סגור

מתהפכים, לאט לאט: פאוול ינסה בעיקר לא להבהיל אף אחד

ההודעה הצפויה על צמצום תוכנית הרכישות של הפד תהיה למעשה הכרה בהחלפת האיום על כלכלת ארה"ב - הקורונה מפנה את מקומה לאינפלציה; קצב השינוי ירמז על התוכניות של הבנק לגבי הריבית

ג'רום פאוול יודיע הערב לאומה האמריקאית על כניסה לעידן חדש, שבו הגורם המאיים על המערכת הפיננסית והכלכלית התחלף - הקורונה מפנה את מקומה לאינפלציה. ובהתאם, משנים כיוון.

לאט לאט, סטפ ביי סטפ. כי זו דרכו של הפד, הוא לא נבהל כל כך מהר, ובעיקר לא רוצה להבהיל אף אחד. נשנה קצת, ואז נראה, ועוד קצת, ועוד, עד הסיבוב המלא.
לפני יותר משנה, הבנק יצא בתוכנית תמריצים ענקית, בתגובה למשבר הקורונה, שנועדה לתמוך בשוק האשראי. הפד רכש כל חודש נכסים בהיקף של 120 מיליארד דולר, מהם 80 מיליארד דולר אג"ח ממשלתיות ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובה משכנתאות.
בחודשים האחרונים, במקביל לירידה העקבית בנתוני הקורונה, החלה מגמה עולמית של עלייה מחירים. בשלבים מוקדמים ההערכה היתה שמדובר בעלייה זמנית מאד, אך עתה ההנחה היא שהזמניות הזו תהיה משמעותית ארוכה יותר מכפי שצפו. מדד המחירים בארה"ב עמד בספטמבר על 5.4% בחישוב שנתי, הרחק מהיעד המקסימלי של הפד, האחראי כזכור בראש ובראשונה על יציבות המחירים בארה"ב.
ואכן, בישיבתו האחרונה מסטפמבר, הודיע הבנק שלא עוד: שאנחנו על סף צמצום תוכנית הרכישות (Tapering), ושהעלאת ריבית צפויה כבר ב-2022, במקום הצפי הקודם להעלאה רק ב-2023.
בפרוטוקול הישיבה של ספטמבר נאמר כי "המשתתפים מעריכים באופן כללי, שבהינתן שההתאוששות הכלכלית תישאר במסלול, צמצום הדרגתי של הרכישות שיסתיים במחצית השנה הבאה יהיה כנראה הדבר הנכון".
היום אנחנו נכנסים אם כן לשלב הראשון. ההערכה בשווקים שסכום הצמצום עליו יודיע הערב היו"ר פאוול יעמוד על 15 מיליארד דולר לחודש, מהם 10 מיליארד דולר באג"ח ממשלתיות ו-5 מיליארד דולר באג"ח מגובה משכנתאות. בפגישת של אוקטובר ציין פאוול כי הכוונה היא לסיים את התוכנית עד למחצית 2022.
וכאן טמונה השאלה כמובן של תגובת השוק: קיצוץ גבוה מדי יכול אולי ללמד שהפד מעוניין להקדים את סיום התוכנית על מנת להיות פנוי להעלאת ריבית כמה שיותר מוקדם – הבנק לא יעלה ריבית לפני סיום התוכנית. מנגד, סכום נמוך מדי יכול לשלוח מסר לפיו הפד אינו לחוץ לפעולה מול האינפלציה, וזה טיפה מדאיג, מבחינת כל מי שחושש מהידרדרות אינפלציונית.
פאוול אם כן ינסה הערב במסיבת העיתונאים לדלג בין הטיפות - הוא מן הסתם ידגיש את ההדרגתיות ואת ה'נמשיך לעקוב'. בשוק יבחנו כל מילה אבל לא יסתפקו באמירות כלליות. היו"ר יידרש להציג את נקודת המבט של הפד גם על איום האינפלציה וגם על נתוני התחלואה שעדיין איתנו. הקורונה ההיא הרי אולי פחות קטלנית עכשיו, אבל היא לא ממש הלכה לשום מקום.