סגור
פרופסור אמיר ירון  נגיד בנק ישראל
הנגיד אמיר ירון (צילום: אלכס קולומויסקי)

נסיגה קלה בדולר, נסחר ב-3.67 שקלים; "בתנאים הנוכחיים, בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי"

בניגוד למגמה בעולם - הדולר נחלש ב-0.4% מול השקל, היורו יציב, על 4.03 שקלים; בשווקים הגלובליים - הדולר עולה ב-0.3% מול סל המטבעות; מיטב: "כל האינדיקטורים הרלוונטיים מצביעים על ירידה בביקושים בישראל"

השקל מתחזק במתינות בפתיחת שבוע המסחר במט"ח: הדולר נחלש ב-0.3% ונסחר ב-3.67 שקלים, היורו יציב, על 4.03 שקלים.
בשווקים הגלובליים הדולר מתחזק - היורו נחלש ב-0.4% מול המטבע האמריקאי ונסחר ב-1.097 דולר; הדולר אינדקס (מול סל המטבעות) עולה ב-0.3% ל-102.08 נקודות.
"לפי הערכתנו, הנתון החשוב ביותר שפורסם בישראל בשבוע האחרון הוא הגידול המהיר בשכר בחודש יוני בשיעור של 6.3% בקצב שנתי", אומרים כלכלני לידר, בראשות יונתן כץ. "הנתון של חודש יוני הינו אומדן בלבד אך מגמת ההאצה בהחלט חשובה.
"קצב עליית השכר העסקי של 5% תומ ך בסביבת אינפלציה של 3%-3.5%. עלייה מהירה בשכר מהווה גורם תומך המשך העלאת ריבית, בכפוף לנתוני האינפלציה ומגמת השקל".
עוד מציינים בלידר כי לאחר הייסוף בתחילת השבוע שעבר, לקראת סופו השקל חזר להיחלש, על רקע הירידות בשווקים: "התנודתיות בשע"ח צפויה להימשך בהתאם להתפתחויות הפוליטיות והשווקים בחו"ל. החלטת הריבית של בנק ישראל ב-4 בספטמבר תושפע ממדד יולי ומהמגמה בשקל, כשכרגע ההאצה בשכר מהווה כאמור גורם שתומך במדיניות מרסנת".
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, טוען עם זאת כי מבחינת האינפלציה, "יותר חשוב מהגידול בשכר הממוצע הוא הגידול בסך תשלומי השכר במשק שמייצר כוח הקנייה. בגלל הירידה בתוספת המשרות, קצב הגידול בסך השכר במשק ירד למרות הגידול בשכר הממוצע".
עוד מוסיף זבז'ינסקי כי "מגמה נוספת שצפויה לסייע בירידה באינפלציה זאת היחלשות בביקושים, עליה מצביעים כל האינדיקטורים הרלוונטיים, כגון הרכישות בכרטיסי אשראי ומדד הפדיון במסחר הקמעונאי. גם המכירות ברשתות השיווק במחירים קבועים, שכוללות כבר את חודש יוני, ירדו ברבעון השני. ככל הנראה, נתוני התמ"ג לרבעון השני שיתפרסמו בשבוע הבא יציגו צריכה פרטית חלשה".
בניגוד לעמדת הראל, בלאומי מאמינים כי הקיפאון ביצוא השירותים כמגמה שמכבידה על הצמיחה מחליש את לחצי הייסוף של השקל. לפיכך, "בתנאים הנוכחיים וללא עלייה מחודשת בסביבת האינפלציה, נראה שבנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים לפני התחלה של הורדת ריבית אל תוך שנת 2024".
גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים כי "בחודש מאי הסתכם יצוא השירותים של המשק בכ-6.7 מיליארד דולר (במונחים דולרים שוטפים, נתונים מנוכי עונתיות, לא כולל יצוא שירותים של חברות הזנק). מדובר בהיקף דומה לסך יצוא השירותים שנרשם בחודשים הקודמים, אך נמוך בכ-5% לעומת יצוא השירותים שנרשם בחודש המקביל בשנת 2022.
כלומר, הנתונים מצביעים על מגמת קיפאון בחודשים האחרונים בסך יצוא השירותים, לאחר מגמת ירידה שחלה בו במחצית השנייה של שנת 2022. הקיפאון הזה מכביד על הצמיחה והוא גם מרסן את העודף בחשבון השירותים של מאזן התשלומים, התפתחות אשר מחלישה בעת הנוכחית את לחצי הייסוף של השקל".