סגור

אנרגיה ירוקה לצד פצצות: ארית תעשיות נכנסת לתחום הסולארי

יצרנית מרעומי הפצצות תשקיע 3 מיליון דולר לפי אבני דרך, בחברה המפתחת טכנולוגיה לשדות סולאריים בדו שימוש - מעל קרקע המנוצלת לפעילות אחרת; מנכ"ל ארית: "זו הזדמנות גדולה, שגם עומדת בהלימה לרצון שלנו להשקיע במיזמים פורצי דרך"

השקעה מפתיעה בתחום האנרגיה המתחדשת: חברת ארית תעשיות, המפתחת ומייצרת מרעומי פצצות אלקטרוניים, דיווחה הבוקר (ג׳) לבורסה על השקעה ראשונה במיזם אנרגיה סולארית בתחום הדו שימוש, הנמצא בשלבי פיתוח.
מטרת המיזם היא לפתח טכנולוגיה לייצור אנרגיה סולארית בגובה רב, באופן שמאפשר שימוש דואלי בתוואי שטח המנוצל כיום לפעילות אחרת (דוגמת שטחים חקלאיים ומחלפים), ללא תלות בפני השטח או הקרקע.
לאורך כשנתיים, בהתאם לאבני דרך, תשקיע ארית תעשיות כ-3 מיליון דולר בחברה שהוקמה לצורך פיתוח הטכנולוגיה ומימוש המיזם, תמורת 50% ממניותיה. בשלב זה, החברה לא חושפת את השותפים הנוספים ואת מפתחי הטכנולוגיה.
לדברי חיים שטפלר, מנכ״ל ארית תעשיות, לחברה תהיה "רגל נוספת של אנרגיה מתחדשת. זה תחום עם פונציאל עצום ברחבי העולם ואנחנו מזהים בו הזדמנות גדולה, שגם עומדת בהלימה לרצון שלנו להשקיע במיזמים פורצי דרך. כל העולם משווע לפתרונות, ואנחנו נהיה חלק מזה״.
שטפלר, ששימש בעברו סמנכ״ל שיווק ומכירות בחברת סימנס ועסק בתחום האנרגיה המתחדשת, אמר עוד כי ״לפיתוח שלנו יתרונות שלא נמצאים כיום בטכנולוגיות הקיימות. מדברים על דו שימוש בגובה בחקלאות, אבל הפתרונות בשוק מאוד כבדים, מסיביים, ולא מאפשרים גמישות.
המסיביות של המערכות הקיימות מונעת מעבר חופשי מתחת למערכות המותקנות ומפריעות בטיפול השוטף. המערכת שנמצאת בפיתוח תיתן מקסימום גמישות תפעולית תחתיה, עם אפשרות שינוע מנקודה לנקודה לפי הצורך. הפתרון הוא לא רק לחקלאות - זו מערכת שתוכל להיות מותקנת מעל כל קרקע, כולל במדרונות, ללא הפרעה״.
בשנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, תחום האנרגיה המתחדשת תופס תאוצה בעולם. השוק עצמו, ברחבי העולם, עמוס אתגרים טכנולוגיים ורגולטוריים. אחד החסרונות המשמעותיים של האנרגיה הסולארית הוא השימוש הנרחב בשטחים הפתוחים לצורך פריסת שדות הקולטים. פתרונות בדו שימוש מיועדים לצמצם מהותית את בעיית השטח.
לדברי שטפלר, "כשיש מצוקה של שטחים פתוחים, מדינות מתקשות לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת שלהן. אנחנו רואים את זה בישראל ובחו״ל. קשה לשנות יעוד של קרקעות חקלאיות, אנשים צריכים מקום לגור בו. אם הפתרון הוא בגובה, אז אין בעיה לעשות את זה בכל מקום. הטכנולוגיה שאנחנו מפתחים תוטמע בנוף כמה שיותר, ולא תראה כמו מה שיש היום בשוק״.
החברה שהוקמה לצורך פיתוח המיזם תתמקד במשך כחצי שנה בבדיקת היתכנות של הטכנולוגיה, ולאחר מכן בבחינה של אפשרות מסחור בהיקף גבוה. ארית תעשיות תשקיע במיזם עצמו בהתאם להתקדמות. בשלב ראשון של בדיקת היתכנות תעביר תשלום של כ-490 אלף דולר; 200 אלף דולר נוספים יועברו לצורך הכנת תוכנית אסטרטגית אופרטיבית לאחר בדיקת ההיתכנות, ו-230 אלף דולר יועברו למיזם בכפוף לאישור התוכנית על ידי הדירקטוריון.