סגור
מימין מנהל לאומי פרטנרס אבי אורטל ומנכל חברת ריטליקס בארי שקד
מימין: מנהל לאומי פרטנרס אבי אורטל ובארי שקד (צילום: אורן דאי, עמית מגל)

בלעדי
בנק לאומי חובר לבארי שקד ומעמיק ההשקעה במסעדנות

הסטארט־אפ הישראלי טאביט (Tabit), ששקד הוא אחד ממקימיו, מגייס 30 מיליון דולר - מחצית מהסכום מלאומי פרטנרס - ואת היתרה ישקיעו קרנות ההון סיכון ורטקס ופיטנגו ואחרים. זו ההשקעה השנייה של הבנק בתחום אחרי רכישת 20% מנונו אנד מימי

בנק לאומי מעמיק את ההשקעה שלו בתחום המסעדות וחובר לאחד מיזמי הטכנולוגיה הבולטים בישראל — בארי שקד, מי שהקים את ריטליקס שנמכרה במאות מיליוני דולרים בתחילת העשור הקודם. ל"כלכליסט" נודע כי הסטארט־אפ הישראלי טאביט (Tabit), ששקד הוא אחד ממקימיו, מגייס 30 מיליון דולר בהובלת בנק לאומי שישקיע מחצית מהסכום באמצעות לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות שלו, שאותה מנהל אבי אורטל. את יתר הסכום ישקיעו קרנות ההון סיכון ורטקס ופיטנגו, וכן משקיעים נוספים.
טאביט מספקת פתרונות שונים לעולם המסעדנות ומפעילה אפליקציה שמאפשרת לבצע משלוחים, להזמין מקום במסעדות ולשלם עבור הארוחות. החברה היא אחת משתי החברות הגדולות בתחום לצד אונטופו (ontopo). שווי החברה בגיוס לא נקבע, ובין הצדדים סוכם כי השווי ייקבע בגיוס הבא שתבצע טאביט. עם זאת, בשוק מעריכים כי השווי הנוכחי של החברה עומד על 300 מיליון דולר.
טאביט הוקמה ב־2014 על ידי שקד ונדב סולומון, וביצעה שני סבבים שבהם גייסה 65 מיליון דולר. הסבב האחרון, של 35 מיליון דולר, התבצע בשיא הקורונה, במרץ 2020, והובל על ידי קרן ורטקס. בין המשקיעים הנוספים בחברה בארי עצמו וכן חברת הביטוח הראל. יחד עם הגיוס הנוכחי הגיוסים הכוללים של טאביט עומדים על 95 מיליון דולר. טאביט הוקמה חמש שנים לאחר ששקד עזב את ריטליקס, לאחר שקרן פימי שבראשה עומד ישי דוידי נכנסה לחברה שמפתחת תוכנות לתעשיית הקמעונאות. סולומון הוא שהגיע לשקד עם הרעיון לפתח ממשק של מערך הזמנות דיגיטלי במסעדות שיחובר לקופה הרושמת.
המערכת שפיתחה טבאיט למעשה ביטלה את הקופה הרושמת והחליפה אותה במערכת מבוססת טאבלטים. הפלטפורמה שפיתחה טאביט מאפשרת ניהול רציף של כל היבטי האירוח והלוגיסטיקה של המסעדה - כוח אדם, מטבח, הזמנות, עמדת אירוח וניהול תורים. הטאבלטים של טאביט מצויידים בקוראי כרטיסי אשראי, מה שמאפשר לבצע את הסליקה במקום. כמו כן, המערכת מספקת סטטיסטיקות כמו פופולריות של מנות.
לדברי טאביט, המערכת שלה מצמצמת גם את שיעור הטעויות והחזרת המנות במסעדות בעד 80%, ולכן מפחיתה את בזבוז המשאבים ומשפרת את שביעות הרצון של הלקוחות, במה שמתבטא בהגדלת ההוצאה הממוצעת ללקוח בעד 15%. כמו כן, המערכת מאפשרת לחסוך במספר המלצרים, וזאת בעקבות שיפור היעילות בשביעות הרצון של הלקוחות. כמו כן, המערכת של טאביט מציעה גם שירותי משלוחים, מה שבמידה רבה מהווה תחרות לאפליקציית וולט (Wolt) הפופולרית.
