סגור
מסוע גרעינים נמל אשדוד
נמל אשדוד. "אסדרת הנמלים הובילה לכך שאנחנו ממשיכים עם יד ורגל קשורות" (צילום: רענן כהן)

שיקום הדרום העביר את נמל אשדוד לרווחיות: זינוק של 40% בהכנסות

ברבעון הראשון של 2025 עבר הנמל מהפסד לרווח נקי של 20 מיליון שקל, בזכות עלייה חדה במטען כללי וברזל הנדרשים לפרויקטים רבים במסגרת שיקום ובנייה מחודשת בדרום. הרווח התפעולי הסתכם ב־25 מיליון שקל. היו"ר שאול שניידר אומר שהתוצאות הן לא בזכות המדינה: "חיפה קיבלה עשרות דונמים, לנו לא נתנו דבר"

נמל אשדוד מסכם את הרבעון הראשון של 2025 עם זינוק של 40% בהכנסות ומעבר מהפסד לרווח נקי, בין היתר הודות לפריחה בתחום הברזלים במסגרת שיקום הדרום והצפון.
ליו"ר הנמל שאול שניידר, ברור שזה לא קרה בזכות המדינה שלטענתו, לא העניקה דבר לאשדוד במסגרת אסדרת הנמלים ופינקה את נמל חיפה בעשרות דונמים מפותחים על חשבונה: "אסדרת הנמלים הובילה לכך שאנחנו ממשיכים עם יד ורגל קשורות, אבל קיבלנו החלטה לעבור לאסטרטגיה של רווח ואנחנו עוקפים את היעדים שלנו".

1 צפייה בגלריה
שאול שניידר יו"ר נמל אשדוד
שאול שניידר יו"ר נמל אשדוד
שאול שניידר יו"ר נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)

נמל אשדוד מסכם את הרבעון הראשון של 2025 כשההכנסות ברבעון הראשון עומדות על 302 מיליון שקל, בהשוואה ל-214 מיליון שקל אשתקד, זינוק של 40%. הרווח התפעולי העסקי (לפני הוצאות אחרות) עומד על 25 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 23.4 מיליון שקל אשתקד, ההון העצמי נשאר יציב (2.7 מיליון לעומת 2.5 אשתקד) ו-EBITDA ברבעון הראשון של 2025 עומד על 57 מיליון שקל, לעומת 7 מיליון ברבעון הראשון של 2024.
הרווח נקי עומד על 20.45 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6.94 מיליון שקל אשתקד. בסוף שנת 2024 עמד הרווח הנקי של החברה על 167.7 מיליון שקל, זאת לאחר ביטול של ירידת ערך על סך 91 מיליון שקל שהוביל את הרווח התפעולי של החברה ל-103 מיליון שקל. ירידת הערך המקורית נעשתה בשנת 2022 ונאמדה ב-369 מיליון שקל, לאחר שבנמל אשדוד צפו הפסדים לקראת התחרות הצפויה עם הנמלים החדשים. כאמור, בחינה מחודשת של ירידת הערך הובילה לביטול 25% ממנו על סך 91 מיליון שקל ובהמשך לרווח של 167.7 מיליון שקל, אך לטענת יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שאול שניידר, הדבר מעיד דווקא על החוזק של נמל אשדוד.
"למרות כל האתגרים בסוף 2023 ובתחילת 2024, הנמל פורח ומתקדם. היינו אמורים להיות במכולות רק 22-25%, אך בסוף 2024 עמדנו על 41.9%. אסדרת הנמלים הובילה לכך שאנחנו ממשיכים עם יד ורגל קשורות, מול כל ההטבות שקיבלו הנמלים האחרים מהמדינה, אנחנו לא קיבלנו שום דבר. אין לנו מה לעשות עם רציף 25, זה לא כלכלי עבורנו, כרגע אין לנו 14 מיליון שקל בשנה לשלם עליו ובמצב הנוכחי ממילא אין לנו איך להרוויח ממנו (ללא השקעה וגישה למים עמוקים). אבל אנחנו עובדים לפי יעדים, שום דבר לא קורה במקרה ובינתיים אנחנו עומדים בכל התחזיות שלנו ל-2025 ואפילו יותר".
איך זה בא לידי ביטוי?
"קיבלנו החלטה אסטרטגית, בעבר החברה רצתה להיות בנתח שוק מסוים, החלפנו את הגישה הזאת לאסטרטגיה של רווח. אנחנו קולטים כמויות ברזל עצומות, אלו מספרים שמעולם לא נראו בנמל, את המטען הכללי הכפלנו, 359 אלפי טון ברבעון הראשון של 2025, בהשוואה ל-180 אלפי טון ברבעון הראשון של 2024, בהשוואה ל-968 אלף טון בכל 2024 ו-974 אלף טון בכל 2023. יש התעוררות בתחום המתכות והמטען הכללי. הביקוש גדל בעקבות פרויקטים של תשתיות שמתרבים וגידול בבניה, במסגרת שיקום הדרום והצפון".
במגזר המכולות, היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל, בשלושת החודשים הראשונים של 2025, הסתכם ב-186 אלף מכולות בהשוואה ל 168 אלף מכולות אשתקד, גידול של כ-11% ונתח השוק במכולות נותר יציב ועומד על 41.5%. במגזר התפזורת, בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2025 נפרקו ונטענו (לא כולל דלק המשונע במקשרים ימיים) 2,278 אלפי טון תפזורת, בהשוואה ל-2,110 אלפי טון אשתקד. במרבית סוגי המטענים חל גידול לרבות אשלג ופוספט, מלט, פחם ומוצרי גרעינים. במגזר הרכבים נפרקו בנמל אשדוד ברבעון הראשון של 2025 כ-18 אלף רכבים, לעומת כ-7 אלף רכבים אשתקד, כשברקע סגירת נמל אילת, שבעבר שלט בשוק הרכבים.
גם הסגירה של נמל אילת עזרה לכם?
"זה פשוט לא נכון. 80% מכלי הרכב שלא נפרקו באילת עברו לחיפה, הוא גדל ב-70% בתחום כלי הרכב. זה קרה בגלל שתי פעולות, הם ראו שהעלינו מחירים אז הם הורידו משמעותית למחירי דאמפינג (מחיר נמוך יחסית לשוק כדי להתבסס בו - ח.א) בסוף 2024 הם עמדו על 51% נתח שוק רכבים לעומת 49% שלנו. דבר שני, הם קיבלו מהמדינה 60 דונם לטובת אכסנת כלי רכב, שטח מפותח שהמדינה פיתחה על חשבונה ומסרה להם כדי שיוכלו להתמודד עם כמות כלי הרכב שתעבור אליהם. בנוסף, הייתה גם החלטה של משמר החופים האיטלקי לא לאפשר לפרוק כלי רכב אצלנו עד סוף 2024. כל זה הוביל למספרים האלו, אז זה לא נכון שזה קרה בגלל נמל אילת. אנחנו מתקדמים. אנחנו מיישמים אסטרטגיה של רווח, מתקדמים ביעדים ורואים את זה בתוצאות".