סגור
ריץ' הנדלר מנכ"ל גפריס
ריץ' הנדלר מנכ"ל גפריס (צילום: יריב כץ)

בלעדי
מנכ"ל ג'פריס: "הרבה אנשים כעסו כשפספסו את מכירת הנתח מבורסת ת"א"

ריץ' הנדלר, מנכ"ל בנק ההשקעות, שהוביל מכירת מניות של הבורסה בת"א למשקיעים זרים, סבור שמדובר בעסקה רווחית ולא בפילנתרופיה: "אם הבורסה תרצה עסקה נוספת מהסוג הזה, הביקוש למניות קיים". הוא לא חושש לעתיד הכלכלה בישראל וחושב שלא כדאי להוריד את הריבית בארה"ב

"יש הרבה מאוד אנשים שמאוד כעסו שהם פיספסו את העסקה למכירת נתח מבורסת תל אביב אחרי שהם ראו אותה. אני מדבר על אנשי עסקים אמריקאים מוכרים. נכון, הם פרו־ישראלים, אבל גם לא כולם יהודים. זו לא היתה עסקה של יהודים או פרו ישראלים, אלא עסקה של אנשי עסקים וותיקים שרצו להרוויח כסף. לכן אם הבורסה תרצה עסקה נוספת מהסוג הזה, הביקוש למניות שלה קיים", במלים אלה מתאר ריץ' הנדלר (62), מנכ"ל בנק ההשקעות ג'פריס, בראיון בלעדי ל"כלכליסט", את עסקת המכירה של חבילת מניות בורסת תל אביב למשקיעים זרים בינואר האחרון.
היגיון והשקעות פיננסיות
הנדלר, אחד המנכ"לים הוותיקים בוול סטריט שעומד בראש ג'פריס כבר יותר מעשרים שנה, מכיר אישית גם את איש קרנות הגידור ביל אקמן שרכש יחד עם אשתו נרי אוקסמן 4.9% מאחוזת בית. הצטרפותו של אקמן, הפכה את העסקה למפורסמת במיוחד, ובה בעת כזאת שמעלה ספקות לגבי האינטרסים שמאחוריה - האם הם אכן עסקיים או בעיקר בגלל התזמון ובגלל התמיכה הקולנית והגורפת של אקמן בישראל בטוויטר מאז ה־7.10 מדובר בסך הכל בפילנתרופיה חדשה? העסקה היא אומנם של 353 מיליון שקל, אך חלקו של אקמן, שהונו האישי נאמד ביותר מ־4 מיליארד דולר, הוא כסף קטן עבורו. לראייה, את הרכישה הוא עשה לא במסגרת קרן הגידור שלו פרשינג סקוור, אלא באופן פרטי.
"זו השקעה לכל דבר ועניין מבחינתו של ביל אקמן", מתעקש הנדלר, "מבחינת הסכום היא קטנה מדי עבור קרן הגידור שלו שעושה השקעות במיליארדי דולרים, אבל הוא ראה בעסקה הזאת שני דברים: הראשון הוא השקעה מצויינת עבורו ועבור משפחתו וזה נכון שהוא מאוד פרו־ישראלי, אבל הוא גם מאוד פרו־היגיון בריא ופרו השקעות פיננסיות. והדובדבן שבקצפת הוא גם העובדה שמדובר בתמיכה במדינה שהוא אוהב. אבל זו לא פילנתרופיה, זו השקעה כי הבורסה בישראל חשובה מאוד. הרבה מאוד משקיעים ברמה הגלובלית רוצים לקבל גישה לחברות ישראליות והבורסה היא שער כניסה הכניסה והמוקד של הרבה חברות מצויינות, אז למה לא להשקיע בו? אם אתה שורי על החברות הישראליות, אתה גם שורי על הבורסה בתל אביב".
אבל רוב החברות הישראליות עדיין חולמות על הנפקה בוול סטריט ולא בתל אביב, וגם עושות את זה שם, בלא מעט מקרים בליווי שלכם.
