סגור

איילון לא תוכל לחלק דיבידנד, ווישור בוחנת ביטול רכישתה

לפי ווישור, קיים פער ניכר בין המידע שהציגה לה איילון, ערב חתימת עסקת המיזוג ביניהן, לבין המידע שפרסמה איילון במאי, הנוגע ליכולתה לחלק דיבידנד. ווישור דורשת מבעלי המניות באיילון להזרים לה הון, ובסביבת החברה אומרים: "הכל על השולחן"

התוצאות העסקיות החלשות של איילון לצד השווי שלה שנמצא בירידה הביאו לקשיים בישורת האחרונה בעסקת המיזוג בינה לבין ווישור.
על פי ווישור, במכתב שנשלח למנהל העיזבון של לוי רחמני, נתונים שהוצגו על ידי איילון בחודש מאי גילו פער ניכר לעומת המידע שהוצג לרשות שוק ההון ולווישור לצורך עסקת המיזוג.
לנוכח זאת, אמיל וינשל, בעל השליטה בווישור (41%), דרש מיורשי לוי רחמני שמחזיקים באיילון (67%), להזריק לה הון מכיסם. אחרת, על פי מקורבים לחברה, "הכל על השולחן". כלומר בווישור שוקלים אף לבטל את המיזוג בין החברות שעלותו עד כה עומדת, על פי הערכה, על מיליוני שקלים.



הנתון שאליו מתייחסת ווישור נוגע ליחס כושר הפירעון של איילון, נתון שקובע את יכולתן של חברות הביטוח לחלק דיבידנד. על פי תכנית סולבנסי 2, שאימצה רשות שוק ההון, רק עמידה בכושר פירעון של 100% מאפשרת חלוקת דיבידנד. על פי דיווח כושר הפירעון של איילון מסוף מאי, ההון שלה מהווה 82% בלבד מהגבול שאותו קבעה הרשות.
גם בהתחשבות ב"תקופת הפריסה", הקלה שהעניקה הרשות לחברות כדי שאלו יוכלו בכל זאת להתנהל בחופשיות תוך כדי הגדלת ההון העצמי, ההון של איילון עומד על 101% בלבד. במילים אחרות, איילון לא יכולה לחלק דיבידנד. אי־יכולת חלוקת דיבידנדים על ידי איילון הינה התפתחות שלילית מבחינתו של וינשל (41%), במיוחד לאחר שהכניס את משפחת ברק כשותפים חדשים (39%) לווישור.
משפחת ברק רכשה מניות ווישור תמורת 270 מיליון שקל כדי לאפשר את המיזוג בין החברה הדיגיטלית לאיילון, והיא ככל הנראה מצפה לדיבידנדים מהירים.
הירידה בכושר הפירעון של איילון נובע מהפסד של 114 מיליון שקל שרשמה ב־2021 לעומת הפסד של 64 מיליון שקל ב־2020, וזאת בשעה שבה חברות הביטוח האחרות רשמו רווחי שיא בשנתיים האלה.
איילון המשיכה להפסיד גם ברבעון הראשון של השנה (8 מיליון שקל), ועל פי הצפי בענף, היא תחתום גם את הרבעון השני של השנה בהפסד, בדומה לשאר חברות הביטוח, בעקבות הירידות בשווקים. הפסדים אלה יוצרים תזרים שלילי לחברה, שוחקים את ההון העצמי שלה - שעמד על 600 מיליון שקל אשתקד לעומת 700 מיליון שקל ב־2020. בנוסף, הירידות בשוק האג"ח פוגעות באופן עקיף בהון העצמי של חברות הביטוח, בעיקר הקטנות שבהן.
חרף האיומים של ווישור, בקרבת איילון התייחסו אתמול לאיומים כאל מאמץ אחרון של ווישור להוזיל את מחיר רכישת המיזוג - לפי שווי של 690 מיליון שקל - שווי כמעט כפול משווייה באחוזת בית - 361 מיליון שקל. במרץ השנה הצליחה ווישור לעדכן את מחיר רכישת איילון משווי של 700 מיליון שקל ל־690 מיליון שקל על רקע הירידה בערך החברה.
שתי חברות הביטוח קיבלו בחודש שעבר את אישור רשות התחרות והאסיפה הכללית למיזוג בין שתי החברות, ובנוסף ווישור ומשפחת ברק קיבלו היתר שליטה בחברת ביטוח. אם ווישור רוצה לשפר את תנאי הרכישה בטענה למידע כוזב, היא תלויה ברצונם הטוב של בעלי המניות באיילון או שתצטרך להיפגש עם חברת הביטוח בבית משפט.
בשוק ההון תהו על תזמון המהלך של ווישור נגד איילון. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בימים אלו מנהלת איילון מו"מ למכירת מניות חברת הגמל של מיטב שבידיה (20%) לידי מיטב תמורת 120-100 מיליון שקל. אם מו"מ זה לא יצלח, מניות מיטב גמל יעברו לחברה הממוזגת העתידית ווישור איילון.
אולם האיום של ווישור עלול לדחוק את איילון להוזיל את מחירן של מניות חברת הגמל וכך לאפשר הזרמת הון מיידית לאיילון ובתוך כך לשפר את כושר הפירעון שלה מהותית ואף לעמוד בתנאי העסקה (להשקפת ווישור). בעלי המניות בווישור לא אהבו את ההתפתחויות ושלחו אותה אתמול לירידה של 6%, לשווי שפל של כל הזמנים - 163 מיליון שקל.