סגור

בתוך 24 שעות: שש חברות נוספות ביטלו הנפקה בת"א

הינומן, קונטגארד, גרינאוקס, אר.אס.טי, גלולי וגרינרואד דיווחו אתמול על ביטול ההנפקות המתוכננות. כל החברות הגישו תשקיפים, אך החליטו לא להשלים את המהלך לאחר שלא קיבלו את הסכמת המוסדיים לשווי שלפיו ביקשו להנפיק

אמנם עוד מוקדם לקבוע בשלב הזה אם הטלטלה הנוכחית בשווקים היא זמנית, מהווה תיקון או תחילתה של מפולת, אולם נראה שתחום אחד כבר חווה מפולת — שוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסת ת"א. אחרי שנתיים חסרות תקדים, שבמהלכן הונפקו 123 חברות שגייסו כ־25 מיליארד שקל, הסנטימנט השלילי בשווקים מקשיח את עורפם של המוסדיים וחברות נאלצות להתפשר על השווי או לבטל את ההנפקה.
ב־24 השעות האחרונות שש חברות נוספות הודיעו רשמית על נסיגה מכוונתן לבצע הנפקה באחוזת בית: הינומן, קונטגארד, גרינאוקס, אר.אס.טי, גלולי וגרינרואד. כל החברות הגישו תשקיפים והחליטו לא להשלים את המהלך.

גרינרואד, שמפתחת מערכות בטיחות לנהגים שמזהות אתגרי נהיגה, ביקשה לגייס עד 100 מיליון שקל לפי שווי של 500 מיליון שקל. בחודשים האחרונים של 2021 החלה החברה, שבראשה עומד חיים שני ועם המשקיעים בה נמנים אייל לפידות, לשעבר מנכ"ל הפניקס ושיכון ובינוי, וקרן ג'נריישן איי.אם האמריקאית שאל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, הוא מבעלי המניות שלה, ברוד שואו לקראת ההנפקה, אך נתקלה בכתף קרה מהמוסדיים. לאור הירידות בשווקים בחודש האחרון, החליטה הנהלת החברה לבטל את ההנפקה. מהתשקיף שפרסמה עולה כי בשנים 2020-2019 גרינרואד הציגה הפסד מצטבר של 7.8 מיליון דולר.
גרינאוקס, שמתמחה בתחום האימונותרפיה, ביקשה לגייס 80 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל. החברה, שעם משקיעיה נמנה קלמן שחם, ממייסדי ובעלי השליטה באלטשולר שחם, נטולת הכנסות ורווחים, ודו"חותיה נושאים הערת עסק חי. החברה הודיעה לבורסה על ביטול ההנפקה, ולפי מקורב לגרינאוקס, הסיבה לכך היא שהעדפות המוסדיים השתנו והחברה מעדיפה לפנות לגיוס פרטי.
אר.אס.טי, המפתחת ומוכרת מערכות אוטומטיות לניקוי מתקנים סולאריים, שאפה לגייס 50 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל. ב־2020 הכנסותיה הסתכמו ב־9 מיליון שקל והיא עברה להפסד של 1.5 מיליון שקל. שנה קודם לכן הן הסתכמו ב־5 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 600 אלף שקל. במהלך הרוד שואו החברה הבינה שהשוק רווי בחברות שפועלות בתחומה (אקופיה, בלייד ריינג'ר ואיירטאץ' סולאר), וחלקן אכזבו את המשקיעים, מה שתרם לכך שהיא לא הגיעה להבנות עם המוסדיים בנוגע לשווי.
גלולי החלה את דרכה להנפקה בפברואר 2021. החברה, שמתמחה בפתרונות ביג דאטה שמטרתם להפחית עלויות אנרגיה לעסקים, ביקשה לגייס 100 מיליון שקל לפי שווי של 400 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2021 הכנסותיה הסתכמו ב־11.2 מיליון דולר בהשוואה ל־4.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה. גם היא בחרה לבטל את ההנפקה.
קונטגארד, שעוסקת בייעול של שרשראות אספקה ומספקת פתרונות בינה מלאכותית לניטור ומעקב אחר סחורות, שאפה לגייס 20-17 מיליון שקל לפי שווי של 100-80 מיליון שקל. החברה הגישה תשקיף ביולי, שבמסגרתו הציגה הכנסות של 1.25 מיליון דולר ב־2021 לעומת הכנסות של 1.17 מיליון דולר ב־2020. החברה פנתה לאפיקים אחרים לאחר שהשוק התקרר והמוסדיים לא היו מוכנים לקבל חברות ללא הכנסות מהותיות.
חברת הינומן, אשר מגדלת את צמח המנאקי שמהווה תוסף מזון, ביטלה גם היא את ההנפקה, שבמסגרתה שאפה לגייס 25 מיליון דולר לפי שווי של כ־100 מיליון דולר. החברה צברה חובות של 170 מיליון שקל. דו"חותיה הכספיים של החברה כללו הערת "עסק חי" לאחר שהכנסותיה ב־2020 הסתכמו ב־236 אלף דולר וההפסד ב־12.8 מיליון דולר.
שש החברות מצטרפות לחברות נוספות שהספיקו לבטל את הנפקתן השנה. כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", חברת האנרגיה המתחדשת קיונרג'י ביטלה את ההנפקה, שבה שאפה לגייס 160 מיליון שקל לפי שווי של 800 מיליון שקל. בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי פיפלביז, שמפעילה פלטפורמה לגיוס המונים, ביטלה את ההנפקה משום שלא היתה מוכנה להתפשר על השווי. בעלי השליטה בחברה, אור בנון ואורן המבורגר (20% כ"א), שאפו לגייס כ־50 מיליון שקל לפי שווי של 300 מיליון שקל אחרי הכסף, אולם המוסדיים היו מוכנים להעניק לה תג מחיר של 240 מיליון שקל לכל היותר.
בסוף השבוע שעבר הודיעה גם יצרנית מוצרי הפלדה איסכור כי היא מבטלת את ההנפקה אחרי שלא קיבלה את השווי שאליו כיוונה: 1.6-1.5 מיליארד שקל לפני הכסף. מוקדם יותר גם משפחת אביב ביטלה את הנפקת אביב נדל"ן, שאותה שאפה להנפיק לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, בעוד המוסדיים הסכימו להעניק לה שווי של 850 מיליון שקל בלבד; ומשפחת שמלצר ביטלה את הנפקת שלמה ביטוח, שאותה שאפה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, בעוד השוק הסכים לשווי של 1.2 מיליארד שקל. לא כל החברות שהודיעו השבוע לבורסה על ביטול ההנפקה בהכרח החליטו על ביטולה בימים האחרונים. טבלאות הבורסה בנוגע להנפקות מתעדכנות אחת לרבעון, וכך, בין היתר, נחשפים הביטולים.
1 צפייה בגלריה
מימין קלמן שחם מהמשקיעים בגרינאוקס ו אל גור
מימין קלמן שחם מהמשקיעים בגרינאוקס ו אל גור
מימין: קלמן שחם, מהמשקיעים בגרינאוקס, ואל גור, מהמשקיעים בגרינרואד
(צילומים: אוראל כהן, עמית שעל)