"כל בורסה מקומית מפסידה חברות לנאסד"ק או לבורסת ניו יורק כי שם יש את הנזילות הגדולה ביותר והשווקים הם העמוקים והבוגרים ביותר, אבל עם הזמן נראה יותר ויותר רישום כפול בתל אביב. בסבב הנוכחי שלי נפגשתי עם כמה בורסות נוספות בעולם והם כולם עושים דברים דומים למה שעושה הבורסה בתל אביב. חלקם אפילו ציינו את בורסת ת"א כבורסה שנמצאת כמה צעדים לפניהם. מאז שאני בישראל פגשתי פה גם כמה חברות שרשומות בתל אביב והן פשוט פנומנליות, התפקיד שלי עכשיו הוא להביא להן משקיעים שיבינו את זה".
הנסיקה של בנק ג'פריס
הפגישה עם הנדלר מתקיימת במהלך ביקור בזק שלו בישראל, ביקור לא טריוויאלי עבור איש וול סטריט שמנהל בנק השקעות שמעסיק 5,500 עובדים בעולם, כולל באיחוד האמירויות שם הנדלר עבר בדרכו לישראל.
ג'פריס, גוף פצפון בהשוואה לענקים, שנסחר בוול סטריט סביב שווי של 10 מיליארד דולר, פילס את דרכו לעשירייה הראשונה של מוסדות וול סטריט לצידם של ענקים כמו גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. לפי הדירוג של דיאלוג'יק, ג'פריס נכנס חעשיריה הראשונה בפעילות בנקאות ההשקעות הגלובלית של מיזוגים ורכישות. הנדלר הצטרף לג'פריס ב־1990 עוד כשהיה בנק השקעות קטן ולא מוכר והפך אותו לאחד השחקנים הצומחים והמתחזקים בתחום של מיזוגים ורכישות והנפקות.
השנתיים הקשות בכלכלה, ובעיקר בשוק הפיננסים, ניכרות לא רק בירידה בנתחי השוק, אלא גם בביצועים של ג'פריס שהכנסותיו נפלו משיא של 7.1 מיליארד דולר ב־2021, ל־6 מיליארד דולר ב־2022 ול־4.7 מיליארד דולר בשנה שעברה. גם הרווח צלל מיותר ממיליארד דולר בשנת השיא ל־262 מיליון דולר ב־2023.
עסקאות נוספות בישראל
בארבע השנים האחרונות הגביר ג'פריס את פעילותו בישראל עם צוות של כ־12 איש, שרובם נמצאים על הקו שבין תל אביב לונדון וניו יורק, בהם גם אנליסטים שעורכות סקירות באנגלית של חברות ישראליות שנסחרות בת"א כדי לעורר עניין בקרב הזרים. תחילה, חלק מהעסקאות שהוביל כאן נתי גינור, שאחראי על הפעילות המקומית, נתקלו בהרמת גבה. העסקה הראשונה של הבנק שתפסה כאן כותרות היתה ההנפקה הראשונה של הבורסה לני"ע עצמה בבורסת תל אביב בשיתוף עם משקיעים זרים רבים, ואחר כך הגיעו אחרות (ראו בתיבה). על פי הערכות, בימים אלה מארגן ג'פריס כמה עסקאות נוספות למכירת תיקי קרנות הון סיכון למשקיעים מקרנות סקנדרי. מאז תחילת המלחמה הוביל ג'פריס גם את מכירת המניות של חברת הפינטק פאגאיה ב־95 מיליון דולר בתחילת מרץ.
הנדלר ושותפו לניהול, נשיא ג'פריס בריאן פרידמן, שניהם יהודים שמכירים את הכול ואת כולם בישראל כבר שנים ולא מהססים למנף את הקשרים לעסקאות. כך למשל, ערב לפני הראיון, התארח הנדלר לארוחת ערב אצל חברו הוותיק ישי דוידי, שלו הוא עזר לגייס את הקרן הראשונה של פימי. מנגד, הם מכירים את כולם בארה"ב - החל מאיש העסקים מייק מילקן, שהנדלר עבד איתו כשהיה צעיר, ועד וורן באפט, שעימו ג'פריס מחזיק בחברה משותפת בתחום המשכנתאות. ברקשייר האתאווי של באפט היא גם בעל מניות קטן בג'פריס.
