בלעדי
שפיר מכניסה גופים מוסדיים לכבישים שלה לפי שווי של 900 מיליון שקל
שפיר הנדסה מוכרת כ־35% משלושה כבישים שבהם היא מחזיקה בזכיינות, לשני גופים מוסדיים. מדובר על כביש 6, הנתיב המהיר לת"א וכביש 16, (הכניסה לירושלים). התמורה תשמש לה להתמודדות על מכרזי תשתיות חדשים שמוציאה המדינה
ששפיר הנדסה מוכרת כ־35% משלושה כבישים שבהם היא מחזיקה בזכיינות, לגופים מוסדיים. מדובר על כביש 6, הנתיב המהיר לת״א וכביש 16, שהוא כביש הכניסה לירושלים. לכלכליסט נודע כי שווי הנכסים בעסקה עומד על כ־900 מיליון שקל, וכי נחתם מזכר הבנות בנושא.
היקף העסקה צפוי לעמוד על 330-320 מיליון שקל. שני גופים מוסדיים ירכשו את המניות — באקזיט ראשון למעשה של שפיר אי־פעם, ובפרט בתחום הנכסים המניבים.
שפיר מחזיקה 80% מיחידות ההשתתפות של כביש 6 צפון, ו־100% מהנתיב המהיר וכביש 16. הזיכיון של כביש 6 צפון מסתיים בשנת 2049, של כביש 16 (הכניסה לירושלים, כאמור) ב־2044, ושל הנתיב המהיר ב־2036. הניהול וההפעלה של הכבישים יישארו בידי שפיר, הנשלטת בידי האחים שפירא. ככל הנראה, למוסדיים לא תהיה זכות להחליף את שפיר כשותף הכללי המפעיל את הכבישים.
שווי נכסי מגזר הזכיינות של שפיר, לאחר שקלול נכסים פחות התחייבויות, עמד בסוף 2024 על 590 מיליון שקל. נתון זה כולל את הכבישים, כך ששפיר מוכרת את הנתח בשווי הגבוה משמעותית מזה הרשום בספרים. עם זאת, החברה לא צפויה לרשום רווח הון חשבונאי מהמימוש, שכן השליטה בכבישים תישאר בידיה. הרווחים יירשמו בקרן הון בלבד ולא בדו”חות רווח והפסד.
1 צפייה בגלריה


ישראל שפירא, אחד מבעלי השליטה בשפיר הנדסה. הכנסות של 2.76 מיליארד שקל בינואר-יוני השנה
(צילום: אוראל כהן)
במגזר הזכייניות שפיר מחזיקה, בין היתר, גם בקו הסגול בתל אביב, בקווים האדום והירוק של הרכבת הקלה בירושלים, במתקן ההתפלה באשדוד, במרכזים לוגיסטיים של צה״ל, במבנה החדש של הכנסת, במעונות הסטודנטים בבצלאל ובגבעת שמואל, וכן בחניון הלאום ובחניון הדסה בירושלים.
לפי דו”חות שפיר, החברה מקבלת מהמדינה רשת ביטחון של כ־21 מיליון שקל ברבעון עבור כביש 16 (הכניסה לירושלים). רשת ביטחון ניתנת גם עבור הנתיב המהיר בכביש מספר 1 לתל אביב, בעוד שכביש 6 ממומן ישירות מכספי המשתמשים.
בישראל קיימים כיום שבעה כבישי זכיינות: מנהרות הכרמל, כביש 431, כביש 16, כביש 6 מרכז, כביש 6 צפון והנתיב המהיר בכביש 1 שבן ירושלים לתל אביב. שפיר מחזיקה בשלושה מהם.
הנתיב המהיר החל לפעול בשנת 2011 והוקם בהשקעה של 760 מיליון שקל; כביש 16 פועל משנת 2022 בהשקעה של כמיליארד שקל; וכביש 6 צפון החל לפעול בשנת 2019 לאחר השקעה של 2.55 מיליארד שקל.
רק חלק קטן מהסכומים הושקע כהון עצמי, והמדינה העבירה מענקים של עד כחצי מיליארד שקל עבור הקמת כל אחד מהכבישים.
חברות נדל”ן ותשתיות נוהגות לממש נכסים שהבשילו והניבו תשואה, אך שפיר לא עשתה זאת עד כה. מדובר, אם כן, בפעם הראשונה שבה החברה מממשת נכסים.
את התמורה שתקבל ממכירת המניות צפויה שפיר להשקיע בהתמודדות במכרזי תשתיות חדשים שמוציאה המדינה, ובהם: הארכת כביש 6 צפון, הקמת נתיב מהיר בכביש 5, הקמת מרכז מיון ושריפת פסולת בנאות חובב, שיקום והכפלת מתקן ההתפלה באשקלון, פרויקט המטרו, והרחבת הפעילות בתחומי הנדל״ן. במסגרת זו, לפני מספר חודשים ניהלה שפיר מגעים לרכישת פעילות המגורים של חברת הנדל”ן דונה תמורת 2 מיליארד שקל, אך המגעים לא הבשילו לכדי עסקה.
שפיר היא חברת התשתיות הגדולה בישראל ונסחרת בשווי של 10.4 מיליארד שקל. האחים חן, גיל, ישראל והראל שפירא מחזיקים כל אחד ב־14.64% ממניותיה.
החברה פועלת במספר מגזרים: תשתיות, מגזר שהניב הכנסות של 567 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, תעשייה (602 מיליון שקל), ונדל״ן (80 מיליון שקל). בסך הכול, הכנסות שפיר במחצית הראשונה של 2025 עמדו על 2.76 מיליארד שקל, והרווח הנקי על 67 מיליון שקל.





























