סגור
חברת שטראוס עלית
מפעל שטראוס (צילום: נחום סגל)

התאוששה מהסלמונלה: רווחי שטראוס זינקו, גם ההכנסות

הרווח הנקי עלה ברבעון השני ב-21.3% ל-85 מיליון שקל, המכירות טיפסו ב-15.3% ל-2.62 מיליארד שקל; במאי העלתה שטראוס מחירי מוצרים מובילים ב-6%; זאת לצד חזרתו של מפעל הממתקים לפעילות, אחרי שהושבת 4 חודשים עקב זיהום הסלמונלה שהתגלה בו באפריל אשתקד

עליות המחירים הקפיצו את תוצאות שטראוס, שחתמה את הרבעון השני, עם זינוק של 21.3% ברווח הנקי שהסתכם ב-85 מיליון שקל. מכירות הקבוצה עלו ברבעון ב-15.3% ל-2.62 מיליארד שקל ובנטרול השפעת שערי המטבע, הסתכמה הצמיחה האורגנית במכירות ב-12.4%.
העלייה הדו ספרתית הושגה בעיקר מחזרתו של מפעל הממתקים לפעילות, אחרי שהושבת למשך 4 חודשים בעקבות זיהום הסלמונלה שהתגלה בו באפריל אשתקד. בנוסף, תרמו לעלייה חטיבת הבריאות ואיכות של הקבוצה, שנהנתה מעלייה במכירת משקאות חלב ותחליפיו, לצד העלאות המחיר שבוצעו. עליות המחירים הזניקו את הרווח הגולמי של הקבוצה ב-21.2% ל-839 מיליון שקל ושיפרו את הרווחיות הגולמית ל-31.9% מהמכירות.
כזכור, באמצע חודש מאי העלתה שטראוס בכ-6% את מחירי קפה עלית, קפסולות קפה, תפוצ׳יפס, חטיפים מתוקים, שוקולד ספלנדיד, צ'יטוס, ושמן זית יד מרדכי. מדובר בפעם השלישית בחצי שנה שבה העלתה החברה מחירים (לא של אותם מוצרים), תחת הנימוק של עליות דרמטיות נוספות במחירי חומרי הגלם, האריזות ותשומות לתעשייה. שבועיים קודם לכן העלתה שטראוס את מחיר מוצרי החלב של דנונה ויטבתה. בתחילת השנה העלתה בשיעור של 9.5% את מחירי מרבית מוצרי המחלבה, החטיפים המלוחים, הסלטים של אחלה, ומרבית מוצרי השוקולד של עלית, שהחלו לחזור למדפים אחרי משבר הסלמונלה.
עליות המחירים הזניקו את מכירות חטיבות שטראוס בישראל (תענוג ובריאות) ברבעון ב-25.7% ל-971 מיליון שקל, והרווחיות הגולמית שנשחקה ברבעון המקביל אשתקד בעקבות הריקול התאוששה ועלתה ב-36.7% ל-35.7% מהמכירות לעומת 32.8%.
בעקבות כך, הפעילות שסבלה בשנה שעברה מהפסד תפעולי בגובה 11 מיליון שקל, כתוצאה מהריקול במפעל הממתקים והשבתתו, עברה לרווח תפעולי בגובה 77 מיליון שקל המשקף רווחיות תפעולית בגובה 7.9% מהמכירות. כלל הפעילות ישראל, כולל הקפה והמים של תמי 4 צמחו ברבעון ב-16.2% ל-1.3 מיליארד שקל.
פעילות הקפה של קבוצת שטראוס צמחה ברבעון ב- 7.1% -1.3 מיליארד שקל, אך בנטרול ההשפעה החיובית של הפרשי המטבע, הסתכמה הצמיחה האורגנית של פעילות הקפה ב-2.7%. עלייה במחירי הקפה הירוק ועלויות הייצור הובילה לירידה של 1.2% ברווח הגולמי שהסתכם ב-357 מיליון שקל והרווח התפעולי התכווץ ב-28.7% ל-91 מיליון שקל. פעילות הממרחים של סברה שמתאוששת ממשבר, צמחה בשיעור דו ספרתי (80.1%) ל-133 מיליון שקל וצמצמה את ההפסד התפעולי מ-31 ל-9 מיליון שקל.