הביקור הנוכחי הוא אמנם חלק מהסבב בכל האתרים שבהם יש לג'פריס עובדים, אך כפי שהנדלר עצמו מגדיר זאת, הפעם הסיפור בישראל הוא שונה: "היה לי חשוב במיוחד לבוא לישראל כדי לתמוך בחבריי כדי להראות כמה ג'פריס מחוייב לאיזור. אני מאוד שורי על הכלכלה הישראלית, אבל זה לא גורע מהחמלה שיש לי כלפי הסובלים בעזה, החטופים ומשפחותיהם והמחיר ההומניטרי העצום כאן. הכל מאוד אישי עבורנו, רציתי לבוא כדי להרגיש מה קורה פה באמת, לדווח על המצב לאנשים שלנו במקומות האחרים ולהראות תמיכה, אבל למרות שלא היתה עסקה ספציפית על הפרק, פתאום דווקא צצו על הפרק כמה וכמה עסקאות ספציפיות, מה שתמיד מבורך", צוחק הנדלר.
הוא לא מוכן להתייחס לאותן עסקאות ספציפיות, אלא לסמן תחומים שבהם הלקוחות של ג'פריס מתעניינים כיום במיוחד, ואלה כמובן העסקאות בתחום הפיננסים שמתגלגלות היום ובראשן מכירת הסוכנויות של הפניקס וגם של ישראכרט, לאחר התפוצצות עסקת הראל, עסקאות בתחום התשתיות וכרגיל הייטק, שם ג'פריס פעיל במיוחד בארבע השנים האחרונות. בג'פריס מזהים גם עניין גדול מצד המשקיעים הזרים בנדל"ן ובדאטה סנטרס בישראל.
"להמשיך חרף ענן העצב"
יש לכם עסקאות של ממש על הפרק בישראל שמעוררות עניין בקרב המשקיעים הזרים חרף המצב המורכב כאן?
"ברור שהאירועים בישראל היו טראומטיים עבור כולם. רואים את זה על הפנים של האנשים ומרגישים את זה באוויר. אבל ישראל מאוד חזקה ועמידה ולכן גם חרף ענן העצב הזה שמרחף מעל כולם, כולם גם יודעים שהאחריות שלהם היא להמשיך לדחוף קדימה. זה גם הפידבק שאני מקבל מהלקוחות שלנו ולכן המדינה ממשיכה ללכת קדימה. בסוף השאלות ששואלים הן כמו השאלות במקרה של עסקת הבורסה בתל אביב: האם מדובר בחברה טובה? האם המחיר הוגן? האם העסקה בנויה נכונה? אם כן, המשקיע עושה אותה ואם לא, אז לא ובלי לזלזל בעוצמת האירועים, זה לא משנה מה קורה פה ברקע".
מה האתגר המרכזי של ישראל בעיני המשקיעים הזרים היום?
"רוב המשקיעים המוסדיים או המקצועיים שאני פוגש לא חושבים שהמלחמה היא אירוע שמשפיע לטווח הארוך. הרוב סבורים שמדובר באתגר לטווח קצר ולכן בשלב הבא הם יחזרו לפעול כאן, ברוחם ובלבם הם מעולם לא עזבו את ישראל וקהילת המשקיעים שאני פוגש מאוד תומכת בישראל. יש פה יותר מדי חדשנות שהופכת את ישראל למקום חשוב עבור המשקיעים, לכן גם מי שכרגע לא כאן, ישוב לכאן ברגע שהדברים יחזרו יותר לשגרה".
"מאמין שהדירוג ישתנה"
כמה המשקיעים הזרים שאתם מדברים איתם מוטרדים מהורדת דירוג האשראי של מודי'ס והורדות נוספות שעשויות להגיע בהמשך?
"דירוג האשראי חשובים מאוד ואני, כאיש אג"ח במקור, לומד אותם לעומק. אבל זהו יותר שיקוף של הרגע בזמן ולא מתייחס לאיכות המדינה, לאחריות הפיסקלית שלה או היכולת לקבל החלטות תקציביות. זה לא הוטל בספק באף אחת מהמטריקות הפיננסיות, אלא רק בהתייחסות לעלייה בסיכון בגלל המלחמה. אני מאמין שהדירוג ישתנה ברגע שישראל תעבור לשלב הבא, אבל סוכנויות הדירוג נוטות להוריד את הדירוג מהר יותר ממה שהן מעלות אותו. זו המנטליות שלהן, אבל גם הן תשובנה להתמקד ביתרונות הכלכלה והלא במצב הגיאו־פוליטי"
בעולם מתחילים לדבר על פתיחת חלון ההנפקות בוול סטריט, יהיה שם מקום גם לחברות ישראליות?
