סגור
הפגנה מפגינים נגד המהפכה המשפטית 25.2.23
הפגנה מפגינים נגד המהפכה המשפטית (צילום: EPA/ Abir Sultan)

פרסום ראשון
עוד נורה אדומה מחו"ל: בסיטי מזהירים מהשפעת המצב הפוליטי על שווי מניות הבנקים בישראל

הבנק האמריקאי ציין כי לאי היציבות בארץ אין אמנם השפעה מיידית על מאזנם של הבנקים, אך הוא מתריע מפני ההשלכות שיש לה בעתיד ביחס אליהם; בכך הוא מצטרף לשורת מוסדות פיננסיים זרים שהזהירו מפני השלכות ההפיכה המשפטית; הוא חוזה שהריבית תגיע בחודשים הקרובים ל-4.5%

הבנק האמריקאי סיטי הוציא היום (ב') אזהרה ביחס לבנקים הישראליים, וציין כי למרות שלאי היציבות ואי הוודאות הפוליטית במדינה אין השפעה מיידית על מאזנם, המצב עלול להשפיע על השווי העתידי של מניותיהם.
בסיטי מתארים את ההתרחשויות האחרונות בישראל ומדווחים כי הרקע לאזהרה היא העברתו בקריאה ראשונה של חוק יסוד: השפיטה, המעניק לממשלה את היכולת למנות שופטים; ובקריאה טרומית את פסקת ההתגברות שמאפשרת לממשלה יכולת לחוקק חוקים שמערכת המשפט איננה יכולה לבטל או לתקן - "חוקים המעלים את הסיכון לפגיעה פוטנציאלית בעצמאות המערכת המשפטית", כך לשון הסקירה.
בסקירה שכותרתה "תנודתיות פוליטית" מציינים הסוקרים את החוזקה של הכלכלה הישראלית ומביאים את הנתונים על הצמיחה ברבעון האחרון של 2022, נתוני שוק העבודה ומחירי הנדל"ן. את הנתונים שם מסכמים תחת הכותרת "הכלכלה הישראלית נותרה איתנה בינתיים". אלא שמיד בפסקה לאחר מכן תחת הכותרת "הסיכון הכלכלי קשור למדיניות הממשלה" הם מציינים את דבריו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, שהזהיר בפני הסיכון הקשור לשינויים המשפטיים. בסיטי כותבים כי הפיחות בחודש האחרון בשקל הגיע לכ-7% "בעיקר בגלל התנודתיות הפוליטית, ולדבר זה עלולות להיות השלכות על האינפלציה שעדיין נותרה גבוהה והדבר ולהסתיים בשיעור ריבית גבוהים יותר לתקופה ממושכת יותר". בסיטי מעדכנים את תחזית הריבית הישראלית לחודשים הקרובים ל-4.5% כאשר כעת הריבית עומדת על 4.25% ((תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל שפורסמה בינואר היתה ל-4% עד סוף השנה). כלומר, גם בסיטי צופים העלאת ריבית נוספת.
בסיטי מתייחסים כאמור לשווים של הבנקים הישראליים, ומציינים את הירידה של 5% בחודש האחרון במדד הבנקים בבורסה. לדבריהם, "למרות שהמדדים הפיננסיים נותרו איתנים (הלימות ההון –CET1 והפרשות לחובות מסופקים -NPL) ולמרות שאנו לא רואים השפעה מיידית על מאזן הבנקים, אנו מציינים כי אי הוודאות ואי היציבות הפוליטית עלולות להשפיע על שווי המניות העתידי של הבנקים הישראליים"
האזהרה שמשמיע סיטי מצטרפת להתרעות נוספות שהשמיעו בנקים ומוסדות פיננסיים מרכזיים בעולם לגבי ההשלכות האפשריות של ההפיכה המשטרית וצעדיה של ממשלת ישראל להחלשת מערכת המשפט. בראשית פברואר התריע ג'יי.פי מורגן כי ההפיכה עלולה להוביל להורדת דירוג לישראל, ונכתב שם כי "הרפורמה המשפטית העלתה חששות בנוגע לחוזק המוסדות ואקלים ההשקעות במדינה. כל הידרדרות בחוזק המוסדות יכולה להשפיע על ההשקעות". בהמשך לכך השמיעו בברקליס אזהרה דומה. לאחר כמה ימים הזהיר HSBC כי ההפיכה עלולה לפגוע בהשקעות הזרות ולהכביד על השקל. בעניין הירידה בשער השקל כתבו בוולס פארגו כי בנק ישראל צפוי להתערב במיידית ואף להוביל את המטבע הישראלי להתחזק עד סוף הרבעון ב-7%, לשער של 3.4 שקלים לדולר. בבנק אוף אמריקה כתבו כי "המשך הפיחות בשקל עלול להביא להתערבות בנק ישראל. תסיסה פוליטית אינה פוגעת בדרך כלל בנכסים הפיננסיים של ישראל או בביצועים הכלכליים שלה, אלא שהפעם המצב שונה".