בלעדי
תוקם ועדת איתור: דיסקונט מחפש מנכ"ל קבוע לכאל
מנכ"ל הבנק אבי לוי החליט למנות מנכ"ל קבוע לחברה־הבת, מפני שלא תוכל להסתפק בממלא מקום בזמן שרשות התחרות ובנק ישראל בוחנים את רכישת כאל על ידי קבוצת חורש
בנק דיסקונט מתכוון להקים ועדת איתור למינוי מנכ"ל קבוע לחברת־הבת כאל. לכלכליסט נודע כי ההחלטה למנות מנכ"ל קבוע התקבלה על ידי מנכ"ל דיסקונט אבי לוי, לאחר שהתלבט במשך תקופה לא קצרה אם למנות מנכ"ל קבוע או ממלא מקום.
בסביבת דיסקונט מסבירים כי לאחר ההודעה על פרישת המנכ"ל הדומיננטי של החברה, לוי הלוי שמונה למנכ"ל אל על, כאל לא תוכל להסתפק בממלא מקום למשך חודשים ארוכים. בדיסקונט מעריכים כי בדיקת אישור הרכישה של קבוצת חורש על ידי רשות התחרות תארך זמן רב ועשויה להגיע לעד שנה. בתחילה סברו בבנק שניתן למנות מ"מ מתוך תקווה כי תהליכי האישור הרגולטוריים של בנק ישראל ורשות התחרות לקבוצת חורש־הראל יהיו מהירים יותר, אולם התקבלו בבנק רמזים שלפיהם הרשות לא הולכת לעשות חיים קלים לחורש באישור העסקה.
בדיסקונט פנו בתחילה לרשות התחרות וביקשו לאפשר להם להיוועץ בחורש בבחירת המנכ"ל הבא של החברה, אולם הרשות אסרה זאת. חורש וחברת יוניון שבבעלותו, יחד עם חברת הביטוח הראל, חתמו לפני חודש על עסקה לרכישת השליטה (72%) בכאל מידי דיסקונט לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל.
מבחינת דיני תחרות, לחורש והראל אין אפשרות לקבוע את זהות המנכ"ל, סממן שליטה מרכזי בחברות לפי עמדת הרשות, לפני שהשלימו את העסקה וקיבלו את האישורים לגביה. מנכ"ל דיסקונט נחוש כאמור למנות מנכ"ל קבוע. הוא יוכל למנות את אחד מחברי ההנהלה בכאל או להביא מנכ"ל מבחוץ כפי שעשו רק בסוף השבוע האחרון בישראכרט כאשר מינו את איתמר פורמן, שמשמש ראש החטיבה העסקית בפועלים, למנכ"ל החדש.
בדיסקונט מוטרדים גם מהאפשרות שהמתחרים ינסו לנצל את שעת הכושר כדי לגנוב סמנכ"לים מכאל (פורמ,ן למש,ל יצטרך למנות מחדש את הנהלת ישראכרט) וזו עוד סיבה מבחינתם לתת לחברה ודאות בדמות מנכ"ל קבוע.
העסקה עצמה מונחת כעת בפני רשות התחרות, כאשר אחת הסוגיות המרכזיות היא מבנה ההחזקות המורכב של קבוצת חורש. בין היתר, לחורש החזקות מהותיות בסופר־פארם, שלה מועדון לקוחות משותף גדול וחזק עם ישראכרט - המתחרה הישירה של כאל. במקביל, כאל עצמה מפעילה מועדון אשראי משותף עם שופרסל, המתחרה בסופר־פארם דרך רשת Be.
בנוסף, אחת הסוגיות המרכזיות שמטרידות את הרשות בשנים האחרונות, וצפויה לעלות גם כאן, היא סוגיית המידע. לחורש גישה לכמות עצומה של מידע צרכני ועסקי, הנובעת ממעורבות הקבוצה במגוון רב של חברות בעלות קשר ישיר ללקוח. הדבר מעלה חשש לריכוזיות מידע, שתעניק לקבוצת חורש יתרון תחרותי משמעותי מול מתחרות אחרות בשווקים שבהם היא פועלת.