"השאלה פה גדולה יותר מאשר החברות הישראליות. בשנים האחרונות, מאז עליית הריבית, היה קשה מאוד לתמחר את הסיכון כי היה פער אדיר בין המוכרים שקבעו מחירים גבוהים מדי לבין קונים שנקבו במחירים נמוכים מדי. לכן בשנתיים האחרונות נוצר צבר גדול ברמה היסטורית של עסקאות, גם של הנפקות וגם של עסקאות מיזוגים ורכישות. עכשיו, כשמתחיל להסתמן כי הריבית חסרת הסיכון היא בין 4% ל־%5, אפשר שוב לחזור לדבר על עסקאות. אני חושב שבכל רבעון השנה נראה שיפור, יותר עסקאות מכירה ומיזוגים, יותר עסקאות בשוק המשני (מכירת מניות קיימות ולא הנפקת חדשות, ס"ש). זו תהיה התפתחות כלל עולמית, אבל ישראל תשתתף בה. ישראל נמצאת בעמדה טובה אפילו לפעילות מוגברת בשוק ההון וזו הסיבה שהשקענו כאן בהגדלת כוח האדם בשנתיים האחרונות. בתפיסה שלי, צריך להיות אגרסיבי בזמנים הקשים, להעלות הילוך בזמן שכל העולם מרגיש לא בנוח ואז להיות עניו בזמנים הטובים. אם אתה יודע לעשות את זה, תדע לשייט דרך המחזוריות בשווקים. את זה כמובן יותר קל להגיד מלעשות, אבל אנחנו לא האטנו את הפעילות פה גם במלחמה - מדברים עם אותם לקוחות, מקדמים רעיונות ומציעים הצעות".
כמה אנחנו קרובים לסיומו של המחזור השלילי?
"אני דווקא לא חושב שצריך למהר ולהוריד את הריבית בארה"ב", מפתיע הנדלר בגישה הפוכה ממה שמאפיין לרוב את שועלי וול סטריט שמחכים לריבית לרדת כדי להתחיל בחגיגות שמתלוות לכסף זול, "אם בוחנים את הכלכלה האמריקאית רואים שהאבטלה ברמה טובה, האינפלציה לא יורדת אבל גם לא עולה והצרכנים וגם השווקים הפיננסים במצב טוב. אבל לצד זאת שוק הנדל"ן המסחרי קשה ויש גם את הסיכונים הגיאו־פוליטיים ואת חוסר הוודאות של מערכות הבחירות שמתרחשות השנה במקומות רבים. לכן, במצב כזה, הייתי רוצה שהפד ישמור על התחמושת כדי להתמודד עם משברים אפשריים. אפשר להוריד את הריבית קצת, אבל לא צריך להוריד אותה מהר והרבה ואני לא אתאכזב אם היא תישאר ללא שינוי לזמן מה".
"אנשים התרגלו לריבית"
אם הריבית לא תתחיל לרדת בזמן הקרוב כפי שמצפים המשקיעים, איפה זה ישאיר את הראלי בוול סטריט שאנחנו עדים לו לאחרונה?
"המדדים בוול סטריט קרובים לשיא ואת רוב העבודה עשו עד עכשיו שבע המניות הגדולות, אבל אני מזהה בשלושה־ארבעה חודשים האחרונים שזה מתרחב גם ליתר חלקי השוק וזה סימן טוב. אנשים התרגלו לרמות הריבית החדשות ומבינים שזה לא סוף העולם, מה שהופך את השוק הנוכחי להזדמנות טובה. הוא לא סופר גבוה ולא סופר נמוך, זה הזמן לעשות ביזנס. אני עברתי כל כך הרבה משברים החל מ־87, 90, 94, 98, 2001 וכך הלאה, בסוף העולם תמיד משתפר ומתאושש. השמש תמיד זורחת, אז אפשר לשבת ולדאוג לגבי הכל ולא לעשות כלום, ואפשר לעשות מה שאתם בישראל עושים גם עכשיו: כל יום צעד קדימה".