כיום, טאביט עובדת עם אלפי מסעדות ברחבי הארץ, והחל מ־2020 היא אף עובדת עם מסעדות בארה"ב — שוק שאליו היא נכנסה במהלך מגיפת הקורונה. כיום היא עובדת עם מסעדות בניו יורק, שיקגו, קליפורניה, דאלאס ופלורידה. בכוונת החברה להיכנס לפעילות גם באירופה. טאביט מעסיקה 240 עובדים, מרביתם בישראל (170) והיתרה (70) בארה"ב. המטה של החברה ממוקם ברשפון. ההכנסות של החברה מוערכות בעשרות מיליוני דולרים בשנה והן מבוססות על מכירת השירותים שלה למסעדות, שמשלמות אלפי שקלים או דולרים בכל שנה עבור השימוש במערכת על הפונקציות השונות שלה.
שקד הקים את ריטליקס, שהיתה מספינות הדגל של ההייטק הישראלי בשלבים המוקדמים שלו, ב־1982, בעת שהיה סטודנט למדעי המחשב באוניברסיטת בר־אילן. גם ריטליקס פיתחה קופות עבור לקוחות קמעונאיים. הקופה שפיתחה ריטליקס התבססה על מחשב ותיקשרה עם שרת מרכזי, יכלה לעדכן מחירים בזמן אמת וכן לאפשר את יצירת הקונספט של כרטיס מועדון.
ב־1994 ריטליקס חתמה על חוזה עם ענקית הקמעונאות הבריטית טסקו. באותה שנה היא הונפקה בתל אביב ו־4 שנים מאוחר יותר, ב־1998, הונפקה גם בנאסד"ק. ב־2008 החלה פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל, בהליך השתלטות מדורג על ריטליקס, ובתוך שנה הצליחה לדחוק את רגלי המייסד שקד מהחברה, יחד עם קבוצת מייסדי אמדוקס שחברה אליה. את יתרת המניות שלו (5%) מכר שקד באותה העת עבור 18 מיליון דולר. ב־2012 נמכרה ריטליקס ל־NCR תמורת 800 מיליון דולר בעסקה ששיקפה לפימי רווח של 100% (הקרן רכשה את מניות השליטה ב־40 מיליון דולר ומכרה אותן ב־80 מיליון דולר).
כאמור, עבור בנק לאומי, ההשקעה בטאביט מהווה הרחבה של ההשקעה בתחום המסעדנות, שאותו מזהה הבנק כבעל פוטנציאל צמיחה עתידי משמעותי. לאומי פרטנרס נכנה לראשונה לענף בדצמבר 2021 בעת שרכשה 20% מרשת המסעדות הממוזגת נונו אנד מימי (Nono & Mimi) האיטלקית וג'ירף האסייתית תמורת 60 מיליון שקל. מדובר היה בעסקה מורכבת ורבת שלבים. בשלב הראשון רכשה נונו אנד מימי את ג'ירף, וכספי ההשקעה של לאומי שימשו בחלקם לביצוע הרכישה, בעוד חלק מהכסף ניתן כהלוואה. בעת שההשקעה של לאומי פרטנרס בוצעה, נונו אנד מימי הפעילה ארבע מסעדות - בהוד השרון, בכפר סבא, הרצליה ובתל אביב — שבהן קווי ייצור עצמי של יין, גלידה ובצקים — וכן שתי מאפיות - ברמת השרון ובהרצליה. מאז נפתחו שלוש מסעדות נוספות - בנס ציונה, פתח תקווה ובקריית אונו.
ענף המסעדנות נחשב לענף בעל סיכון גבוה, והדבר בא לידי ביטוי במהלך משבר הקורונה שהביא לסגירת כל המסעדות בארץ למשך זמן רב. בהתאם, החשיפה של הבנקים לענף בכל הנוגע לאשראי נמוכה. מאז הסרת הגבלות הקורונה הצליח הענף להתאושש ואף ליהנות מהרצון של הציבור לפצות את עצמו על זמן הסגר. בשל כך, ובשל התייקרות הסחורות והשיבוש בשרשראות האספקה, מחירי ההסעדה עלו בצורה משמעותית בשנה האחרונה, זאת לצד קושי בגיוס עובדים.
לאומי אינו הבנק היחיד שנכנס לענף המסעדנות. עוד קודם לכן, ביוני 2021, בנק הפועלים רכש, יחד עם הראל ביטוח והראל ויזל, 49% מחברת ההסעדה סלע ירזין, חברת הקייטרינג של האחים ירזין, לפי שווי של כ־100 מיליון שקל. את ההשקעה ביצע הבנק באמצעות פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות שלו. האחים ירזין הם מסעדנים בולטים ומחזיקים בבעלותם את המסעדות קפה איטליה, מגזינו, טאקריה וזוזוברה, וכן את רשת הפיצריות טוני וספה.