סגור
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר. מספר הטיסות עלה (צילום: יאיר שגיא)

ישראייר הגדילה את מספר הטיסות ורשמה רווח שיא של 20 מיליון דולר ב-2022

הכנסות חברת התעופה עמדו על 357 מיליון דולר, לעומת 127 מיליון דולר בשנת 2021. החברה הפעילה אשתקד 3,150 טיסות, לעומת 2,500 טיסות ב-2019 טרום משבר הקורונה

חברת התעופה והתיירות ישראייר פרסמה את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2022, ורושמת רווח שיא של 20 מיליון דולר. לשם השוואה, החברה רשמה רווח של כ-5.2 מיליון דולר ב-2019 טרום משבר הקורונה, והייתה הפסדית בשנים 2020 ו-2021.
הכנסות ישראייר בשנת 2022 עמדו על 357 מיליון דולר, וזאת לעומת הכנסות של 127 מיליון דולר בשנת 2021. עלות ההכנסות (הוצאות תפעוליות) עמדו על 302 מיליון דולר בשנת 2022, וזאת לעומת עלות הכנסות של 123 מיליון דולר בשנת 2021.
העלייה בהכנסות ובהוצאות נובעת מהגדלה משמעותית בהיקף הפעילות של החברה לאחר סיום משבר הקורונה. החברה הפעילה בשנת 2022 3,150 טיסות, וזאת לעומת 2,500 טיסות בשנת 2019 טרום משבר הקורונה ומספר הנוסעים שטסו לכיוון אחד יותר מהוכפל מ-401 אלף ל-830 אלף. מספר הטיסות בנתיב נתב"ג-אילת נשאר קבוע ועמד על כ-10 אלף נוסעים לשנה. במקביל, המשבר היווה הזדמנות להתייעלות מבחינת החברה וזו העסיקה בסוף שנת 2022 378 עובדים לעומת 475 עובדים ב-2019.
הרווח התפעולי של החברה עמד בשנת 2022 על 19.6 מיליון דולר לעומת 26.8 מיליון דולר בשנת 2021. הרווח הנקי של החברה עמד בשנת 2022 על 20.5 מיליון דולר וזאת לעומת הפסד נקי של 34.6 מיליון דולר בשנת 2021.
לישראייר אסור לחלק דיבידנד עד סוף 2025 מתוקף הסכם הסיוע שלה מול המדינה עקב משבר הקורונה. בין היתר, קיבלה ישראייר הלוואות מהמדינה בסכום כולל של 169.5 מיליון שקל, וחברת הבת של ישראייר דיזנהאוז קיבלה הלוואות בסכום כולל של כ-10.5 מיליון שקל במסגרת הקרן לעסקים בינוניים. כמו כן, החברה חתמה על הסכם מול משרד האוצר לגבי תשלום מראש של הוצאות הטסת מאבטחים וצוותי ביטחון בסך כולל של 16 מיליון דולר. לפי מנכ"ל החברה אורי סירקיס, כ-2.3 מיליון דולר מכספי הסיוע כלולים בתוצאות החברה בשנת 2022, והמשמעות של הדברים היא שהחברה הייתה נשארת רווחית גם ללא הסיוע.
ישראייר מחזיקה בשורה של חברות בת ומותגי משנה ביניהן סקי-דיל, דיזנהאוז, נתור, שביל הזהב, קרוז תור וטיק-טיק. כמו כן, ישראייר מחזיקה ב-50% מ-Bird Aviation שמעניקה שירותי תחזוקה למטוסי סילון. ישראייר גם חתמה על שיתוף פעולה עם רשת מלונות בראון על ניהול מלונות ביוון, ומשיקה שיתוף פעולה עם ישראכרט ומועדון הלקוחות של רמי לוי. בנוסף, ישראייר מנהלת בימים אלו משא ומתן לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס, חברה פרטית המתפעלת 40 מטוסים חכורים עם קווים בצ'כיה, סלובקיה, הונגריה ופולין. במידה ועסקה זו תצא לפועל אז ישראייר תהפוך לחברת התעופה הגדולה בישראל, יותר מאל על.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס כי הוא מרוצה מהתוצאות, וכי "אם היית שואל אותנו בינואר אם אנחנו מצפים לתוצאות מהסוג הזה אז היינו אומרים לך שאתה חולם בהקיץ". סירקיס הוסיף כי ישראייר היא חצי חברת תיירות וחצי חברת תעופה: "זו שנה שבה האסטרטגיה שלנו שמשלבת את התעופה והתיירות באה היטב לידי ביטוי. מחזור ההכנסות הכולל שלנו עמד על 360 מיליון דולר, מתוכו 40 מיליון דולר מכרנו טיולים מאורגנים וקבוצות, 60 מיליון דולר חבילות נופש וכ-100 מיליון דולר דרך החברות הבנות. זאת אומרת שהיחס בין התעופה והתיירות אצלנו השנה הוא כמעט 1 ל-1".
ישראייר נשלטת על ידי רמי לוי באמצעות חברת "שי אודם" (38.4%) המשותפת לו ולשלום חיים ובאמצעות רמי לוי שיווק השקמה (21.75%).