סגור
אוטובוסים של אגד

גמלאי אגד מתנגדים לחלוקת הדיבידנד הענק: "נועדה לשרת את החובות של קיסטון"

חברת האוטובוסים שבשליטת קרן קיסטון מבקשת לחלק דיבידנד של חצי מיליארד שקל; לדברי הגמלאים, "הבקשה הוגשה בחוסר תום לב. היא מגלה טפח ומסתירה טפחיים"

בסוף השבוע הגישו לבית המשפט אלף גמלאים של אגד התנגדות לחלוקת דיבידנד של 500 מיליון שקל מאגד לבעלי המניות שלה. ההתנגדות הוגשה על ידי שלושה נציגים של הגמלאים - דוד דהן, רפאל גל ויוסף מרקוביץ'. גמלאי אגד מנהלים מערכה משפטית נוספת נגד החברה. הם טוענים שאגד חילקה את מניותיה לחברים רגע לאחר שהם פרשו, וכך הגמלאים קופחו כשהשליטה באגד נמכרה. הגמלאים תובעים 4.1 מיליון שקל לכל גמלאי ו־4 מיליארד שקל בסך הכל.
ההתנגדות, שהוגשה באמצעות עוה"ד יוסי בנקל, אסתר נודלמן ואמיר פרנקל, גובתה בחוות דעת של פרופ' אשר בלס. לטענת הגמלאים, החלוקה לא רק לא עומדת במבחן הרווח, אלא שמשמעותה ריקון אגד מנכסיה באופן שלא יאפשר לה לעמוד בהתחייבויות שלה. הדיבידנד יפחית את ההון העצמי של אגד ב־70%, ואגד טוענת שיש לה הכנסה יציבה והון עצמי יציב שמאפשרים זאת. הגמלאים טוענים כי חלק מהנכסים בחישוב לא יכולים להילקח בחשבון לצורך כך.
"בקשת החלוקה הוגשה בחוסר תום לב. היא מגלה טפח ומסתירה טפחיים", נכתב. לטענת הגמלאים, החלוקה נועדה לשרת את החובות של בעלת השליטה קיסטון, ושבקשת החלוקה לא מציינת נושים מהותיים או מובטחים של אגד. כמו כן "לא פורטו הליכים משפטיים נגד החברה". הגמלאים מציינים שאם התביעה הנוספת שלהם נגד אגד תתקבל, הדיבידנד ייצור מצב שאין ביכולתה לשלם את הסכומים האלו.
חוות הדעת תוקפת את חוות הדעת שהגישה אגד באמצעות פרופ' צבי ויינר. בלס טוען שהחוב של אגד גדול יחסית, ששיעור הדיבידנד חריג ושלחברה אין כריות ביטחון, בניגוד למה שהיא טוענת. לפי בלס, החוב של אגד עומד על 5.1 מיליארד שקל, פי 6 מהון המניות שלה, שעוד לפני חלוקת הדיבידנד עומד על 828 מיליון שקל.
לדבריו, אחרי הדיבידנד הנכסים השוטפים בחברה ירדו לפחות מחצי מההתחייבויות השוטפות שעומדות על 1.4 מיליארד שקל. "מדובר בחברה ממונפת עם הון עצמי שלילי", כתב בלס. לדבריו, חוות הדעת של אגד מתייחסת רק לחוב הפיננסי ולא לכלל ההתחייבויות. "נשמטו החובות לעובדים והספקים והתחייבויות של 700 מיליון שקל לזמן ארוך".
בלס תוקף את ההנחות של אגד שלפיהן "היקף הפעילות יגדל ב־16% בשנתיים הקרובות כתוצאה מזכייה במכרזים חדשים, אולם לא סופק כל נתון התומך בכך שהנתח הכללי של אגד בשוק התחבורה הציבורית יגדל, שכן בשנים האחרונות הוא במגמת ירידה".