למרות עלייה של 40% בהוצאות הנהלה וכלליות, בעיקר הוצאות מטה, מערכות מידע וייעוץ, זינק הרווח התפעולי לפני חלקה של החברה בהפסדי חברות החממה ב-65.1% ל-180 מיליון שקל, ולאחר ההפסד עלתה הרווחיות התפעולית ל-6.5% מהמכירות, לעומת 4.5% בתקופה המקבילה אשתקד.
את המחצית הראשונה חתמה הקבוצה על עלייה אורגנית של 10.1% במכירות שהסתכמו ב-5.17 מיליארד שקל וזינוק של 94.5% ברווח הנקי שהסתכם ב-219 מיליון שקל.
את דוחותיה לסיכום הרבעון פרסמה שטראוס בעיצומו של משבר המתחולל סביבה, לאחר שבתחילת החודש הודיעה חברת שטראוס על הפסקה מידית של פרסום המוצרים שלה בערוץ 14, זאת לאחר שאחד הפאנליסטים בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ, עו"ד ארי שמאי, קרא לשחרורו של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין.
במכתב ששלח לערוץ כתב אלעד רביד, סמנכ"ל שיווק וטרנספורמציה דיגיטלית בשטראוס, כי "בהמשך להתבטאויות פוגעניות שונות, חוזרות ונשנות, בעת האחרונה בתוכניות המשודרות בערוץ, אנו מודיעים בזאת כי אנו מקפיאים את הפרסום בערוץ באופן מידי. ייתכן שהחברה תחזור לפרסם בערוץ אם יהיה שינוי בהתנהלותו: רק ככל שנשתכנע שהערוץ עומד בדרישות הערכים לאורם אנו פועלים ולאורך זמן, נשקול את המשך הפרסום".
בחברה נמנעו מלהתייחס לעניין זה, וביחס לתוצאות התקופה מסר שי באב"ד, מנכ"ל הקבוצה: "הקבוצה מסכמת את המחצית הראשונה של השנה עם מגמת צמיחה בכל הפעילויות של החברה בכל העולם, לצד המשך מגמת שחיקה ברווחיות שנובעים מהעלייה במחירי חומרי הגלם והאינפלציה. אנחנו ממשיכים ביישום התוכניות האסטרטגיות שלנו, בהשקת מוצרים חדשים וחדשנות ממוקדת צרכן, לצד מהלכי פרודוקטיביות פנימיים לצורך שיפור ברווחיות ומהלכים של אופטימיזציה של הפורטפוליו שלנו".
בתוך כך, חזית נוספת עימה מתמודדת החברה נוגעת להחלטת מיכל כהן, הממונה על התחרות, שהודיעה לשטראוס כי תטיל עליה, בכפוף לשימוע, קנס בגובה של 111 מיליון שקל בעקבות מהלכים הנוגעים לניסיונה להתמזג עם משק ויילר. זאת, בהמשך לחשיפת כלכליסט כי הממונה נערכת להטיל על שטראוס את הקנס המקסימלי על עברות על חוק התחרות, כיוון שזיהתה במסמכי המיזוג שהוגשו לה צעדים לכאורה למיזוג בפועל, לפני קבלת אישור. בנוסף, הטילה הרשות בכפוף לשימוע קנס בגובה של כ-796 אלף שקל על המנכ"ל לשעבר גיורא בר דעה, כ-600 אלף שקל על מנכ"ל שטראוס ישראל לשעבר אייל דרור 600 אלף שקל, ועל גור זמיר, סמנכ"ל הכספים של שטראוס ישראל 170 אלף שקל.
זאת ועוד, החברה קיבלה לפני כשלושה חודשים דרישת נתונים ממשרד הכלכלה והתעשיה. זאת כחלק מפניה רוחבית לחברות בשוק המזון בקשר לבחינת הכנסת מוצרים לפיקוח בתחום הקפה והדבש.