סגור
הועידה הכלכלית הלאומית 2021 יגאל דמרי
יגאל דמרי. נחשד בתיאום מחירים (צילום: יריב כץ)

מכירת הדירות של דמרי צללה, אך המחיר הממוצע לדירה עלה

חברת הבנייה למגורים, שבשליטת יגאל דמרי, מכרה רק 216 דירות ברבעון השלישי — ירידה של 38% לעומת הרבעון שקדם לו. המחיר הממוצע לדירה בפרויקטים שהיא בונה בעיקר בפריפריה עלה ב־22% לעומת הרבעון השני ל־2.2 מיליון שקל

ההאטה בשוק הדיור הגיעה גם לדמרי. ברבעון השלישי מכרה החברה בישראל 216 דירות. אמנם מדובר ב־7 דירות יותר מברבעון המקביל, אך בהשוואה לרבעון השני, שבו מכרה 347 דירות, זו ירידה של 131 דירות ו־38%. גם קצב העלייה שנרשם ברבעון השלישי היה הנמוך ביותר מתחילת השנה, 3% לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, כשברבעונים השני והראשון השנה העליות היו של 43% ושל 158% בהתאמה לעומת הרבעונים המקבילים ב־2021.
מדיווחי דמרי נראה כי מגמת הירידה ממשיכה גם לרבעון הנוכחי, שכן מתחילת אוקטובר עד 20 בנובמבר מכרה החברה רק 58 דירות ומגרשים לבנייה — קצב המבטא מכירה של כ־110 דירות ברבעון, לעומת 315 דירות שמכרה ברבעון הרביעי ב־2021.
נורית טואיטו, המשנה למנכ"ל וסמנכ"לית הכספים של דמרי, הסבירה ל"כלכליסט" כי "המצב בשוק הדיור שונה משהיה. עליית הריבית הובילה להתייקרות המשכנתאות, ואי הוודאות בשוק משאירה רוכשים פוטנציאליים על הגדר". למרות הירידה במספר הדירות שנמכרו, מחיריהן עלו. 216 הדירות שנמכרו ברבעון השלישי הכניסו לדמרי 483 מיליון שקל, 2.2 מיליון שקל בממוצע לדירה, לעומת 1.8 מיליון שקל בממוצע לדירה ברבעון השני ו־1.5 מיליון שקל ברבעון הראשון. "העלייה נובעת מהבדלים בתמהיל הדירות שנמכרו, לצד השפעה של עליית מחירי הדיור הכללית בישראל בשנים האחרונות", הסבירה טואיטו. דווקא בפריפריה, שבה יש לדמרי פרויקטים רבים, המחירים עלו בשיעורים גבוהים במיוחד, עד 40% בדירות שהיא מוכרת בנתיבות. לדברי טואיטו, "כוח הקנייה הצטמצם, אבל הביקוש שנותר מוסט לפריפריה, והביקושים נותרו גבוהים ממה שההיצע מאפשר. ההיצע אף עשוי להצטמצם כי יזמים וקבלנים יתקשו לקבל מימון לפרויקטים חדשים בתנאי הריבית הנוכחיים".
נורית טואיטו, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים בדמרי: כוח הקנייה הצטמצם, אך הביקוש שנותר מוסט לפריפריה, והביקושים נותרו גבוהים מההיצע"

באשר לסוגיית המימון ולהשפעות האינפלציה והריבית, לדמרי יש חוב של כמיליארד שקל למחזיקי האג"ח (סדרות ו' עד י'), אך החוב הוא בריבית קבועה ואינו צמוד למדד. לצד זה יש לחברה התחייבויות בכ־1.8 מיליארד שקל בהלוואות בריבית משתנה. דמרי מעריכה כי עלייה של 1% בריבית הפריים תוביל לעלייה של 17.5 מיליון שקל בהוצאות המימון שלה. אלה זינקו ברבעון השני ב־57% לעומת הרבעון המקביל ל־22 מיליון שקל, והגיעו בסיכום ינואר־ספטמבר ל־50 מיליון שקל — 17% יותר מבתקופה המקבילה. בדמרי הסבירו כי העלייה בריבית עלולה לפגוע, כפי שמתרחש בפועל, בביקושים לרכישת דירות, אך סייגו כי הפיזור הגאוגרפי הרחב של החברה — היא בונה 765 דירות בארבעה פרויקטים באשקלון, 414 בנתיבות, 374 באשדוד ו־330 בקריית ביאליק — מספק לה הגנה.
בידי דמרי עתודות קרקע ליותר מ־10,000 דירות, שחלקן נרכש, לדברי טואיטו, במחירים נמוכים יחסית, ולכן החברה פחות זקוקה למימון לרכישת קרקעות לפרויקטים: "קשיי המימון האפשריים של יזמים וקבלנים עשויים להיות הזדמנות עסקית עבור דמרי לרכוש קרקעות שייצאו לשוק".

הכנסות דמרי ברבעון השלישי עמדו על 376 מיליון שקל, עלייה של 29% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי עלה ב־22% והגיע ל־89 מיליון שקל, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל־52 מיליון שקל, עלייה של 13% בהשוואה לרבעון המקביל. בינואר־ספטמבר הסתכמו ההכנסות ב־1.1 מיליארד שקל — 20% יותר מאשר בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי עלה ב־25% להיקף של 298 מיליון שקל, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל־189 מיליון שקל, עלייה של 24% לעומת התקופה המקבילה.
דמרי פועלת במגזר הבנייה למגורים בישראל ופעילה גם בהתחדשות העירונית. החברה בונה גם מגורים בחו"ל לצד פעילות מצומצמת בנדל"ן מניב. פעילות הבנייה למגורים בחו"ל צומצמה השנה לכדי מכירת 2 דירות ברבעון השלישי, לעומת 8 ברבעון השני ו־18 בראשון. "מדובר בדירות האחרונות מתוך 344 בפרויקט שדמרי בנתה בבוקרשט", אמרה טואיטו. "פרויקט נוסף של 384 דירות נמצא בשלבי הקמה ראשוניים. בניגוד לישראל, ברומניה אפשר למכור דירות רק לאחר התקדמות הבנייה, ולכן מכירתן טרם החלה". ההכנסות ממגזר הנדל"ן המניב הגיעו ברבעון השלישי ל־3% מכלל ההכנסות, כ־13 מיליון שקל.
ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות דמרי הגיע בסוף ספטמבר ל־1.54 מיליארד שקל, לעומת 1.49 מיליארד שקל בסוף 2021. דמרי לא תחלק דיבידנד בסיכום הרבעון, בניגוד ל־30 מיליון שקל שחילקה בנובמבר 2021. מתחילת השנה חילקה דמרי דיבידנדים של 107 מיליון שקל. ביולי הגישה רשות התחרות כתב אישום נגד בעל השליטה יגאל דמרי (64%) בחשד לתיאום מחירים במכרז מחיר למשתכן בנתיבות. דמרי נסחרת לפי שווי של 4.5 מיליארד שקל לאחר שהמניה עלתה בסוף המסחר היום ב־3%. מתחילת השנה ירדה המניה ב־19%, בעוד מדד ת"א־בנייה ירד ב־27%.