סגור

בלעדי
שר האוצר לשעבר רוני בר־און בדרך לתפקיד יו"ר תמר פטרוליום

מינוי בר־און מקודם ע"י קרן ברוש ואלי עזור, בעל המניות הגדול בחברה. הוא יחליף את איתן מאיר, שהתפטר בשל אי־תמיכת המוסדיים. ברוש ועזור דוחפים למינויים של ברק משרקי וגיל עבודי לדירקטוריון במקומם של רן אפרתי ואברהם עיני, שאולצו לעזוב

שר האוצר לשעבר רוני בר־און בדרך לתפקיד יו"ר תמר פטרוליום . ל"כלכליסט" נודע כי במהלך שמובילים קרן ברוש ואלי עזור, בעל המניות הגדול בחברה ( 23.4%), ימונה בר־און לדירקטור ולאחר מכן ליו"ר הדירקטוריון.


בר־און משמש כיום כדירקטור בלתי תלוי בדלק קידוחים, תפקיד אליו מונה היוזמת המנכ"ל יוסי אבו, ששימש כיועץ שלו בתקופתו כשר אוצר. בר־און, שקיבל את ההצעה לכהן כיו"ר, תמר פטרוליום הציג אותה בפני אבו וקיבל את ברכת הדרך, למרות שמדובר בגוף מתחרה. בר־און משמש גם כדח"צ בגזית גלוב ואלרוב נדל"ן וכדירקטור בלתי תלוי בטרמינל איקס . בר־און מיועד להחליף את איתן מאיר, היו"ר היוצא, שהיה ממקימי תחנת הכוח דליה אנרגיה, אבל לא קיבל רוח גבית מבעלי המניות החדשים בחברה, שהיא חברה ללא גרעין שליטה. זאת, לאחר שחוות הדעת שקיבלו לגביו לא היו מספיק חיוביות. ל"כלכליסט" נודע כי בקרן ברוש הציגו בפני מאיר הצבעות של בעלי מניות גדולים מבין המוסדיים בחברה, נגד חידוש מינויו ובעד הדירקטורים החדשים, מה שהוביל את מאיר להתפטר ולא להציג את מועמדותו לאסיפה הקרובה, שתתקיים ב־29 בנובמבר.


2 צפייה בגלריה
יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים
יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים
יוסי אבו
(צילום: עמית שעל)

מינויו הצפוי של בר־און עורר ביקורת, מאחר שדלק קידוחים, שמכרה את חלקה במאגר תמר, מחזיקה במאגר המתחרה לווייתן, בעוד שתמר פטרוליום מחזיקה ב־16.75% ממאגר תמר, האחזקה היחידה שלה. יש הרואים חשש לפגיעה בתחרות במינוי זה, לאור העובדה שבר־און אינו עובר צינון במעבר מדירקטוריון אחד למשנהו, צינון שאיננו קבוע בחוק. הביקורת נדחתה על הסף בקרב בעלי המניות הגדולים של שתי החברות, אולם עשויה לצוץ באסיפה הכללית.
שני דירקטורים נוספים בתמר פטרוליום שנאלצים לעזוב ולא העמידו את עצמם לבחירה מחדש באסיפה הקרובה הם רן אפרתי ואברהם עיני, שמכהנים מאז שהחברה הוקמה ביולי 2017.
באוגוסט נפגש אמיר אפרתי, מנכ"ל תמר פטרוליום עם שני הדירקטורים, ואמר להם ששביעות הרצון של ברוש מהם נמוכה, וכי הקרן מבקשת למנות דירקטורים עם ניסיון והבנה בתחום הגז, ושמבחינת הקרן, הם אינם כאלה. רן אפרתי הוא מנכ"ל חברת הסלולר רמי לוי תקשורת, ועיני הוא דירקטור בתדיראן.

2 צפייה בגלריה
רוני בר און
רוני בר און
רוני בר-און
(עמית שעל)

רן אפרתי אף כיהן כיו"ר תמר פטרוליום בין ינואר לנובמבר 2019, לאחר לאחר שדלק מכרה את אחזקותיה בחברה, מה שהוביל לכך שהיו"ר מטעמה, יוסי אבו, עזב את תפקידו, בדומה ליתר הדירקטורים מטעמה. שתי דירקטוריות אחרות, סיגלית חפץ (רעייתו של שגריר ישראל בסין צביקה חפץ), ונחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן , העמידו עצמן לבחירה נוספת, כנראה לאור הסכמות עם בעלי המניות החדשים. חפץ מכהנת כדירקטורית בממן, אבל גם בקבוצת כלל תעשיות, חברת המלט נשר, גולף וכלל ביוטכנולוגיה, ובחברות הקבוצה לשעבר, נייר חדרה ומנועי בית שמש, שכיום בשליטת קרן פימי.
מבין שני הדירקטורים החדשים הנוספים שמבקשים ברוש ועזור להעמיד לבחירה בולט ברק משרקי, ששימש משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של קבוצת דלק עד לפני כשנה, ופרש לדרך עצמאית. משרקי, שלו היכרות רחבה עם תחום הגז, מכהן כדירקטור גם בחלל תקשורת ואלרון הבורסאיות. הדירקטור השני שעומד לבחירה בתמיכת ברוש ועזור הוא תמיר עבודי, יועץ ומלווה עסקאות ופרויקטים בתחום הגז.
תמר פטרוליום סיימה את הרבעון השלישי ברווח של 15.5 מיליון שקל לעומת 27.5 מיליון ברבעון המקביל, ואת תשעת החודשים הראשונים ברווח נקי של 22 מיליון שקל לעומת 53 מיליון בתקופה המקבילה. החברה, שנסחרת בשווי 500 מיליון שקל, הכפילה את שוויה מתחילת השנה.