סגור
מימין: גיורא בר דעה אייל דרור ו עפרה שטראוס
גיורא בר דעה, אייל דרור ועפרה שטראוס. "החברה דוחה בתקיפות את טענות רשות התחרות" ( צילומים: תומי הרפז, סיון פרג, עמית שעל)

בלעדי
בשל המיזוג עם ויילר: קנס אישי חריג לבכירי שטראוס

רשות התחרות הטילה על המנכ"ל לשעבר גיורא בר דעה, מנכ"ל שטראוס ישראל לשעבר אייל דרור וסמנכ"ל הכספים גור זמיר קנסות בסכום כולל של 1.56 מיליון שקל. לצורך השימוע בעניין המיזוג עם משק ויילר החברה תגברה את מערך עורכי הדין שלה

בכירי שטראוס צפויים לקנסות אישיים חריגים בשל חשד למיזוג בפועל עם משק ויילר בטרם התקבל אישור של רשות הרשות: על המנכ"ל לשעבר גיורא בר דעה צפוי להיות מוטל קנס של 796 אלף שקל, מנכ"ל שטראוס ישראל לשעבר אייל דרור 600 אלף שקל, וגור זמיר, סמנכ"ל הכספים של שטראוס ישראל 170 אלף שקל – כך נודע ל"כלכליסט". מלבד זאת רשות התחרות צפויה לקנוס את קבוצת שטראוס ב־111 מיליון שקל. על רקע כל אלה שטראוס נערכת לשימוע אצל רשות התחרות, ובכוונתה לערער על החלטת הממונה על התחרות להטיל את הקנסות. שטראוס רשאית להעביר את טיעוניה בחודשיים הקרובים.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי לצורך השימוע החברה לא מסתפקת במערך המשפטי הקיים שלה, אלא היא התחמשה בצוות משפטנים ממשרד עורכי הדין מיתר, שיצטרף לעורכי הדין של החברה ולאלה שליוו אותה מתחילת הפרשה.
גם בצד של משק ויילר הוטלו קנסות. ל"כלכליסט" נודע כי בעלי החברה, דורי פרידמן, אילן ספריאל וגלעד צרי, ייקנסו בכ־200 אלף שקל כל אחד. זאת בנוסף לקנס של 1.5 מיליון שקל שבכוונת רשות התחרות להטיל על משק ויילר.
הממונה על התחרות מיכל כהן מצאה כי החברות ביצעו בניגוד לחוק מיזוג בפועל, שעלול לפגוע בתחרות בתחום תחליפי החלב הצמחיים הטריים. החשד של הרשות נוגע לפגיעה לכאורה בתחרות בשוק המשקאות, הגבינות והיוגורטים הצמחיים. מדובר בקטגוריות הצומחות בשיעור דו־ספרתי בשנים האחרונות, ושטראוס פועלת להגדלת כוחה בהם באמצעות מותג אלפרו, שעבר לידיה לפני שלוש שנים בעקבות רכישת המותג על ידי דנונה העולמית, ששותפה במחלבת שטראוס.
בנסיון להדביק את הצמיחה החדה של תנובנה בתחום תחליפי החלב, ועד שתסיים את הקמת מפעל תחליפי החלב שהיא מקימה, חתמה שטראוס ביולי 2021 על הסכם לרכישת השליטה (51%) במשק ויילר, בכפוף לאישור רשות התחרות. כחצי שנה לאחר מכן הודיעה הממונה כי היא מתנגדת למיזוג בשל חשש סביר מפגיעה משמעותית בתחרות בשוק הטופו ובשוק המשקאות הצמחיים הטריים. הרשות לא הסתפקה בדחיית הבקשה של שטראוס, אלא דרשה ממנה נתונים בנוגע להסכם המיזוג, ובהמשך אף דרשה נתונים מבר דעה, דרור וזמיר בשל חשד כי החברה התמזגה בטרם מסירת הודעת מיזוג ובטרם קבלת אישור הממונה.
ברשות טוענים כי במהלך המו"מ עם ויילר התעקשה שטראוס שלאחר המיזוג משק ויילר תתמקד בייצור מוצרי טופו ולא תתרחב לייצור משקאות ויוגורטים צמחיים, וזאת למורת רוחם של בעלי משק ויילר, שאחד מהם כתב במהלך המו"מ לבכיר בשטראוס: "התחומים האלה ממש גדולים ומשמעותיים. החזון והחלום שלנו כל הזמן היה להיות מפעל טבעוני (תחליף חלב ובשר) ולא 'רק' מפעל טופו". למרות התנגדותם, הסכימו השותפים במשק ויילר להבהיר בהסכם בעלי המניות, שנועד להסדיר את פעילות החברה לאחר שהמיזוג יאושר, כי "תחליפי מוצרי חלב לרבות תחליפי גבינה, חלב, מעדנים וכדומה אינם כלולים בתחום הפעילות, וידוע כי הרוכשת (שטראוס) תעסוק בתחומים אלו שלא באמצעות החברה".
ברשות מצאו כי ויילר ושטראוס הסכימו כי כבר ממועד חתימת הסכם רכישת המניות ועוד לפני קבלת אישור הממונה, ויילר תימנע מ"כניסה לתחומי עיסוק חדשים מעבר לאלו הכלולים בתחום הפעילות של החברה כהגדרתו בהסכם בעלי המניות במועד חתימת ההסכם".
ברשות התחרות רואים בהסכמה זו ששטראוס קיבלה לכאורה אפשרות להשפיע על פעילות משק ויילר בתחום זה עוד לפני שבקשת המיזוג הוגשה, וטוענים כי אחרי חתימת ההסכם משק ויילר פעלה בהתאם להסכמה שגובשה, כאשר ביקשה להסיט מימון שקיבלה מרשות החדשנות לצורך פיתוח תהליך ייצור של משקאות וגבינות צמחיים לטובת פיתוח מוצרי טופו. בנוסף לכך נטען כי במהלך בדיקת המיזוג נדרשה משק ויילר לאשר עם שטראוס השקעות שביצעה כדי לוודא שאלה תואמות את "תוכנית ההשקעות הכללית" עליה הסכימו החברות, ואשר תואמת את הכוונה שמשק ויילר תתמקד בטופו, ולא תתרחב לתחום המוצרים הצמחיים. לגישת הרשות, ההפרה לכאורה הייתה עלולה לעכב ואף למנוע כניסה עצמאית של ויילר לשוק המשקאות הצמחיים הטריים.
משטראוס נמסר בתגובה: "החברה דוחה בתקיפות את טענות רשות התחרות ובטוחה כי בהתנהלותה לאורך כל התהליך לא נפל כל רבב. הטענה כי החברה ניסתה למנוע ממשק ויילר כניסה לשוק תחליפי החלב מנותקת מהעובדות, שכן השיח בין החברות נסוב סביב ייצור ופיתוח של מוצרי טופו ולא בנוגע לשוק תחליפי החלב. מדובר בהחלטה תמוהה, הן בנימוקיה והן בגובה הקנס. החברה ובכיריה התנהלו כמצופה, ובטרם בוצע מהלך כלשהו דיווחו על כך לרשות התחרות והעבירו את החומרים הנדרשים לעיונה".