סגור
שמואל סלבין יו"ר סלע קפיטל נדל'ן
יו"ר סלע נדל"ן שמואל סלבין. היה מועמד לכנסת מטעם הליכוד (צילום: אביגיל עוזי)

כיצד נעלמו סיכוני ההפיכה המשטרית, האינפלציה והריבית מדו"חות סלע נדל"ן

בדומה לרוב החברות, קרנות הריט מניבים וריט 1 התייחסו בדו"חות הרבעון לסיכונים שמאפיינים את ישראל כיום. בסלע נדל"ן לא התייחסו לכך; לטענתה משום שהסוגיות קיבלו ביטוי בדו"ח השנתי

בדומה לחברות רבות אחרות, מניותיהן של שלוש קרנות הריט לנדל"ן מניב הושפעו מהטלטלה בשווקים בעקבות הריבית שהועלתה, ההאטה בענף ההייטק, סימני ההאטה במשק, וחוסר הוודאות בעקבות מהלכי הממשלה בישראל. כך, מניית ריט 1 ירדה ב־12 החודשים האחרונים 15% משוויה, מניית סלע ירדה ב־23% ומניית מניבים ירדה ב־8%.
עם זאת, את הרבעון הראשון של השנה שלוש הקרנות סיימו עם עלייה דו־ספרתית במדדים התפעוליים המרכזיים, ה־NOI וה־FFO. למרות השיפור בתוצאות, בריט 1 ובמניבים, בדומה למרבית החברות שפרסמו את דו"חותיהן עד כה (אם לא כולן), הקדישו מקום נכבד לתיאור הקשיים בסביבה העסקית שבה הן פועלות. כך, בריט 1 תיארו כי "קיימות אינדיקציות שזמינות ההון למגזר העסקי, ולענף ההייטק בפרט, נמוכה ביחס לשנים קודמות", וכי בתחום המשרדים מורגשת התמתנות בביקוש ועלייה בהיצע של שטחים להשכרה, על רקע הצמצומים בהייטק. בנוסף, הקרן התייחסה להפיכה המשטרית של הממשלה, ולהערכות בדבר ההשפעה הכלכלית השלילית שלה. בדו"חות מניבים הופיעו אזהרות דומות.
סלע נדל"ן, לעומת זאת, בחרה שלא לעשות זאת. הסברי הדירקטוריון אודות תוצאות החברה ברבעון הראשון אינם מתייחסים לסיכונים האלו. לא לריבית, לא לאינפלציה, לא לטלטלה בהייטק, לא לסימני ההאטה במשק, ובעיקר — אף מילה על ההפיכה המשטרית. התייחסותה היחידה של הקרן לסיכוני השוק הגיעה בצורת הפנייה לביאור בדו"חות השנתיים של 2022. בקרן הסבירו כי בחרו שלא להציג זאת מכיוון שלא חלו שינויים מאז פרסום הדו"חות השנתיים במרץ האחרון שבהם התייחסו לסוגיות השונות.
אגב, בעוד שבד"וחות השנתיים התייחסה הקרן לסיכונים השונים, כולל להפיכה המשטרית, היו"ר שמואל סלבין — שהיה בעבר מנכ"ל משרדי האוצר והרווחה בממשלות הליכוד, ואף מועמד המפלגה לכנסת, ונחשב לאחד מתומכיו של רה"מ בנימין נתניהו — השמיע אמירות הפוכות כשטען בראיונות כי "אינני מצטרף לתבהלה הנוכחית. הכלכלה הישראלית חזקה, והפגיעה, אם בכלל, תהיה קטנה. האינפלציה בישראל נמוכה ביחס לעולם, יחס החוב־תוצר טוב יחסית, את 2022 סיימנו בעודף תקציבי והדמוגרפיה משחקת לטובתנו. אני אופטימי ומאמין שהחרדים יצטרפו לכלכלה כי הם הופכים לכוח משמעותי בחברה."
בראיון נוסף ל־YNET במרץ האחרון אמר סלבין כי "הרפורמה המשפטית היא לטעמי בהחלט הדרך הנכונה. אני לא חושש שהרפורמה תפגע בכלכלה לאורך זמן. אני חושב שהרפורמה דווקא תעזור לכלכלה כי תהיה כאן ודאות משפטית. אני צופה רק טוב. כאשר יירגעו הרוחות ויגיעו להסכמות, המשק יחזור לפרוח".