סגור
סם בנקמן-פרייד סם בנקמן פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה
סם בנקמן-פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה (בלומברג)

סם בנקמן פרייד: "לא הבנתי את המצב של FTX עד פשיטת הרגל"

מייסד פלטפורמת הקריפטו הקורסת פצח בשבוע האחרון בסבב ראיונות בניסיון נואש להציל את המוניטין שלו. ברובם, הודה בטעויות ובהיעדר "חשיבה רצינית", והוסיף כי אינו מצפה לאהדת הציבור. בטוויטר כתב כי בכוונתו להעיד בפני הקונגרס לאחר למידת הלקחים

סם בנקמן פרייד, מייסד פלטפורמת המסחר הקורסת בקריפטו FTX, פצח בשבוע האחרון בסבב ראיונות בתקשורת בניסיון נואש כנראה להציל את המוניטין שלו. ברוב הריאיונות הודה המיליארדר לשעבר בטעויות, "פישולים עצומים" והיעדר "חשיבה רצינית", והוסיף כי אינו מצפה לאהדת הציבור. "אני לא מצפה לסנטימנט חיובי בכלל. אני לא חושב שאני ראוי לו", אמר.
בריאיון שערך עם הפייננשל טיימס בזום מביתו בבהאמה הסביר שמבחינתו שמירה על שתיקה תיתפס "כאישור תיאוריות רבות" שנפוצו בקשר להתנהלותו הפגומה כראש החברה. "המצב הגיע לכך שנפוצו הרבה תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס", אמר. "רק כדי להבהיר, בבסיסו של דבר פישלתי בגדול ואנשים נפגעו. לא צריך תיאוריית קונספירציה כדי להבין את זה". עם זאת, הוא מכחיש שפעל בזדון, וטוען שלא הבין לגמרי את המצב הפיננסי של FTX עד ימים ספורים לפני הגשת הבקשה להגנה מפני פשיטת רגל (צ'אפטר 11) בבית המשפט בדלוואר.
FTX, שבשיאה הוערכה בשווי של 32 מיליארד דולר, הגישה בחודש שעבר בקשה להגנה מפני פשיטת רגל.
בריאיון לפייננשל טיימס הודה בנקמן פרייד (30) במעורבות קרובה יותר בקבלת ההחלטות העסקיות באלמידה ריסרץ' – זרוע המסחר של FTX – מכפי שחשף עד כה. לדבריו, הוא נמנע במכוון מהתערבות במסחר של אלמידה ובניהול הסיכונים כדי להימנע מניגודי אינטרסים עם תפקידו כמנכ"ל FTX. אולם, הוא כן אישר שהשתתף בפגישות שבהן דנו במצב הפיננסי של אלמידה. "אני זוכר שהיו כמה דיונים לגבי הפוזיציות של אלמידה. אני לא זוכר מספרים מהפגישות הללו", אמר. על השאלה מדוע אפשרו לאלמידה ללוות כמויות גדולות כל כך של כסף מ-FTX, ענה: "אני לא מרגיש טוב עם זה שאני לא יודע את התשובה". בריאיון נוסף הפעם לרשת ABC האמריקאית הוסיף: "לא השקעתי שום זמן או מאמץ בניסיון לנהל את הסיכונים ב-FTX וזו כמובן הייתה שגיאה. אם הייתי משקיע שעה ביום וחושב על ניהול סיכונים ב-FTX, איני חושב שזה היה קורה, ואני לא מרגיש טוב בקשר לזה", אמר.
באותו ריאיון הכחיש את הטענות על שימוש בסמים לא חוקיים בקרב עובדי החברה ואת השמועות על כך שניהל מערכת יחסים עם קרולין אליסון מנכ"לית אלמידה. לדבריו, מערכת היחסים ביניהם נמשכה שישה חודשים בלבד. "בשנים האחרונות ניהלתי את FTX, אז לא היה לי יותר מדי זמן לדייטינג". עוד הוסיף כי הוא עצמו מעולם לא השתכר וכי הוא לוקח תרופה שעוזרת לו להתרכז.
לפי בנקמן–פרייד, שלפני הקריסה הונו האישי הוערך ב-20 מיליארד דולר, כעת הוא מחזיק רק בכרטיס כספומט ויש לו 100 אלף דולר בחשבון הבנק. "בעיקרון לא נותר לי דבר", הסביר. "יש לי מעט מאד חברויות אמיתיות". לדבריו הסיבה לכך היא שההצלחה שלו גרמה לו להרגיש "כמו חפץ יותר מהכל" ולכן "היה לי קשה לפתח חברויות קרובות ואמיתיות או מערכות יחסים. היה לי קשה מאוד למצוא הזדמנויות לדבר עם אנשים כשווים, ושהם יחושו בנוח ורגועים לידי".
בציוץ בטוויטר כתב אתמול בנקמן–פרייד כי בכוונתו להעיד בפני הקונגרס האמריקאי, אך רק לאחר שיסיים לעבור על ההתפתחויות שהובילו לקריסת החברה. "לאחר שאסיים ללמוד ולעבור על מה שקרה, ארגיש שזו חובתי להופיע לפני הוועדה ולהסביר", צייץ. עם זאת, הוסיף כי זה קרוב לוודאי לא יקרה לפני ה-13 בדצמבר, אז קבעה הוועדה לשירותים פיננסיים דיון בנושא.
אף שלא בטוח שהבליץ התקשורתי הזה יסייע למצבו של בנקמן – פרייד, לפחות מישהו אחד מאמין לו כעת. מנהל קרן הגידור ביל אקמן צייץ בשבוע שעבר: "אני אולי משוגע, אבל אני חושב שהוא אומר את האמת".