סגור
רם ארליכמן ממלא מקום זמני של מנכ"ל חברת החשמל
רם ארליכמן. ינהל את התחנות שהופרטו מחברת החשמל (צילום: יוסי וייס)

רם ארליכמן עובר מחברת החשמל לשיכון ובינוי אדלטק המתחרה בה

ארליכמן, שכיהן כממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל כחצי שנה, פורש מהחברה וינהל את התחנות שהופרטו מחברת החשמל. עם זאת, קיצור תקופת הצינון עדיין לא עלה לדיון בדירקטוריון החברה

רם ארליכמן, שכיהן כממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל במשך כחצי שנה, פורש מהחברה ועובר ליצרני החשמל הפרטיים – ינהל את התחנות שהופרטו מחברת החשמל.
ארליכמן כיהן כסמנכ"ל ייצור ואנרגיה בחברת החשמל מאז שנת 2016. בחודש מאי, עם עזיבתו של עופר בלוך לשופרסל, מונה ארליכמן למ"מ מקום מנכ"ל החברה, עד למינויו של מאיר שפיגלר לפני כחודש וחצי. בתפקידו החדש בקבוצה המשותפת לשיכון ובינוי ואדלטק ינהל ארליכמן שתי תחנות כוח שהופרטו מחברת החשמל – רמת חובב וחגית מזרח.
פרישתו של ארליכמן מחברת החשמל ומעברו הצפוי למתחרים מעלים שאלות בכל הנוגע לניגודי עניינים אפשריים ולתקופת צינון. לפי חוזר רשות החברות, במשך שנה מאז עזיבת תפקיד עובד מחויב לא לעסוק בכל עיסוק ולא להעניק כל שירות "העלול להעמידו ביחסי תחרות עם החברה או בניגוד אינטרסים עמה אלא אם ניתנה לכך הסכמתה של החברה". ב"הסכמה של החברה" הכוונה היא לאישור דירקטוריון החברה, ובמקרה של ארליכמן הנושא עוד לא עלה לדיון בדירקטוריון, ולכן הוא בפועל עוד לא קיבל אישור כזה. ארליכמן כן קיבל חוות דעת חיצונית שהוזמנה על ידי היועץ המשפטי של חברת החשמל.
החוזר של רשות החברות הוא מ-2001, וברשות מעוניינים לתקף אותו ולעדכן אותו בתקופה הקרובה. נכון להיום, רשות החברות אינה יכולה לכפות את עמדתה על דירקטוריון החברה במידה וזה אישר לקצר את תקופת הצינון, וברשות מתלבטים האם יש צורך בעדכון החוזר על מנת להגדיל את רמת המעורבות של הרשות בכל אישור כזה.
הסיבה להתארכות התקופה בה לא מונה מנכ"ל קבוע לחברת החשמל היא הכאוס הניהולי שהשתרר בחברה והמאבק בין שרת האנרגיה קארין אלהרר לשר האוצר אביגדור ליברמן על המינויים בחברה. בחודש יוני אישרה הוועדה למינוי בכירים את מינויו של שפיגלר, אך שרת האנרגיה אלהרר סירבה לחתום על המינוי עד לקבלת אישור היועצת המשפטית לממשלה שלא נפלו פגמים בהליך המינוי. לאחר שהתקבל האישור, מונה שפיגלר לתפקיד.
עם זאת, בחברה עדיין אין יו"ר דירקטוריון מאז הקיץ שעבר. במהלך התקופה עלו ארבעה מועמדים למינוי שלא יצאו לפועל מסיבות שונות. בחודש אפריל מונה דב בהרב לתפקיד היו"ר, אך הוא פרש לאחר כשלושה שבועות לאור מעורבות פוליטית בהליכי המינוי בחברה.
תגובת רשות החברות: "רשות החברות רואה חשיבות רבה בכך שהתנהלות החברות הממשלתיות תהיה בהתאם לכללי מינהל תקין וממשל תאגידי, בכלל זה חובת צינון של עד שנה לתפקידים בכירים. בהתאם להנחיות הרשות על הדירקטוריון לקיים דיון בנושא, תוך בחינת מגוון שיקולים כגון יחסי תחרות, חשש לניגוד עניינים או פגיעה אחרת בחברה עקב עיסוקו החדש של הפורש. הנושא ייבחן על ידי רשות החברות הממשלתיות".
מחברת החשמל טרם נמסרה תגובה.