סגור
מימין: מנכ"ל הפניקס אייל בן־סימון ובעל השליטה בפסגות רני צים
בעל השליטה בפסגות רני צים (משמאל) ומנכ"ל הפניקס אייל בן סימון (צילומים: פאביאן קולדורף, עמית שעל)

בלעדי
העסקה למכירת פסגות בחלקים תיחתם מחר, והפניקס תזנק לראש ענף הקרנות

הפניקס צפויה לשלם עבור קרנות הנאמנות האקטיביות כ־170 מיליון שקל. IBI ירכוש את הקרנות הפסיביות תמורת 150 מיליון שקל. לידר שוקי הון ומיכמן מעוניינות בפעילות חבר הבורסה של פסגות

מחר תיחתם העסקה למכירתו בחלקים של בית ההשקעות פסגות, שהיה בעבר הגדול בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון מחר ייפגשו רני צים, בעל השליטה בקבוצת פסגות הציבורית, ואייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס החזקות. בפגישה תיחתם העסקה שבמסגרתה הפניקס תרכוש את קרנות הנאמנות האקטיביות של פסגות. במקביל אמורה להיחתם העסקה שבמסגרתה בית ההשקעות IBI ירכוש את הקרנות הפסיביות.
הפניקס תרכוש את הקרנות האקטיביות שמנהלות 21.9 מיליארד שקל תמורת 170 מיליון שקל, ואלו יועברו לניהול החברה־הבת הפניקס השקעות. בכך יגיע היקף נכסי הקרנות של בית ההשקעות של הפניקס לכ־87 מיליארד שקל, ונתח השוק שלו בענף הקרנות יגיע ל־19.8%, מה שיהפוך אותו לשחקן הגדול בענף. בדרך הוא יחלוף על פני חברת הקרנות של בית ההשקעות מיטב שמנהלת נכסים בכ־73.5 מיליארד שקל ועל פני קבוצת הראל שמנהלת 66.2 מיליארד שקל בחברת הקרנות שלה.
בית ההשקעות IBI ירכוש את הקרנות הפסיביות, שמנהלות 24 מיליארד שקל, תמורת 150 מיליון שקל. התמורה תשמש, בין היתר, לפירעון חוב של 125 מיליון שקל למזרחי טפחות. בכך IBI ישיג לראשונה דריסת רגל משמעותית בתחום הצומח של הענף. לאחר הרכישה יחזיק IBI בחברת הקרנות החמישית בגודלה בענף עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ־40 מיליארד שקל.
בתחילת השנה מכר פסגות להפניקס קרנות פסיביות שמנהלות 11 מיליארד שקל בתמורה ל־200 מיליון שקל, מה שהביא את הפניקס לנתח שוק של 28% בענף הפסיבי (רכישה נוספת תעבור את המגבלה הרגולטורית של 33%). כמו כן מכרה פסגות את חברת ניהול התיקים ב־50 מיליון שקל.
העסקאות מול הפניקס ו־IBI לא כוללות את המזומן שמצוי בקופת חברת הקרנות של פסגות, שהיקפו עומד על 35 מיליון שקל.
לאחר השלמת העסקאות האלו בית ההשקעות פסגות יחזיק בפעילות של חבר בורסה, שגם היא עומדת למכירה. בין המתעניינים בחברה, שלה הון עצמי של 80 מיליון שקל, ניתן למנות את לידר שוקי הון וקבוצת משקיעים בראשות טדי לין וחברת האשראי החוץ־בנקאי מיכמן, שמעוניינת בתיק ההלוואות של חבר הבורסה של פסגות שעומד על כ־300 מיליון שקל.
צים רכש את בית ההשקעות פסגות מידי אלטשולר שחם גמל ופנסיה במאי 2021. את הרכישה ביצע באמצעות החברה הציבורית ואליו קפיטל, שעסקה באשראי חוץ־בנקאי, תמורת 405 מיליון שקל. בנוסף, החברה שילמה 105 מיליון שקל עבור המזומנים שבקופת פסגות. כלומר, היקף הרכישה הכולל עמד על 510 מיליון שקל. לאחר מכן, צים ביצע מיזוג בין בית ההשקעות לוואליו קפיטל, ששינתה את שמה לקבוצת פסגות, ובית ההשקעות הפך לחברה־בת.
במאי האחרון, לאחר שכבר מכר חלק מהקרנות להפניקס, צים החל לחפש רוכש לחברה כולה לפי שווי של 400 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה עמד על מעט יותר מ־200 מיליון שקל. משלא נמצא רוכש, צים החליט למכור את פסגות בחלקים. "האלטרנטיבה היתה לגייס הון נוסף כדי להמשיך את פעילות פסגות תוך הגדלת המינוף, מהלך שהיה מסכן את בית ההשקעות", הסביר בכיר בפסגות. לדבריו, ההנהלה העדיפה למצוא רוכש שידאג להמשך תעסוקה של עובדי בית ההשקעות.
עד כה נמכרו נכסים של פסגות בתמורה ל־550 מיליון שקל, כשבקופה יש עוד 110 מיליון שקל. כלומר, המכירה בחלקים צפויה להניב 660 מיליון שקל, וזאת כנגד השקעה כוללת של 510 מיליון שקל. לכך יש להוסיף הלוואות בעלים שהעמידה קבוצת פסגות לחברות־בנות שפועלות בתחום האשראי החוץ־בנקאי בהיקף של 200 מיליון שקל. גם לחברות האלו צים מחפש רוכש, ולא ברור כמה כסף תראה מכך הקבוצה. עם זאת, את השליטה בוואליו קפיטל צים רכש ב־160 מיליון שקל, כך שלאחר השלמת העסקאות שעל הפרק, השורה התחתונה של ההרפתקה הפיננסית שלו תעמוד על מינוס 10 מיליון שקל.
קבוצת פסגות נסחרת לפי שווי שוק של 160 מיליון שקל, זאת לאחר שהמניה שלה זינקה ב־20% מתחילת החודש על רקע המגעים למכירת הפעילות של בית ההשקעות. ההון העצמי של קבוצת פסגות הוא 157 מיליון שקל. כלומר, החברה נסחרת לפי ההון העצמי שלה.