סגור
עפרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס
עפרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס (צילום: שאול גולן)

שטראוס: ההפסד מהריקול יחצה את ה-300 מיליון שקל, הרווח הנקי נחתך ב-82% ברבעון

בתחזית קודמת שפרסמה במאי, שטראוס ציינה כי הריקול וסגירת המפעל בנוף הגליל יקצץ עד 230 מיליון שקל מהרווח שלה ל-2022; את הרבעון השלישי סיימה הקבוצה עם נפילה של 63% ברווח התפעולי - הרווח הנקי עמד על 35 מיליון שקל

שטראו מפרסמת אזהרת רווח מעודכנת במסגרת הדוח המסכם של הרבעון השלישי: החברה מעריכה כי בעקבות הריקול וסגירת במפעל הממתקים בנוף הגליל, צפויה פגיעה של 310-290 מיליון שקל ברווח השנתי של החברה. זאת מול תחזית קודמת לפגיעה של 230-170 מיליון שקל, אותה פרסמה שטראוס במאי השנה.
הערכת החברה נשענת על נתוני ירידה במכירות בעקבות זיכויים ללקוחות החברה, עלויות איסוף מוצרים מהרשתות ומהחנויות, השמדת מלאים, עלויות הפיצוי לצרכנים, אומדנים בדבר עלויות ואובדן רווחים כתוצאה מחזרה הדרגתית של קווי הייצור במפעל; עוד מסתמכת החברה באומדן המעודכן על תרחישי מכירות אפשריים, וכן בהתחשב בקיומו של כיסוי ביטוחי לחלק מהנזקים שנגרמו לחברה.בנוסף, בשלב זה החברה עדיין אינה יכולה להעריך את ההשלכות הצפויות מהליכים משפטיים בעקבות אירוע הריקול והשבתת המפעל.
על אף סגירת המפעל כאמור, הקבוצה הצליחה לרשום ברבעון השלישי צמיחה של 8.5% במכירות ל-2.5 מיליארד שקל. זאת בזכות העלאת מחירי הקפה ברחבי העולם, למעט בישראל. בה בעת, אירועי המפעל ועליית מחירי חומרי הגלם שחקו את הרווחיות הגולמית - זו גררה פגיעה ברווח התפעולי ובהתאם, בשורה התחתונה, שטראוס סיימה את הרבעון עם נפילה של 82.4% ברווח הנקי ל-35 מיליון שקל.
ירידה של 9.9% ברווח הגולמי שהסתכם ברבעון ב-746 מיליון שקל, הובילה לשחיקת הרווחיות הגולמית של הקבוצה ל-29.9% לעומת 36% ברבעון המקביל אשתקד. בזכות פיצויים שקיבלה מחברת הביטוח על סגירת מפעל הממרחים של סברה בארה״ב, צמצמה שטראוס במעט את הוצאות ההנהלה, אולם הוצאות מכירה ושיווק טיפסו ב-10.9% ל-499 מיליון שקל. בעקבות כך, צנח הרוול התפעולי ב-63.3% ל-111 מיליון שקל והרווחיות התפעולית הגיעה לשפל של 4.4% לעומת 13.1% ברבעון המקביל אשתקד.
המכירות בשטראוס ישראל, ירדו ברבעון ב-10.6% ל-871 מיליון שקל והחברה עברה להפסד תפעולי של 11 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 113 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זרוע הקפה צמחה ב-37.3% במכירות שהסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל והרווח התפעולי שלה זינק ב-51% ל-146 מיליון שקל. המשבר בסברה הוביל לירידה של 41.4% במכירות ולמעבר להפסד תפעולי בגובה 37 מיליון שקל.
דוחות הרבעון השלישי מתפרסמים כשבועיים לאחר שדירקטוריון קבוצת שטראוס אישר את תוכנית ההתייעלות של החברה, במסגרתה יפוטרו כ-150 עובדי מטה ומשרדים. התכנית שנועדה להביא לחסכון שנתי של עד 80 מיליון שקל, אושרה שבוע אחרי שאישרה למנכ"ל הנכנס שי באב"ד שכר שנתי בעלות של 6.8 מיליון שקל.
במסגרת התכנית, ירוכזו המפעלים ושרשרת האספקה בישראל תחת חטיבה אחת, וכן ירוכזו מטות היחידות העסקיות. עוד כוללת התכנית, את השטחת הארגון וצמצום בשכבות ניהול לצורך חיזוק גמישות, התייעלות ואפקטיביות ארגונית. התכנית (הנקראת שטראוס ONE), נועדה לסייע בשיקום החברה שנקלעה למשבר בעקבות זיהום הסלמונלה במפעל הממתקים בנוף הגליל, ועצירת פעילותו למשך חודשים ארוכים. השינוי המבני כולל גם החלטה על מיקוד השקעות הקבוצה בעתיד בארבעה אזורים גיאוגרפיים מובילים: ישראל, ברזיל, ארה"ב וסין, תוך המשכיות בגאוגרפיות בהן פועלת הקבוצה כיום.