סגור

לקראת הפיניש: קשיים במיזוג בין חברות הביטוח ווישור ואיילון

חברת הביטוח הדיגיטלית פנתה למנהל העיזבון המחזיק במניות איילון, בטענה שקיימת אי הלימה בין הנתונים שאיילון הציגה לה בעת המו"מ על המיזוג, לבין הנתונים של איילון בפועל; אי ההלימה נוגעת ליחס כושר הפירעון של איילון,קרי, יכולתה לחלק דיבידנד ובאיזו כמות

קשיים לקראת סיום המיזוג בין ווישור לאיילון. בסוף החודש הקרוב יושלם המיזוג בין ווישור לאיילון, בעוד הראשונה תרכוש 67% ממניות מייסד החברה לוי רחמני. עם זאת, חברת הביטוח הדיגיטלית מפרסמת היום כי פנתה למנהל העיזבון המחזיק במניות איילון, בטענה שקיימת אי הלימה בין הנתונים שאיילון הציגה לה בעת המשא ומתן על המיזוג, לבין הנתונים של איילון בפועל.
אי ההלימה המוזכרת נוגעת ליחס כושר הפירעון של איילון. על פי דיווח כושר הפירעון של איילון מסוף חודש מאי, ההון של איילון מהווה היום 82% בלבד מהגבול אותו קבעה רשות שוק ההון. גם בהתחשבות ב"תקופת הפריסה", הקלה שהעניקה הרשות לחברות כדי שאלו יוכלו בכל זאת להתנהל בחופשיות תוך כדי הגדלת ההון העצמי, ההון של איילון עומד על 101% בלבד.
בפשטות, יחס כושר הפירעון קובע את יכולתן של חברות הביטוח לחלק דיבידנד ובאיזו כמות. על פי תכנית סולבנסי 2 שאימצה רשות שוק ההון, הרגולטור של חברות הביטוח - רק עמידה בכושר פירעון של 100% מאפשרת חלוקת דיבידנד. כושר הפירעון הוא נתון בעל חשיבות גבוהה בענף הביטוח, מאחר שחברות הביטוח ידועות בשוק כ"פרות מזומנים", קרי כאלו שיכולות לחלק דיבידנד בהיקפים גבוהים לבעלי השליטה שלהם. כושר הפירעון הנוכחי של איילון אוסר עליה מחלוקת דיבידנד.
על פי ווישור, במכתב שנשלח למנהל העיזבון של לוי רחמני, הנתונים החדשים הציגו הפרש ניכר למידע שהוצג לרשות ולחברה. חשוב מכך, בשל הנתונים הקודמים, ווישור נאותה ליטול על עצמה התחייבויות נוספות כפי שהציגה לרגולטורים שאישרו את העסקה. על מנת להמשיך את העסקה ווישור דורשת כי תבוצע הזרמת הון ראשוני בסיסי אשר תשיב את יחס כושר הפירעון של איילון לשיעור שהוצג בפניה.
אי יכולת חלוקת דיבידנדים על ידי איילון הינה התפתחות שלילית מבחינת בעל השליטה בווישור אמיל וינשל (41%), במיוחד לאחר שהכניס שותפים חדשים לווישור, משפחת ברק, שהחליטו להשקיע לראשונה בענף הביטוח. משפחת ברק רכשה 39% ממניות ווישור תמורת 270 מיליון שקל כדי לאפשר את המיזוג בין החברה הדיגיטלית לאיילון והם ככל הנראה מצפים לדיבידנדים מהירים.
הבעיה של ווישור היא שההסכמים בינה לבין איילון למעשה כבר חתומים. שתי חברות הביטוח קיבלו בחודש שעבר את אישור רשות התחרות והאספה הכללית למיזוג בין שתי החברות. בנוסף ווישור ומשפחת ברק - קיבלו היתר שליטה בחברת ביטוח. כך תמו ההגבלות האחרונות טרם מיזוג החברות, בעוד וישור רוכשת את איילון לפי שווי של 691 מיליון שקל. על כן במידה שווישור רוצה לשפר את תנאי הרכישה בטענה למידע כוזב היא תלויה ברצונם הטוב של בעלי המניות באיילון או שתצטרך להיפגש עם חברת הביטוח בבית משפט.
רצונה הטוב של איילון יכול להופיע במשא ומתן שנחשף בכלכליסט במסגרתו זו איילון מבקשת למכור למיטב את מניות חברת הגמל של מיטב אותן איילון מחזיקה. בשנת 2017 התמזגו חברות הגמל של מיטב ואיילון ובמסגרת ההסכם איילון קיבלה 20% מחברת הגמל הממוזגת. המחיר אותו מבקשת איילון היום נע בין 100 ל-120 מיליון שקל, מחיר אותו מיטב אינה מוכנה לשלם. הורדת דרישותיה של איילון ומכירת המניות יאפשר הזרמת הון מיידית לחברת הביטוח וזו תוכל לשפר את כושר הפירעון שלה מהותית ואף לעמוד בתנאי המיזוג (להשקפת וישור).
שווי השוק הנסחר של איילון עומד נכון לתחילת השבוע על 380 מיליון שקל, לאחר צניחה של 19.4% במניות החברה השנה. וינשל, לאחר הרכישה של איילון, הבטיח למשקיעים של וישור כי למרות מכירת החברה בשווי גבוה פי שתיים מהשווי הנסחר שלה, הוא יוכל להציף ערך בעת המיזוג. משימה זו הפכה קשה במיוחד לאחרונה.