סגור

תוכנה ואבטחה: מה יוכל להניע את שוק ההנפקות ב־2022

רכבת ההרים שחווה השוק מתחילת השנה מצביעה על כך ש־2022 תתקשה לחזור על קודמתה, שהיתה שנת שיא בהנפקות. עם זאת, לפי ניתוח של פירמת הייעוץ פהאן קנה, חברות בתחומי התוכנה והאבטחה הן שצפויות לבלוט בקרב החברות שיגיעו לבורסה בעתיד הקרוב

שוק ההנפקות ב־2021 היה רותח במיוחד. בבורסת ת"א הונפקו לראשונה (IPO) בשנה החולפת 97 חברות שגייסו מהציבור 10.5 מיליארד שקל - שיא של כל הזמנים. בבורסות בארה"ב המספרים שברו שיאים גם כן, והם, כמובן, מרשימים יותר מאלו שהציגה אחוזת בית. בבורסת ניו יורק (NYSE) ובבורסת נאסד"ק הונפקו בשנת 2021, הן באמצעות IPO והן באמצעות מיזוג חברות לספאקים, 1,055 חברות שגייסו 286 מיליארד דולר. בין החברות שנכנסו לוול סטריט ניתן היה למצוא גם ישראליות רבות, בעיקר מתחום הטכנולוגיה, דוגמת מאנדיי, גלובל־אי, פיוניר, סנטינל וואן ואחרות.

נוכח רכבת ההרים שחווה שוק ההון מתחילת השנה הזו, על רקע הציפיות להעלאת ריבית במטרה להדוף את האינפלציה, רבים סבורים ש־2021 לא תחזור על עצמה השנה, לא מבחינת התשואה הפנומנלית שהשיאו המדדים המרכזיים ולא מבחינת היקפי ההנפקות. ואכן, בבורסת ת"א כבר החל גל מתון של ביטולי הנפקות.


2 צפייה בגלריה
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
פתיחת המסחר במאנדיי בנאסד"ק
(צילום: Nasdaq)

