סגור
מוסף שבועי 12.8.21 אור עופר
אור עופר. "הכוח חזר למעסיקים״ (צילום: עמית שעל)

מנכ״ל סימילרווב: "הכוח חזר למעסיקים שרוצים שההייטק יחזור לעבוד מהמשרד"

על רקע תוצאות הרבעון השלישי, חברת מדידת אתרי האינטרנט סימילרווב מפטרת 10% מהעובדים, 70 מהם בישראל, חותכת את תחזית הצמיחה ועוצרת גיוסים. המנכ"ל אור עופר: "זה ברור שהעובדים מנצלים את העבודה מהבית ועובדים הרבה פחות״

"מדובר בהחלטה קשה, אבל קצב הצמיחה החדש שלנו נמוך הרבה יותר מהתחזיות שעשינו ל־2023 ואנחנו נערכים לשינויים מתמשכים בביקושים. עכשיו המשקיעים כבר לא רוצים את הצמיחה של 50% בשנה בכל מחיר, אלא צמיחה של 20%, אבל רווחית. זה דורש שינוי של ממש בחברה. בשנה שעברה כשהנפקנו את החברה אמרו לנו 'כל עוד אתם צומחים ב־50% בשנה בהכנסות שהן מעל 100 מיליון דולר, הכל פתוח בפניכם'", כך אמר אתמול ל"כלכליסט" אור עופר, מייסד ומנכ"ל סימילרווב.
החברה שפיתחה פתרון למדידת אתרי אינטרנט הודיעה עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי על קיצוץ של 10% בכוח האדם, שהם כ־120 מתוך 1200 עובדיה. בישראל היא מעסיקה 650 עובדים ומתוכם יפוטרו 70. לדברי עופר מדובר במהלך רוחבי, שיתמקד אמנם יותר ב"תומכי לחימה" כהגדרתו כלומר אנשי המערך התפעולי, אבל יכלול גם מתכנתים. במסגרת מהלכי ההתייעלות מעריך עופר כי סימילרווב תסתפק בשלוש קומות בבניין החדש שלה בגבעתיים ותשכיר קומה נוספת לחברה אחרת. בשיאה של הגאות ב־2021 שכרה סימילרווב את מרבית הבניין שבו שכנו בעבר משרדי פלאפון בגבעתיים.
סימילרווב שכרה שש קומות מתוך הבניין של אמות, כאשר הכוונה הייתה לסבלט מראש שתי קומות עד שסימילרווב תגיע לאלף עובדים בישראל. זה כבר לא יקרה בקרוב והחברה עצרה את הגיוסים עד להודעה חדשה. מעבר לשינויים בישראל, ציין עופר כי הקיצוץ יחול על כל איזור הפעילות של החברה ויכלול שם פיטורים, איחוד תפקידים והפחתה בשטחי משרדים.
"כבר ברבעון השני התחלנו לראות את השוק שמשתנה, יותר קשה לסגור עסקאות חדשות. ברבעון השלישי הבנו שזה לא משנה כמה כסף נשקיע בשיווק ובמכירות, כי המצב הכלכלי, בעיקר באירופה, לא פשוט", מוסיף עופר, "אמנם אנחנו ממשיכים לצמוח אבל ראינו את הצמיחה מאיטה לאורך הרבעונים האחרונים מ־50% ל־40%". כמו חברות הייטק רבות, גם סימילרווב צמחה בקצב אדיר וכנראה מוגזם מאז הקורונה, כך שהיו רבעונים שבמהלכם נוספו לה 200 עובדים. לכן, גם לאחר הפחתת כוח האדם הנוכחית, היא עדיין מעסיקה הרבה יותר עובדים מאשר 600 עובדים שהעסיקה בסוף 2020.
עופר מציין כי גל הפיטורים, אליו נכנסה גם סימילרווב, יכול להיות גם בעל השלכות חיוביות על ענף ההייטק הישראלי בטווח הבינוני: "זה יאפס קצת את כוח העבודה, שוק העבודה בהייטק היה מבולבל בשנה וחצי האחרונות. זה לא אפילו עניין השכר, אלא העבודה עצמה וההשקעה. למנהלים ברור כבר מזמן שהעובדים מנצלים את העבודה מהבית ועובדים הרבה פחות. עכשיו השוק הופך לשוק של מעסיקים, והמעסיקים רוצים שהעובדים יחזרו לעבוד מהמשרד".
חרף ההתייעלות, ברבעון השלישי עוד הציגה סימילרווב דו"חות לא רעים שהיו אפילו טובים יותר מהצפי, אבל היא הפחיתה את התחזית לרבעון האחרון וכתוצאה מכך ל־2022 כולה. בעיקר נראה כי עופר פסימי לגבי המחצית הראשונה של 2023 ורוצה להגיע לתזרים חיובי ב־2023. החברה סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 50 מיליון דולר, צמיחה של 41% מול 2021. גם ההפסד התפעולי גדל ל־20.6 מיליון דולר, אך כשיעור מתוך ההכנסות הוא התכווץ מעט ל־41% לעומת 47% בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה היא שרפה יותר מ־20 מיליון דולר במהלך הרבעון וההפסד הסתכם ב־28 סנט למניה.
כעת ירדו יתרות המזומנים שלה לפחות מ־100 מיליון דולר וזאת לאחר שגייסה 120 מיליון דולר ב־2020 בסיבוב פרטי אחרון שכלל גם עסקת סקנדרי ו־180 מיליון דולר נוספים שגייסה בהנפקה הראשונה בוול סטריט במאי 2021. התחזית המעודכנת ל־2022 צופה הכנסות של 192 מיליון דולר, שישקפו האטה בצמיחה לקצב של 40%. הרבעון הרביעי, שמסורתית אמור להיות חזק יחסית, צפוי להסתיים עם הכנסות דומות לאלו של הרבעון השלישי ולשקף עלייה של 26% בלבד מול התקופה המקבילה ב־2021. פעילותה העסקית של סימילרווב מושפעת בעיקר מהרעה ניכרת בשוק הפרסום, שכן הפתרונות שמפתחת החברה הישראלית משמשים למדידת אפקטיביות של קמפיינים שיווקים, השוואה מול אתרים של מתחרים ומחקרי שוק.
מתחילת המסחר בה בנאסד"ק במאי 2021, ועד סגירת המסחר שלשום, איבדה מניית סימילירווב 69% מערכה. אתמול, בשעות הראשונות של המסחר בוול סטריט, מניית סימילרווב התרסקה ב־18% נוספים והגיעה לשווי של 417 מיליון דולר. מדובר בירידה של כמעט 80% לעומת השווי של 1.8 מיליארד דולר בהנפקה.