סגור
מלון הסלע האדום
מלון הסלע האדום באילת (צילום: גוגל מפס)

עזריאלי תקים מלון ראשון באילת בהשקעה של עד 600 מיליון שקל

שלוש שנים לאחר שרכשה את המלון הראשון שלה - ענקית הנדל"ן המניב רוכשת את מלון הסלע האדום מידי משפחות רינגלר וציגלר תמורת 130 מיליון שקל. היא מתכננת להקים במקום מלון חדש, שיכלול 300-200 חדרים

ענקית הנדל"ן עזריאלי ממשיכה לגוון את פעילויותיה ורוכשת את מלון הסלע האדום באילת בעסקה בהיקף של 130 מיליון שקל. זהו המלון השני שאותו רוכשת עזריאלי בשנים האחרונות, לאחר שב־2020 רכשה את מלון הר ציון בירושלים. הרחבת הפעילות לתחום המלונאות נעשית כחלק מהחלטה אסטרטגית שהתקבלה בקבוצה ב־2019 להרחיב את תמהיל פעילויותיה, ובמקביל היא פועלת בשנים האחרונות להרחבת עיסוקיה גם למגזרי הדאטה סנטרס (חוות השרתים) והדיור המוגן.
המלון שנרכש ממוקם במיקום מרכזי בסמוך לטיילת ולחופיה הצפוניים של העיר, כמו גם בסמיכות לקניון מול הים שאותו רכשה עזריאלי בשנה שעברה תמורת 1.3 מיליארד שקל. הוא הוקם בסוף שנות השישים של המאה הקודמת על ידי קבוצת יזמים בראשות אלי פפושדו, הבעלים של קבוצת המלונות ים סוף, החליף מאז בעלויות ומצוי כיום בבעלות פרטית של שתי משפחות — רינגלר וציגלר.
לאורך השנים הוא חדל מלשמש לצורכי מלונאות, ובשנתיים האחרונות הוא משמש למגורי העובדים של רשת קלאב הוטל ששוכרת אותו וב־2021 ביצעה בו שיפוץ משמעותי. בשלב ראשון לאחר הרכישה בכוונת עזריאלי להמשיך את פעילות המלון במתכונתו הנוכחית, ובהמשך לפעול למימוש זכויות בנייה כדי להקים במקום הסלע האדום מלון חדש במבנה בן חמש קומות שיהיו בו 300-200 חדרים. עלות הקמת המלון החדש מוערכת ב־500—600 מיליון שקל. עזריאלי טרם החליטה אם לממן את העסקה ממקורותיה העצמיים או באמצעות מימון חיצוני.
את מלון הר ציון רכשה עזריאלי בתחילת 2020 מידיו של שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח, תמורת 275 מיליון שקל. בתחילת משבר הקורונה סגרה את המלון, וכיום היא פועלת להרחבתו ולשדרוגו, כך שיכלול 350 חדרים. הפרויקט הוערך על ידי עזריאלי בהיקף של 625—655 מיליון שקל, ומצוי כיום בשלב החפירה והדיפון. הפרויקט צפוי להסתיים עד שנת 2025. בנוסף לכך עזריאלי מקימה במודיעין, בסמוך לקניון שבבעלותה, מלון חדש שבו 84 חדרים במתחם שבו צפויים להיבנות גם דירות, שטחי מסחר ומשרדים. מלון נוסף, בשלב הייזום, צפוי להיבנות במגדל הספירלה שיוקם במסגרת הרחבת מרכז עזריאלי בתל אביב, ובו 250 חדרים וסוויטות.
עד השלמת הרכישה האחרונה והשלמתם של מלונות אלה היה הר ציון הנכס המלונאי היחיד של הקבוצה, ושוויו 335 מיליון שקל, הביא את שווייה של הפעילות המלונאית ל־1% משווי נכסיה הכולל. הקבוצה שבשליטת היו"ר דנה עזריאלי ומשפחתה מחזיקה נכסים בשווי של 39 מיליארד שקל, כשמגזרי הפעילות העיקריים שלה הם הקניונים והמרכזים המסחריים (31% משווי הנכסים, ו־45% מההכנסות התפעוליות נטו, NOI) והמשרדים בישראל (33% משווי הנכסים ו־39% מההכנסות התפעוליות נטו); כשלצדם היא פועלת גם במגזר המשרדים בחו"ל, בעיקר בארה"ב (4% משווי הנכסים), ובמגזרי הדאטה־סנטרס (17%), הדיור המוגן (6%) והדיור להשכרה (3%).
במגזר הדאטה סנטרס לעזריאלי אחזקות בשלוש חברות: קומפאס (32%) שנרכשה ב־2019 ומפעילה 13 אתרים בצפון אמריקה; גרין מאונטיין הנורבגית שנרכשה ב־2021 תמורת 2.8 מיליארד שקל, ומפעילה כיום שלוש חוות שרתים בנורבגיה בהספק של 24 מגה־ואט; וחברה נוספת שפועלת בלונדון ומפעילה בה חוות שרתים בודדת בהספק של 7 מגה־ואט, ושרכישתה הושלמה ביוני 2022 תמורת 200 מיליון שקל.
מוקדם יותר השנה התקשרה גרין מאונטיין עם הרשת החברתית טיקטוק להקמת קמפוס של דאטה סנטרס בהשקעה של 2.8 מיליארד שקל (750 מיליון יורו) ובהספק של 90 מגה־ואט לשימושה של הרשת בנורבגיה, ובתחילת החודש התקשרה בהסכם להקמת מתחם דאטה סנטרס בפרנקפורט בגרמניה בהספק מקסימלי של 54 מגה־ואט בהשקעה ראשונית של 180 מיליון דולר (חלקה של גרין מאונטיין הוא 50%).
במגזר הדיור המוגן החלה עזריאלי לפעול ב־2014, וכיום היא מפעילה ארבעה בתי דיור מוגן שבהם 1,142 דירות באמצעות רשת פאלאס, ושני בתים נוספים מצויים בשלבי הקמה וייזום.
את שנת 2022 סיכמה עזריאלי כשנת שיא עם NOI של 1.95 מיליארד שקל, שיפור של 23% ביחס לשנה הקודמת, ועם FFO של 1.36 מיליארד שקל, שיפור של 3%. העלייה ב־NOI קוזזה מול קפיצה של 131% בהוצאות המימון, שהגיעו ל־1.1 מיליארד שקל בשל הצמדת החוב ופיקדונות הדיירים בדיור המוגן למדד שזינק, בשילוב עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות לאחר רכישת גרין מאונטיין. זאת בשעה שחוזים שנחתמו במגזר הדאטה סנטרס עדיין לא באים לידי ביטוי מלא. בנטרול מגזר הדיור המוגן, עלה ה־FFO ב־11% ל־1.27 מיליארד שקל, כשבדיור המוגן ירד ה־FFO ב־49% לרמה של 85 מיליון שקל, לאחר שב־2021 אכלסה עזריאלי את בתי הדיור המוגן במודיעין ובלהבים.