סגור
שר המשפטים, יריב לוין )מימין( וח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה,
שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, שמחה רוטמן (צילום: יואב דודקביץ')

ג'יי.פי מורגן מתריע: ההפיכה המשטרית עלולה להוביל להורדת דירוג לישראל

בנק ההשקעות פרסם סקירה בנוגע להשפעות השינויים המתוכננים במערכת המשפט וגל הפיגועים האחרון, והביע חשש לפגיעה בצמיחה ולהורדת דירוג בדומה למה שקרה בפולין; "כל הידרדרות בחוזק המוסדות יכולה להשפיע על ההשקעות במדינה", כותבים שם אך מציינים כי השפעה זו תהיה מוגבלת

בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, שעמד במרכז סערת ההמלצות סביב הכלכלה הישראלית בשבוע שעבר, פרסם במהלך הלילה (ו') סקירה רשמית לשוק הישראלי נוכח ההפיכה המשטרית שמנסה להנהיג ממשלת נתניהו ונוכח הפיגועים האחרונים שהעלו את המתיחות בזירה הביטחונית. לפי הסקירה, הרפורמות המשפטיות עלולות להוביל להשפעות על הצמיחה ולהורדת דירוג בישראל, בדומה למה שקרה בפולין.
"השווקים בישראל נכנסו לטלטלה בגלל סיכון ייחודי שנובע ממתיחות גאו-פוליטית מתגברת שהתווספו לחששות המשקעים מתוכניות הממשלה לבצע רפורמות משפטיות", כותבים האנליסטים בדסק השווקים המתעוררים באירופה של בנק ההשקעות האמריקאי.
"הרפורמה המשפטית העלתה חששות בנוגע לחוזק המוסדות ואקלים ההשקעות במדינה. כל הידרדרות בחוזק המוסדות יכולה להשפיע על ההשקעות. עם זאת, קשה להעריך את עוצמתה והתזמון שלה", הם מוסיפים. "ישנו סיכון גם לירידת דירוג האשראי של החוב של מדינת ישראל, אבל בג'יי.פי מורגן מצפים שהשפעה כזו תהיה מוגבלת". בבנק ההשקעות עדיין לא משנים את התפיסה שלהם לגבי מטבע החוץ, ומציינים כי הרפורמה המשפטית צפויה להשאיר חשש קבוע במהלך השבועות הקרובים, וקשה להעריך את נקודת השיא של פרמיית הסיכון שמתלווה אליה.
כלכלני ג'יי.פי מורגן מציינים כי "הרפורמה המתוכננת הובילה למחאות ציבוריות ברמות שונות עם חששות מפגיעה במוסדות המדינה והשפעה שלילית על זרם ההשקעות לתוך המדינה והצמיחה שלה".
עוד נכתב כי "סעיפי הרפורמה המוצעת מפורשים כניסיון להחליש את האיזונים והבלמים של המערכת, כמו גם המחלוקת בתוך המדינה. המתחים הללו צפויים להתעצם ככל שתתקדם התוכנית, שלפי הדיווחים, צפויה לעבור עד סוף חודש מרץ. למרות הניסיונות להתנגד לרפורמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הראה סימנים קלושים לכך שהממשלה בראשותו תיסוג מהרפורמות המוצעות".
על ההשפעות של הרפורמה על הכלכלה כותבים בבנק: "קשה להעריך את ההשפעות על הכלכלה ועל השוק הישראלי בנקודת הזמן הנוכחית, אבל היא עשויה להיות שלילית בטווח הבינוני. בהיסטוריה של ישראל אין אירועים שניתן להשוות את הרפורמה המשפטית אליהם, והשוואות בינלאומיות הן חלקיות בשלב זה". כלכלני ג'יי.פי מורגן מדגישים את הרפורמה המשפטית שנעשתה בפולין החל משנת 2015, אחרי שמפלגת הימין PiS עלתה לשלטון, שהיא ככל הנראה הקרובה ביותר לתוכניות של הממשלה הישראלית.
אחת ההשלכות הפוטנציאליות שמסמנים בג'יי.פי מורגן, בדומה למה שקרה בפולין, היא כאמור הפחתת דירוג האשראי של המדינה. בהקשר זה מציינים בבנק את הורדת הדירוג של פולין על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P בינואר 2016 מ-A מינוס ל-BBB פלוס. לפי ג'יי.פי מורגן, התגובה של שוק המטבעות היתה פיחות של המטבע המקומי מול היורו ועלייה במחירי ביטוח האשראי לטווח בינוני.
בג'יי.פי מורגן מתייחסים גם לאפשרות של משיכת כספים והפסקת זרם ההשקעות לישראל, בייחוד בסקטור ההייטק: "ישנם דיווחים על כך שמוסדות זרים כבר התחילו להוציא כספים מישראל בגלל החשש מהרפורמה המשפטית. סקטור ההייטק הוביל את הקולות המתנגדים לרפורמה המוצעת. במקרה של פולין ראינו עדות מסוימת להאטה בזרימת הכספים לתוך המדינה".
"כפי שמלמדת ההיסטוריה הקרובה, ההשפעות של מתיחות גאופוליטית בישראל נחשבות לקצרות טווח, עם השפעה קלה בלבד על מחירי הנכסים הפיננסיים מעבר לתנודתיות הראשונית. ההשפעה של מבצעים צבאיים משמעותיים יותר היא בירידה של 0.1%-0.5% בשיעור הצמיחה", מוסיפים בבנק.
אתמול כתבה היועמ"שית גלי בהרב מיארה לשר המשפטים יריב לוין מכתב המתייחס למהפכה המשפטית שהוא מתכנן, ולדבריה תוביל "לפגיעה קשה באיזון בין הרשויות". כן כתבה כי "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשויות המבצעת והמחוקקת סמכות בלתי מוגבלת", והתריעה בפניו על נזקים כלכליים אפשריים בשל כך. "משקיעים רואים חשיבות במערכת משפט איתנה, באיזונים ובלמים בין הרשויות ובעצמאות הרשות השופטת", וציינה כי אלו שיקולים המשתקפים גם בדירוג האשראי של ישראל על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות.