סגור

ג'ורג'י אקירוב מוותר באופן סופי על המניות שלו בחברת מלונות היוקרה באירופה

אלרוב נדל"ן הודיעה אתמול כי בנו של בעל השליטה אלפרד אקירוב, שהחזיק ב־15% ממניות לוקה, לא ישתתף במימון החברה ויוותר סופית על המניות

15 שנים לאחר שהוקמה יחדל ג'ורג'י אקירוב סופית להיות בעל מניות בלוקה — החברה־הבת של אלרוב נדל"ן (80%), שבשליטת אביו אלפרד אקירוב (79%), העוסקת בתחום המלונאות באירופה. אתמול דיווחה אלרוב לבורסה בתל אביב, שאקירוב הבן לא מימש את הזכאות שקיבל לפני שנה. החברה לא פירטה מעבר לכך, אך משמעות הדבר היא שג'ורג'י אקירוב מוותר, למעשה, על מניותיו (15%) בלוקה, שמחזיקה במלונות יוקרה באירופה: לוטיסיה בפריז, קונסרבטוריום באמסטרדם וקפה רויאל בלונדון.
אקירוב הבן מחזיק בנתח המניות — שאותן קיבל ללא תמורה — מאז הקמת לוקה ב־2007 ומכהן בה כמנכ"ל. החברה קיבלה מיום היווסדה מימון בהיקף של 2.4 מיליארד שקל, שאת כולו העמידה אלרוב. הדבר קיבל את כל האישורים הנדרשים, אך בשלב מסוים, לאור שינוי ברגולציה, נדרשה אלרוב לאשר את ההסדר הזה במסגרת של עסקאות בעלי עניין. אלרוב לא הצליחה לקבל את תמיכת בעלי מניות המיעוט שלה לכך, כשלאורך השנים בעלת מניות המיעוט המרכזית היתה כלל ביטוח עם 12.9% מהחברה.
הסוגיה הזו הובילה להתנגשויות רבות בין אלפרד אקירוב לכלל ביטוח, ובשלב מסוים אלרוב אף הקימה ועדה מיוחדת, שתפקידה היה לנהל מגעים מול כלל ביטוח בנוגע למתווה לדילול אחזקותיו של ג'ורג'י אקירוב בלוקה. בוועדה היו חברים הדירקטור הבלתי תלוי שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, והדירקטורית ענת לוין, שעמדה בעצמה בעבר בראש חטיבת ההשקעות של כלל ביטוח. פרופ' אסף חמדני ואורי רוזנברג, מנכ"ל פירמת הייעוץ גיזה־זינגר־אבן, שימשו יועצים חיצוניים לוועדה.
1 צפייה בגלריה
מימין ג'ורג'י אקירוב ו אלפרד אקירוב 7.2.21
מימין ג'ורג'י אקירוב ו אלפרד אקירוב 7.2.21
מימין ג'ורג'י אקירוב ואלפרד אקירוב
(צילום: אלירן אביטל)

כלל ביטוח הקימה גם היא ועדה, שתייעץ לוועדת ההשקעות שלה בנושא, ואשר כללה את עו"ד צורי לביא ואת היועץ הכלכלי רוני עופר. בסופו של דבר סירבה חברת הביטוח להסכים לכך שאלרוב תמשיך לממן את חלקו של ג'ורג'י אקירוב בלוקה, והמגעים בין הצדדים עלו על שרטון.
בפברואר אשתקד הגיעו הצדדים להסכמות. לפי דיווח של אלרוב לבורסה, החברה גיבשה מתווה, בהסכמתו של ג'ורג'י אקירוב, ולפיו המניות שלו בלוקה ייהפכו לחסרות זכויות, ולמעשה לחסרות משמעות. עם זאת, ההחלטה של אלרוב אפשרה לו לקבל את הזכויות בחזרה בתוך שנה, בתנאי שיסכים להשתתף בעלויות המימון של לוקה או שימכור את מניותיו לרוכש שיסכים לעשות זאת. המתווה אושר באסיפת בעלי מניות במרץ 2021. אך, כאמור, שנה לאחר אישור המתווה, דיווחה אתמול אלרוב על כך שאקירוב הבן לא מימש את זכאותו, כלומר ויתר על הנתח שלו באופן סופי.
ימים אחרים לפני אישור המתווה נפרדה כלל ביטוח מהאחזקות שלה באלרוב נדל"ן, כשמכרה אותן לישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר תמורת 382 מיליון שקל. אבל הקשר בין שני הצדדים לא ניתק. במהלך הקרב מול כלל ביטוח החלה אלרוב לרכוש מניות של כלל החזקות — החברה־האם הנסחרת של כלל ביטוח הפרטית, וכיום היא בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה (15%), שנסחרת ללא גרעין שליטה. למעשה, אלרוב נדל"ן הגישה בקשה לרשות שוק ההון לקבל היתר שליטה בחברת הביטוח, וזאת במטרה לעלות לאחזקה של 30%. אישור כזה טרם התקבל, והעסקה ניצבת מול שלל מכשולים רגולטוריים, ובראשם חוק הריכוזיות. אקירוב האב, מצדו, בוחן אפשרות לבצע את המהלך גם באופן פרטי.