סגור
 שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט. "המובן מאליו יקבל תוקף רשמי"
שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט. "המובן מאליו יקבל תוקף רשמי" (צילום: יריב כץ)

גופים מובילים במשק: לא נספק שירותים למי שמפלה - ״מאמינים בערכי שוויון״

דירקטוריון דיסקונט קיבל החלטה עקרונית שלא לספק אשראי לעסקים מפלים בעקבות כוונת הקואליציה לתקן את חוק איסור אפליה לשירותים ועסקים: "זו אחריותנו כגוף עסקי משמעותי". גם Wiz, מור ואלטשולר שחם הצטרפו אליו ונקטו צעדים אקטיביים

בנק דיסקונט לא יעניק אשראי לעסקים ולגופים שיפלו לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית - כך קבע היום (ב') דירקטוריון הבנק. הבנק טרם פרסם מתי מדיניות האשראי תשתנה בפועל ומה יהיה המנגנון המדויק שבו קריטריון האפליה יגולם. מדובר בגוף העסקי הראשון שיוצא נגד המדיניות המסתמנת של הממשלה החדשה, ובמרכזה תיקון חוק האפליה שיאפשר לבתי עסק להימנע ממתן שירות בשל אמונה דתית, ובכך להפלות לקוחות. בהמשך הצטרפה אליו שורת חברות, ובהן Wiz, מור ואלטשולר שחם.
שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, אמר: "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי. על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי".
גם יוניקורן הסייבר Wiz, שנוסד בין היתר על ידי אסף רפפורט, דורש מכל ספקיו להתחייב להימנע מאפליה מכל סוג שהוא. בהודעה שהוציאה החברה היא כותבת: "חברת וויז מאמינה ושמה במרכז ערכי שוויון וכבוד האדם. הקריאות לכרסום ערכים אלו כפי שנשמעו לאחרונה בזירה הפוליטית בישראל מדאיגות מאוד את החברה, ואנחנו מחויבים לעשות ככל שביכולתנו למנוע אפליה מכל סוג שהוא".
Wiz מדגישה בהודעה כי תאפשר אפליה רק כאשר "הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות או המקום", ולא תאפשר אפליה מסוג אחר אפילו אם הממשלה החדשה תקבל החלטה אחרת. עוד הוסיפה החברה כי "החברה המתקשרת תתחייב כי תחיל התחייבות דומה על כל החברות שלחברה המתחייבת קשרים עסקיים עמן", והדגישה כי אפליה תהווה עילה לסיום התקשרות. "וויז מאמינה ומקווה כי לחברות עמן היא מתקשרת ערכי יסוד זהים וכי באמצעות שיתוף פעולה ואיחוד כוחות החברות יוכלו לעזור ולשמר חברה שוויונית בישראל", סיכמה החברה.
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, כתבה בעמוד הלינקדאין שלה: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון. אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים - יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט"בים, נשים וגברים - עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית, ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".
בנוסף, ועדת ההשקעות של מור גמל ופנסיה עדכנה את מדיניות ההשקעות והאשראי שלה, והחליטה כי לא תשקיע או תעניק אשראי לעסק או גוף הידוע לה כי הוא מפלה לקוחות.
אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, אמר כי "ההחלטה שלא להשקיע או להעניק אשראי לגופים המפלים על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית מדגישה את אחריותנו כלפי לקוחותינו ושותפינו העסקיים, והקהילה בכלל".
כחלק ממדיניות האחריות החברתית של קבוצת מור, החברה הצהירה כי היא פועלת לקידום שוויון מגדרי ועצמאות כלכלית לנשים. כחלק מכך הקבוצה פועלת בדרכים שונות, ובין היתר בחרה מור בשחקנית קרן מור לקמפיין שלה, במטרה לאתגר את הפרדיגמה לפיה כסף הוא נושא יותר "גברי" במהותו. כמו כן הקבוצה שואפת לפעול לשילוב נשים בתפקידי אנליזה וניהול השקעות בדרכים שונות, דוגמת פרסום "מודעות דרושות" בלשון נקבה וקורס מבוא לאנליזה לנשים שערכה בשיתוף אוניברסיטת תל אביב.
בהמשך בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, התחייב היום שלא להתקשר או להשקיע בגוף שבחר להפלות לקוחות, עובדים, או לנקוט כל אפליה שהיא כלפי כל מגזר שהוא. המנכ"ל רן שחם אמר: "כגוף עסקי בעל השפעה על המשק הישראלי אנו רואים מחויבות בלקיחת אחריות על האקלים החברתי בתוך ומחוץ לבית ההשקעות. אלטשולר שחם מקדמת ערכים של שוויון, גיוון לכל קצות האוכלוסייה הישראלית, וככזו לא ניתן יד לאפליה מכל סוג שהוא".
חברות נוספות שהצטרפו למהלך: AIG ישראל, שהודיעה כי החליטה להפסיק לבטח כל עסק שיבצע אפליה מכל סוג; וקבוצת Team8 של נדב צפריר, שהודיעה שלא תרכוש או תסחור במוצרים מגופים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכיה, ובראשם הזכות לכבוד ולשוויון; וכן קרן ההון סיכון פיטנגו של חמי פרס.