סגור
קנייה במרכול סופרמרקט שופרסל
סניף שופרסל (צילום: אוראל כהן)

רשות ני"ע תקשה על קמעונאיות המזון להציג רווחיות גולמית נמוכה מזו שבפועל

הרווח הגולמי משקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם; ברשות טוענים כי החברות לא הציגו נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים, המשפיעים על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית - ובכך חמקו מהביקורת על העלאות המחירים; כעת דורשת הרשות אחידות בדוחות

ליקויים ופערים משמעותיים בסיווג רכיבים בעלות המכר בדוחות קמעונאיות המזון הציבוריות, הובילו את רשות ניירות הערך לפרסם דרישות שיבטיחו כבר השנה אחידות בדיווח החברות.
הליקויים, שהתגלו בביקורת רוחבית שערכה הרשות בדגש על שורת הרווח הגולמי, המשקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם, ומהווה מדד מרכזי להערכת ביצועים, כללו בין היתר היעדר פירוט הסיבות לזקיפת רכיבים לעלות המכר, אי הצגת נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים, וכן, שונות בסיווג הוצאות פעילות אונליין, כמו עלויות ליקוט והפצה, המשפיעות על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית.
הבדיקה מצאה עוד כי נמצא קיבוץ יתר של רכיבים תחת סעיף "עלות המכר", מה שמאפשר לחברה להציג רווח גולמי נמוך מזה שהיא נהנית ממנו בפועל. הדבר מסייע לקמעונאיות המבקשות להציג שיעור רווחיות גולמית נמוכה מזו שיש לה בפועל, ובכך לחמוק מהביקורת על העלאות המחירים לצורך שיפור רווחיות.
בין הדרישות החדשות של הרשות, חיוב הקמעונאים לבצע הבחנה בין סך מכירות (פדיון קופה) להכנסות שנרשמות מפעילות זכיינים המפעילים מחלקות בסניפיה. כמו כן, החברות יצטרכו להציג ביאור מלא של רכיבי עלות המכר לפי מהותם והסברים ברורים על הסיבות לסיווגם בעלות המכר.
הצמיחה של פעילות האונליין בשנים האחרונות, בעיקר בשופרסל וברשת רמי לוי, תיאלץ את הרשתות להציג גילוי ברור ומפורט לגבי עלויות ליקוט ומשלוחים, תוך הפרדה מהרכיבים הקיימים. החברות ידרשו לשקיפות ואחידות בסיווג עלויות, כך שעלויות הובלה לסניפים ועלויות סידור מוצרים על המדף ייכללו בעלות המכר, בעוד שהוצאות אתרי אינטרנט, סניפים פיזיים, סניפים היברידיים וככלל גם מרכזי שילוח, יסווגו תחת הוצאות מכירה ושיווק.
הבחירה של הרשות להתמקד בשורת הרווח הגולמי נובעת מכך שסעיף זה משקף את ההפרש בין הכנסות ממכירת מלאי מוצרים לבין 'עלות המכר' שלהם, ומהווה אחד המדדים התפעוליים המרכזיים והמשמעותיים ביותר להערכת תוצאותיהן העסקיות של חברות.
היעדר גילוי איכותי וכמותי של רכיבי סעיף 'עלות המכר', עלול להקשות על ציבור המשקיעים והמשתמשים בדוחות הכספיים בבואם לנתח מגמות ושינויים אפשריים בסעיפי העלויות שמרכיבות את סעיף עלות המכר. כמו למשל השפעת עליית מחירי הובלה, שכר עבודה, אחסון ועוד, על שיעור הרווחיות הגולמית החזוי, ועלול להקשות על ביצוע ניתוח השוואתי בין חברות ציבוריות.