לאחר צניחה של 75% במניה ב-2025: אלקטריאון יוצאת להתייעלות
התוכנית תכלול צמצום הוצאות תפעוליות, כולל "התאמות בכוח האדם", לצד מיקוד הפעילות העסקית. מפתחת כביש הטעינה ציינה כי "הצעדים נועדו לייצר יציבות פיננסית ארוכת טווח ולצמצם את הצורך במקורות מימון חיצוניים"
אלקטריאון יוצאת לתוכנית התייעלות - לאחר ששווי השוק שלה צנח ב-75% מתחילת השנה ל-600 מיליון שקל בלבד. מפתחת טכנולוגיית כביש ההטענה החכם, הודיעה ביום חמישי על התוכנית, שתכלול "התאמות בכוח האדם" והפחתת הוצאות תפעול.
אלקטריאון מציינת כי "הצעדים נועדו לייצר יציבות פיננסית ארוכת טווח ולצמצם את הצורך במקורות מימון חיצוניים". היעד הוא צמצום הוצאות התפעול בשיעור שנע בין 21% ל-26% בשנה הנוכחית ו-33% בשנה הבאה.
עוד כוללת התוכנית התמקדות עסקית, בכמה מפלחי השוק שבהם מזהה החברה סיכוי טוב יותר לאימוץ טכנולוגיית הטעינה האלחוטית שלה. בין היתר מדובר בציי אוטובוסים ומשאיות, נמלי תעופה וקמפוסים, וכן מוניות ושירותי תחבורה שיתופית.
"ברמה הטכנולוגית אנחנו עומדים ביעדים. כתבנו עשרות פטנטים והיינו פעילים בתחומים רבים, אבל זה צורך מהחברה הרבה משאבים. לכן החלטנו להתמקד בפרויקטים שסיכויי ההצלחה בהם גבוהים יותר", אמר אורן עזר, יו"ר ומנכ"ל החברה.
"במסגרת הזו אנחנו מתפקסים על הפרויקט בצרפת (אלקטריאון פורסת מערכת טעינה דינאמית ועמדות טעינה סטטיות על אוטוסטרדה מחוץ לפריז לצורכי מחקר ופיתוח; א"ע). בזמן הקרוב נפרסם גם את הדו"ח של הפרויקט. מדובר על כבישים מהירים. זה אג'נדה של צרפת לחשמל כבישים".
עזר הוסיף כי "בצד העסקי הבנו שהדברים לוקחים זמן רב יותר ממה שחשבנו מלכתחילה שייקחו. זו אחריות בסיסית של החברה. אם הוצאנו עד עכשיו הרבה כסף, עכשיו צריך להתמקד כדי להגיע ליעד. צריכים לשמור על הקופה ולא להגיע לנקודות שלא נוכל לפתור. הרבה חברות עושות את זה ובתחום שלנו במיוחד בתעשיית הרכב. אני חושב שאנחנו עושים את זה מוקדם מספיק כדי שנוכל להגיע ליעד ולשמור על הקופה של החברה. מעבר לכך, לפני חודש השלמנו גיוס, המשקיעים הנוכחיים תומכים בחברה וזה נתן לנו אוויר".
בעבר אלקטריאון הצליחה לגייס משקיעים כדי שיזריקו לה נזילות, זה כבר לא מספיק?
"חברה לא יכולה ללכת למשקיעים שלה כל יום. היא צריכה להסתכל פנימה, להבין שהעסק לוקח יותר זמן. העבודה עם גופים גדולים ועם אפיקים רבים ואזורים גיאוגרפיים. זה מגיע עם הורדת ההוצאות. אם נצטרך נדע לגייס עוד הון בעתיד".
המצב הפיננסי של אלקטריאון
נכון להיום לאלקטריאון יתרת מזומנים בהיקף של 47 מיליון שקל. את הרבעון השני של השנה סיימה החברה עם העמקת ההפסד ל-28 מיליון שקל - גידול של 50% ביחס לרבעון המקביל, שבו הפסידה 19 מיליון שקל.
סך הכול צברה החברה הפסדים מתחילת השנה של 57 מיליון שקל, שנובעת בעיקר מהתייקרות בתשלומים לכוח אדם. זאת בשעה שהיא לא מצליחה להגדיל את שורת ההכנסות (הסתכמו ב-4 מיליון שקל ברבעון השני).
קצב שריפת המזומנים המתגבר של אלקטריאון יאלץ אותה להמשיך ולמצוא משקיעים מבחוץ שיזרימו לחברה נזילות. בינתיים היא מצליחה לעשות זאת - היא גייסה ברבעון האחרון 31 מיליון שקל ולדבריה היא אמורה לקבל תוספת הכנסות של 40 מיליון שקל בהמשך השנה.
אלקטריאון נשלטת על ידי אורן עזר (15.4%) וחנן רומבק (13.4%). בעל המניות הגדול ביותר הוא טייקון הנדל"ן צחי חג'ג' (15.6%) ומשקיע מהותי נוסף הוא ירון יעקובי (7.8%).
שני המשקיעים האחרונים נכנסו בתקופת השפל של המניה לאורך שנת 2022, בה נסחרה אלקטריאון בשווי של כ-300 מיליון שקל - לפיכך על אף הביצועים החלשים שלה מתחילת השנה הם עדיין מורווחים על הנייר. - חג'ג' השקיע כ-50 מיליון שקל ברכישת מניות לאורך 2022 ו-2023, ואחזקתו נסחרת כיום ב-95 מיליון שקל.





























