספת חוב שהחברה נטלה בהרחבת אג"ח שביצעה בפברואר השנה ולעליית הריבית והמדד.