סגור

בלעדי
מכלול הסכימה להציב גבול לעלות השכר השנתית של צבי זיו

פנייה של חברת אנטרופי הביאה את מכלול לשנות את מדיניות התגמול המוצעת ליו"ר עבור 20% משרה, עם אפשרות להעלאתה למשרה מלאה. כעת מציעה החברה תקרת עלות של 3.6 מיליון שקל עבור 60% משרה

פנייה של אנטרופי להנהלת מכלול הביאה את חברת האשראי החוץ־בנקאי לשנות את השכר שהציעה ליו"ר צבי זיו, ולקבוע לו תקרת עלות של 3.6 מיליון שקל בשנה. כך נודע ל"כלכליסט". בעלי המניות של מכלול יתבקשו לאשר את השינוי במדיניות התגמול באסיפה שנדחתה מיום ראשון הקרוב ל־3 באפריל.
בינואר פרסמה מכלול, שבהנהלת אוריאל פז (19.7%), בקשה ראשונה לשינוי מדיניות השכר הנהוגה בחברה, ובמסגרתה ביקשה להגדיל את רכיב התגמול המשתנה של זיו (1.48%) ל־75% מעלות שכרו לעומת שיעור קודם של 25%. זיו מוגדר היום כיו"ר ב־20% במשרה שעבורה הוא מקבל דמי ניהול של 200 אלף שקל בשנה, עם אפשרות להגדלת דמי הניהול ל־700 אלף שקל. בנוסף, זיו זכאי למענק של 0.24% מהרווח הנקי השנתי.
3 צפייה בגלריה
צבי זיו
צבי זיו
צבי זיו
(עמית שעל)

ל"כלכליסט" נודע כי אנטרופי, אף שאיננה מייעצת למוסדיים, פנתה לוועדת התגמול של מכלול ואמרה כי הצעת התגמול הנוכחית, ל־20% משרה, אינה תקינה כי היא נותנת אפשרות לחברה להעלות את שיעור המשרה של היו"ר ובכך להגדיל את שכרו. בעקבות פנייה זו, ובהתייעצות עם אנטרופי, הוגבלה האפשרות להעלות את שיעור המשרה של זיו ל־60%, ותקרת עלות השכר שלו הוגבלה, כאמור, ל־3.6 מיליון שקל. בנוסף, החברה מבקשת לאשר לה להגדיל את אפשרות הדילול של בעלי המניות ל־11% במקום 8% כיום.
בינואר־ספטמבר 2021 רשמה מכלול הפסד של 2 מיליון שקל, כך שהמענק המשתנה של זיו נמצא בסכנה. אם כי הרבעון הרביעי נחשב כרבעון החזק של חברות האשראי החוץ־בנקאי, כך שהמענק עוד עשוי להתממש. ברבעון הרביעי של 2020, למשל, הציגה מכלול רווח של 3.7 מיליון שקל. אם הרבעון הרביעי של 2021 יסתיים ברווח דומה לזה, הרי שהמענק השנתי של זיו יעמוד על 4,000 שקל בלבד.
על פי ועדת התגמול של מכלול, היא ביצעה בחינה של היחסים האמורים של התגמול הקבוע והתגמול ההוני של היו"ר וקבעה כי הם ראויים בהתחשב במאפייני החברה והמומחיות והמיומנות הנדרשות מנושאי המשרה בה. עוד אמרה הוועדה כי נסמכה על נתונים השוואתיים שהתקבלו מחברת ייעוץ חיצונית בדבר תקרות רכיבי התגמול של יו"ר פעיל בחברות בתחום פעילותה של החברה או בעלות פעילות בהיקף דומה.
שינויים במדיניות תגמול שכר מחייבים רוב של בעלי מניות המיעוט, במציאות של שוק ההון המקומי מדובר בדרך כלל במוסדיים. בעלת המניות הגדולה ביותר במכלול (24.9%) היא כלל ביטוח (באמצעות הנוסטרו) ולצדה נוקד קפיטל (5.73%). קבוצת מכלול מימון מתמחה בניהול צמיחה לצורך התרחבות עסקית ומימון פרויקטי נדל"ן, ומתחרותיה העיקריות הן מניף וגמלא הראל. אם כי, על פי החברה, בניגוד למניף וגמלא, מכלול נדל"ן עוסקת גם בחוב בכיר ולכן היא כמתחריה הישירים את חברות הביטוח או הבנקים.
במקביל, מכלול חתמה בשבוע שעבר על הגדלת קו האשראי לפעילות זרוע הנדל"ן מ־110 מיליון שקל ל־140 מיליון שקל מכל אחד מהבנקים הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות. בנוסף, שיעור המימון של תיק האשראי של זרוע הנדל"ן על ידי הבנקים יגדל מ־80% ל־ 82.5%. מכלול מאמינה כי המימון יגדיל את יכולת התחרותיות שלה לסגור עסקאות חדשות בתחום מיזמי המגורים.
מכלול הונפקה אשתקד כחלק מגל ההנפקות של חברות האשראי החוץ־בנקאי שכלל 11 חברות חדשות בתחום שהגיעו לאחוזת בית. השווי שעל פיו הונפקה - 320 מיליון שקל - היווה אכזבה מסוימת עבור בעלי המניות שציפו לשווי של 600 מיליון שקל בהנפקה. טרם ההנפקה רכשה מכלול תמורת 280 מיליון שקל את תיק האשראי של קרן תמוז, שהיתה שייכת לפז וזיו. הרכישה יצרה עימות בין מכלול לבין פנינסולה, השותפה בקרן תמוז. פנינסולה, שבשליטת מיטב דש (50.65%) והמייסד מיכה אבני (7.9%), טענה כי מדובר במכירה בהנחה משמעותית תוך ניצול עסקת בעלי עניין, ואף ביקשה מבית המשפט להוציא צו מניעה לעסקה, אך משכה את בקשתה לאחר מכן.