עם זאת, ההערכות בקרב הגופים המוסדיים ומנהלי ההשקעות הן שחברות טובות יוכלו להמשיך להנפיק, גם אם ייאלצו להתפשר על השווי, לאחר שבמהלך 2021 נראה היה שרבות מההנפקות היו בגדר הצלחה בטוחה, תוך שהחברות זוכות לתמחורים נדיבים במיוחד.
ככל שחברה מגייסת בהיקף גדול יותר, גדל הסיכוי שתהפוך לציבורית
אילו סקטורים יבלטו בהבאת חברות חדשות לבורסה או בביצוע אקזיטים? מדו"ח העסקאות של פירמת הייעוץ פאהן קנה גרנט ת'ורנטון ישראל לסיכום 2021, ומניתוח מיוחד שהכינה הפירמה עבור "כלכליסט", עולה כי החשודות המיידיות הן חברות שמשתייכות לתחומי אפליקציות התוכנה (Application Software), התוכנה והאבטחה (Computer Data Security ו־Computer Software). הניתוח של פאהן קנה נערך על בסיס היקפי וגדלי הגיוסים של החברות בסקטורים השונים לאורך השנים האחרונות, מתוך אנליזה שמעלה כי ככל שחברה צוברת יותר ותק וכסף, ומבצעת גיוסים בהיקף גדול יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מתקרבת לשלב הציבורי בחייה.
מדו"ח העסקאות לסיכום 2021 עולה כי בשנה זו בוצעו בישראל 554 עסקאות של השקעה או אקזיט (מיזוגים ורכישות). מרבית העסקאות, 459 במספר, היו עסקאות השקעה. מדובר על עלייה בהשוואה ל־2020 ו־2019, אז בוצעו 345 עסקאות ו־285 עסקאות בהתאמה, כשמתוכן 311 עסקאות ב־2020 היו עסקאות השקעה, בעוד ב־2019 מספרן של אלה עמד על 233.
עוד עולה מהדו"ח כי יותר עסקאות (השקעות, מיזוגים ורכישות) מתבצעות בסכומים גדולים יותר. כך, בשנה החולפת 15% מהעסקאות התבצעו בהיקף שנע בין 100 מיליון דולר למיליארד דולר, ו־19% מהעסקאות בוצעו בהיקף שנע בין 50 מיליון דולר ל־100 מיליון דולר. שיעור העסקאות שבוצעו בסכום של 5 מיליון דולר עד 50 מיליון דולר עמד על 65%. לעומת זאת, בשנת 2020 שיעור זה עמד על 74%, בעוד שיעור העסקאות בסכומים של 50-100 מיליון דולר עמד על 13% ושיעור העסקאות בסכומים של 100 מיליון דולר עד מיליארד דולר עמד על 11%.
העסקאות בתחום אבטחת הנתונים שילשו את עצמן, וקפצו פי 4 בהנדסת תוכנה וסייבר
מספר העסקאות בתחום אפליקציות התוכנה עמד על 137 בשנת 2021, והיקפן הכולל הסתכם ב־7.6 מיליארד דולר. מדובר על זינוק של יותר מפי 2 בהשוואה ל־2020, שבה היקף העסקאות הסתכם ב־3.3 מיליארד דולר. מספר העסקאות עמד על 75, כך שגם הוא כמעט הכפיל את עצמו. דוגמה לחברה דשנה במזומנים שפועלת בתחום זה היא הסטארט־אפ ורביט (Verbit Software), שמפתח מערכת לתמלול אוטומטי של קבצי אודיו ווידיאו. בשלוש השנים האחרונות החברה ביצעה שישה סבבי גיוס, שבמסגרתם גייסה למעלה מחצי מיליארד דולר. הסבב האחרון, שנערך בחודש נובמבר האחרון, בוצע לפי שווי חברה של מעל ל־2 מיליארד דולר - פי 2 מהשווי שלפיו גייסה שנה קודם לכן. במסגרת הגיוס, המייסד תום ליבנה אמר ל"כלכליסט" כי "אני מאמין שבתוך 18 חודשים נהיה בנאסד"ק". עם זאת, הוא לא פסל גיוס פרטי נוסף עוד קודם לכן: "אם קרן דוגמת טייגר גלובל תרצה להשקיע לפי שווי של 5 מיליארד דולר, אני לא פוסל את זה לפני גיוס הון ציבורי. אנחנו כבר נערכים להנפקה ושכרנו צוות שמומחה בנושא".
בתחום אבטחת הנתונים בוצעו 45 עסקאות במהלך שנת 2021, בעוד בשנה הקודמת מספר העסקאות עמד על 29. היקף העסקאות שילש את עצמו, מרמה של 928 מיליון דולר לרמה של 3.6 מיליארד דולר. בתחום זה פועלות חברות דוגמת קאטו נטוורקס (Cato Networks) של היזם הסדרתי שלמה קרמר ואורקה סקיוריטי, שביצעו חמישה גיוסים בשנים האחרונות בהיקף כולל של למעלה ממיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
שלומי ברטוב מנכ"ל פאהן קנה
שלומי ברטוב מנכ"ל פאהן קנה
שלומי ברטוב מנכ"ל פאהן קנה
(צילום: איל טואג)
בתחום הנדסת התוכנה והסייבר בוצעו 42 עסקאות בשנת 2021 בהיקף כולל של 2.5 מיליארד דולר, בעוד בשנה הקודמת בוצעו 24 עסקאות בהיקף כולל של 660 מיליון דולר. כלומר, היקף העסקאות קפץ פי כמעט 3.8. בתחום זה פועלות חברות דוגמת אקסוניוס (Axonius), שמפתחת פתרונות לאבטחת מידע, ואונ־בקאפ (OwnBackup), שמפתחת פתרונות גיבוי ושחזור. כל אחת מהחברות ביצעה חמישה סבבי גיוס של מעל 450 מיליון דולר.
מהנתונים והניתוח של פאהן קנה עולה כי אלו התחומים שמתוכם יגיעו החשודות המיידיות להפוך לחברות ציבוריות, אולם על אלו ניתן להוסיף גם חברות שפועלות בתחומי הביו־מדיקל, המידע הרפואי והגיימינג. שלומי ברטוב, מנכ"ל פאהן קנה יועצים, אמר כי "מניתוח הנתונים והמגמות בסקר שערכנו, שמתבסס על למעלה מאלף עסקאות לאורך כמה שנים, מוצגים כמה ענפים שצפויים להיות אטרקטיביים בשוק ההון ובשוקי המיזוגים והרכישות בתקופה הקרובה - אפליקציות תוכנה, תוכנות, וסייבר ואבטחת מידע. העולם הופך להיות דיגיטלי יותר ומטבע הדברים הסקטורים האלה תופסים יותר מקום בשוק. תקופת הקורונה יצרה מודלים חדשים של עבודה מרחוק, וחברות שגייסו כספים והתאימו את המודלים העסקיים שלהן עשויות ליהנות מהגדלת ההכנסות במודלים העסקיים החדשים". לדבריו, "אחד התחומים המעניינים הוא תחום הסייבר. אם ניקח את פרשת NSO כדוגמה, אז מצד אחד האירוע מצביע על החוזקה הטכנולוגית המשמעותית שיש לחברות הישראליות בתחום, ומנגד, מדובר במקרה שיכול לפגוע או לעכב תהליכי גיוסים או הנפקות מסוימים, שכן משקיעים זרים עלולים להירתע".