סגור

מעבר לשיא: תוצאות פועלים IBI מלמדות על התקררות השוק

הכנסות חברת החיתום אמנם זינקו ב־55% לשיא של 110 מיליון שקל ב־2021, אך המחצית השנייה הציגה ירידה משמעותית במספר ההנפקות ובתוצאות ביחס למחצית הראשונה. פועלים IBI כבר מזהירה שהשנה הנוכחית תתקשה לשחזר את 2021

שנת 2021 היתה שנת שיא בשוק ההנפקות המקומי, כש־93 חברות ביצעו IPO והצטרפו לבורסת תל אביב, תוך שהן מגייסות 10.5 מיליארד שקל. לשם השוואה, ב־2020, שהיתה השנה הכי חזקה בתחום מאז 2007, הצטרפו לאחוזת בית 27 חברות, שגייסו 4.5 מיליארד שקל. גל ההנפקות של 2021 היטיב במיוחד עם חברות החיתום, שקיבלו עמלות עבור ההנפקות הרבות של כל אותן חברות. אבל מסתמן שמה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה.


הצצה לכך מתאפשרת דרך הדו"חות של חברת החיתום פועלים IBI. מדו"חות החברה, שנשלטת על ידי בית ההשקעות IBI (30%) ובנק הפועלים (27%), עולה כי 2021 היתה שנת שיא בכל הנוגע להכנסות, שהסתכמו ב־110 מיליון שקל. מדובר בזינוק של 55% לעומת השנה הקודמת, שבה ההכנסות הסתכמו ב־71 מיליון שקל. כמעט חצי מההכנסות (48%) נבעו מעמלות שקיבלה החברה עבור ביצוע של 21 הנפקות — כפול ממספר ההנפקות שביצעה בשנת 2020. 14% מההכנסות מקורן בשירותי השיווק שהעניקה החברה בהנפקות פרטיות עבור מוסדיים. יתר ההכנסות מסווגות תחת הקטגוריה "אחרות" שכוללת, בין היתר, ייעוץ לעסקאות.

ההנפקה הלא אחידה סייעה לעלייה בהכנסות

העלייה בהכנסות היא לא רק תוצאה של הזינוק בכמות ההנפקות, אלא גם של הדומיננטיות של שיטת ההנפקה הלא אחידה (Book Building). מדובר בשיטה שהפכה לנפוצה במיוחד משנת 2019. למעשה, מרבית ההנפקות בבורסת תל אביב בשנה החולפת — 77 במספר, שבהן גויסו 6.9 מיליארד שקל — נעשו בשיטה זו. מדובר במנגנון שמותיר בידי החתם שיקול דעת רחב יותר בנוגע לגופים שלהם יוקצו ני"ע בהנפקה, כמו גם באשר למחיר של הנייר. השיטה מגדילה את האחריות שמונחת על כתפי החתם, אבל גם את שיעור העמלה שהוא מקבל.
בהתאם, הרווח הנקי של פועלים IBI ניתר ב־38.7% ועלה מרמה של 31 מיליון שקל ב־2020 לרמה של 43 מיליון שקל ב־2021. מדובר ברווח הנקי השני בגובהו בתולדות חברת החיתום, שני רק לזה שהוצג ב־2017 (רווח נקי של 50 מיליון שקל). על רקע זה הודיעה פועלים IBI שתחלק דיבידנד של 10.7 מיליון שקל. סכום זה יצטרף לדיבידנדים שחולקו במהלך 2021 בהיקף של 39.4 מיליון שקל, מה שמעמיד את סכום הדיבידנד הכולל לשנה זו על 50.1 מיליון שקל — הגבוה בתולדות החברה.
עם זאת, הדו"חות של חברת החיתום לא נושאים בשורה גדולה לעתיד לבוא. במסגרת הדו"חות, פועלים IBI מזהירה את המשקיעים כי במצב הנוכחי של שוק ההון, שוק ההנפקות יתקשה לשחזר את השנה שחווה ב־2021. זאת, מאחר שהבנקים המרכזיים בעולם צפויים לנקוט מדיניות מוניטרית מצמצמת ולהעלות ריבית כדי להילחם באינפלציה הגבוהה. "ככל שמהלכי הבנק המרכזי של ארה"ב לספיגת הנזילות בשווקים יהיו חריפים ומהירים יותר, כך צפוי הלחץ בשווקים לגדול באופן שישליך לרעה גם על שוק ההנפקות", נכתב בדו"חות.


