סגור

בלעדי
מבנה ונופר אנרגיה יקימו את פרויקט האגירה הגדול בארץ

הפרויקט החדש יהיה בהספק של 400 מגה־ואט ומתקני האגירה שיכלול ייצרו הכנסות שנתיות של 75 מיליון שקל ו־EBITDA של 55 מיליון שקל. שתי החברות כבר שיתפו פעולה קודם לכן, בפרויקט התקנת גגות סולאריים ברחבי הארץ של 38 מגה־ואט

מבנה נדל"ן תקים מתקני אגירת אנרגיה סולארית בנכסים שלה בשותפות עם נופר אנרגיה. מדובר בהסכם להקמת מתקני אגירה בהספק הגדול עד כה לעסקת בודדת בארץ, 400 מגה־ואט. מבנה תחזיק בעיקר הבעלות (75%) יחד עם נופר אנרגיה. זו העמקה של שיתוף הפעולה בין החברות, שהתקשרו ביוני 2020 בהסכם להתקנת גגות סולאריים על מאות מבנים בארץ.
במסגרת ההסכם הנוכחי יוקמו מתקני האגירה בנכסי מבנה נדל"ן הפרוסים ברחבי הארץ. מבנה היא חברת נדל"ן מניב עם מגוון סוגי נכסים, בהם מבני תעשייה ולוגיסטיקה, מרכזים מסחריים ושטחי משרדים.
1 צפייה בגלריה
מימין נדב טנא מנכ"ל נופר אנרגיה ודודו זבידה מנכ"ל מבנה נדל"ן
מימין נדב טנא מנכ"ל נופר אנרגיה ודודו זבידה מנכ"ל מבנה נדל"ן
מימין נדב טנא מנכ"ל נופר אנרגיה ודודו זבידה מנכ"ל מבנה נדל"ן
(צילומים: גדי קבלו, יריב כץ)
לאחר השלמת ההתקנה של פעילות האגירה החדשה, מעריכות החברות כי ההכנסה השנתית הצפויה ממתקנים אלה תעמוד על 75 מיליון שקל לשנה בשנים הקרובות; הרווח התפעולי לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) יעמוד על 55 מיליון שקל בשנה. פרויקט האגירה המורכב צפוי לצאת לדרך כבר בשנה הקרובה, וחיבורם יחל במהלך 2022 ובשנים הקרובות.ההשקעה הצפויה בהקמת הפרויקט נאמדת ב־400-350 מיליון שקל.
הפעילות המשותפת הנוספת לשתי החברות, להתקנת גגות סולאריים, מהווה תחום התמחות עבור נופר אנרגיה. מבנה ונופר צפויות להשלים התקנה של 290 גגות סולאריים בהספק כולל של 38 מגה־ואט, שיחוברו לרשת החשמל וצפויים להניב למבנה כ־31 מיליון שקל בשנה.
תחום האגירה הפך לתחום לוהט בענף האנרגיה המתחדשת. כיום ברור שכדי להגדיל את שעות תפוקת החשמל מהפרויקטים הסולאריים אל מעבר לשעות זריחת השמש, תידרש אגירת חשמל. נופר אנרגיה נערכה בשנה האחרונה בשני הסכמי מסגרת שחתמה מול חברת טסלה, שהקים ומנהל אילון מאסק, לרכישת מערכות אגירת חשמל. ההסכם הראשון נחתם לאספקת מערכות 100 מגה־ואט לשעה, והשני, בנובמבר, הרחיב אותו ל־300 מגה־ואט לשעה. אספקת אותן מערכות תתחיל ב־2023, ואין ודאות כי אלה המערכות שיותקנו בהסכם שנחתם כעת מול מבנה.
נופר אנרגיה, שייסד עופר ינאי בעל השליטה (29%) המשמש כיו"ר, כבר הקימה וחיברה לרשת החשמל את מתקן האגירה הראשון בישראל, בקיבוץ ניר יצחק. לפני כחודש חיברה החברה לרשת החשמל את מתקן האגירה הראשון של טסלה בקיבוץ שובל בדרום. כיום מקימה החברה עשרות מתקני אגירה בשותפויותיה בכל הארץ והיא מובילה את יישום מהפכת אגירת החשמל בישראל. שווי השוק של החברה עמד אתמול על 3 מיליארד שקל.
לדברי נדב טנא, מנכ"ל נופר אנרגיה, "ההיערכות המוקדמת של נופר אנרגיה בתחום האגירה, לרבות הקמת מערך מקצועי פנימי וחתימת הסכמי רכש אסטרטגיים, מאפשרות לה להקים כבר היום מתקני אגירה בהיקפים משמעותיים ובתשואות גבוהות".
דודו זבידה מנכ"ל מבנה נדל"ן ציין: "השותפות עם נופר הוכיחה עצמה כמוצלחת. התקנו מערכות סולאריות בטווח זמן קצר, שכבר מניבים לנו הכנסה קבועה של עשרות מיליוני שקלים בשנה". מבנה נדל"ן מחזיקה ב־1.9 מיליון מ"ר של שטחים מניבים וכ־780 אלף מ"ר עתודות קרקע וזכויות בלתי מנוצלות. שווי השוק שלה כ־10 מיליארד שקל.