למעשה, ההאטה המדוברת כבר נמצאת כאן. מתחילת השנה הנוכחית נרשמו כמה ביטולים של הנפקות, חלקן של חברות גדולות, כמו יצרנית המתכות איסכור, שרצתה להנפיק לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל, וחברת שלמה ביטוח, שרצתה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. הדבר בא לידי ביטוי גם במהלך 2021. אם בוחנים את השנה החולפת, ניתן לראות שהמחצית השנייה שלה היתה חלשה משמעותית מהמחצית הראשונה. במחצית הראשונה הונפקו 64 חברות, בעוד במחצית השנייה הונפקו 29 חברות — פחות מחצי.
בהתאם, פועלים IBI היתה מעורבת בהנפקה של שבע חברות בלבד במחצית השנייה של השנה, בעוד במחצית הראשונה היא היתה מעורבת בהנפקה של 14 חברות — ירידה של 50%. חברות הטכנולוגיה היו חלק משמעותי בגל ההנפקות, וההאטה במהלך 2021 באה לידי ביטוי בעיקר בסקטור הזה. במחצית הראשונה הונפקו 42 חברות טכנולוגיה, שגייסו 2.4 מיליארד שקל, ובמחצית השנייה הונפקו 18 חברות בלבד, שגייסו פחות ממיליארד שקל. בפועלים IBI מסבירים כי הירידה נובעת מהשינויים בטעמי המשקיעים, שברחו ממניות הטכנולוגיה לאחר שאלה הגיעו לשוק. החברה היתה מעורבת בהנפקה של 17 חברות טכנולוגיה במהלך 2021, ואלה היו אחראיות ל־27% מהכנסותיה.
חרף השיא שנרשם בשנת 2021 בשורה העליונה, הרבעון הרביעי כבר הציג ירידה. ברבעון זה ההכנסות הסתכמו ב־25 מיליון שקל, ירידה של 26% בהשוואה להכנסות בתקופה המקבילה ב־2020, אז ההכנסות הסתכמו ב־34 מיליון שקל. אמנם מדובר על הכנסות גבוהות מאלו של הרבעון השלישי (19.6 מיליון שקל), אך בסיכומו של דבר ההכנסות במחצית השנייה של השנה הסתכמו ב־48 מיליון שקל, ירידה של 23% בהשוואה להכנסות של המחצית הראשונה, שהסתכמו ב־60.6 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
עופר גרינבאום שי נבו
עופר גרינבאום שי נבו
מימין: עופר גרינבאום, מנכ"ל פועלים IBI חיתום. משמאל: המשנה למנכ"ל שי נבו
(צילום: יורם אשהיים)

הרווח הנקי של פועלים IBI ברבעון הרביעי הסתכם ב־10.6 מיליון שקל, ירידה של כמעט 31% בהשוואה לרווח הנקי בתקופה המקבילה, שהסתכם ב־15.3 מיליון שקל. כאמור, מדובר ברווח נקי גבוה מזה של הרבעון הקודם (7.6 מיליון שקל), אך גם במקרה הזה, ההשוואה בין המחציות מלמדת שהמחצית השנייה של השנה היתה חלשה יותר עם רווח נקי של 18.2 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 24.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021.
הירידה במניות הטכנולוגיה לא רק השפיעה על ההכנסות מהנפקות של חברות, אלא פגעה בפועלים IBI בצורה ישירה. החברה השקיעה בכמה חברות טכנולוגיה כדי לעודד אותן להנפיק (למשל אוקטופאי, היילו, איירטאצ' סולאר וקוויק אונליין), והירידות במניות גררו אחריהן הפסד של 5.3 מיליון שקל שפועלים IBI רשמה בדו"חות לשנת 2021. הדו"חות חושפים כי בשני החודשים הראשונים של השנה הנוכחית השקיעה פועלים IBI 1.9 מיליון שקל בקרן ההשקעות רגנאר שמנוהלת על ידי גבי דישי וזכי רכטשאפן. מדובר בקרן שמתמחה בהשקעה בחברות טרום הנפקה. במהלך 2021 החברה השקעיה בקרן 2.7 מיליון שקל, תוך שהיא מספקת התחייבות להשקיע 13 מיליון שקל בסך הכל. כלומר, כרגע פועלים IBI השקיעה סכום כולל של 4.6 מיליון שקל, פחות מחצי מההתחייבות שהעניקה. ההשקעה האחרונה של רגנאר היתה בחברה לייצור יהלומי מעבדה בשם לוסיקס שנמצאת בשליטת בני לנדא.

התקררות גל ההנפקות לא השפיעה על שכר הבכירים

התקררות גל ההנפקות השפיעה על תוצאות פועלים IBI במחצית השנייה של השנה, אך לא על התגמולים של בכירי החברה. המנכ"ל ירון מוזס, מנכ"ל החברה־הבת פועלים IBI חיתום והנפקות עופר גרינבאום, והמשנה למנכ"ל שי נבו נהנו כל אחד משכר בעלות של כ־6 מיליון שקל. מדובר על עלייה של כמיליון שקל בהשוואה לתגמולים הכוללים שלהם ב־2020. באספה הקרובה יצביעו בעלי המניות על הגדלת שכרם. עלות שכרו של גרינבאום תגדל לעד 8.9 מיליון שקל, של נבו עד 7.5 מיליון ושל מוזס עד 6.8 מיליון.