סגור

בלעדי
דויטש ובירם מטלטלים את האסדה של תמר פטרוליום

מנהל קרן הגידור ברוש, שהגיעה לאחזקה של 4.9% בתמר פטרוליום, אמיר אפרתי, נפגש עם הדירקטורים אברהם עיני ורן אפרתי, הביע חוסר שביעות רצון וביקש שלא יעמידו את עצמם לבחירה מחודשת. השניים סירבו, אך לאחר שבעל מניות נוסף שלח מכתב ודרש זאת גם כן, היו"ר התערב, שיכנע את הקרן שהקימו גיל דויטש ורוני בירם להמתין, ובמקביל שיכנע את שני הדירקטורים לא להעמיד את עצמם לבחירה מחודשת

במקרים רבים, כשחברי דירקטוריון ומנהלים שומעים את הבשורה שלפיה קרן גידור אקטיביסטית הפכה לבעלת מניות גדולה בחברה שבראשה הם עומדים, מזדחל אליהם כאב ראש.
הסיבה המרכזית לכך, היא שקרנות גידור אקטיביסטיות לא החלו לפתע להשקיע במניית החברה משום שהן מצפות לשבת רגל על רגל וליהנות מהתשואה או הדיבידנדים שתניב להם, אלא משום שהן מזהות הליכים שניתן לבצע על מנת להשיא ערך - בטווח המיידי או בטווח הארוך. לא אחת מדובר על הליכים אגרסיביים, שבאים על חשבון ההנהלה וחברי הדירקטוריון, ועוברים דרך החלפתם.
זה בדיוק המקרה שאיתו מתמודדת תמר פטרוליום בתקופה האחרונה. ל"כלכליסט" נודע כי קרן הגידור האקטיביסטית ברוש, שהוקמה על ידי גיל דויטש ורוני בירם ושמנוהלת על ידי אמיר אפרתי, הגיעה לאחרונה לאחזקה של 4.9% ממניות החברה, שהנכס היחיד שלה הוא אחזקה של 16.75% במאגר הגז תמר.

2 צפייה בגלריה
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מימין: גיל דויטש ורוני בירם. דירקטוריון תמר פטרוליום על הכוונת
(שי שברו)
ברוש שמה על הכוונת שלה את הדירקטוריון של תמר פטרוליום. ליתר דיוק, שני דירקטורים ספציפיים: אברהם עיני ורן אפרתי (אין קשר משפחתי לאמיר אפרתי).
ברוש ביקשה מהדירקטורים לא להתמודד, וסורבה
לפני כחודשיים, נפגש אפרתי מקרן ברוש עם שני הדירקטורים וסיפר להם שהקרן שבראשה הוא עומד הגיעה לאחזקה של 4.9% בתמר פטרוליום. שיעור האחזקה הזה אינו מקרי, שכן מנתח של 5% ומעלה הגוף שמחזיק במניות מוגדר כבעל עניין והוא נדרש לדווח לחברה על כך שהגיעה לנתח שכזה, והחברה בתורה נדרשת לדווח על כך לציבור. אפרתי אמר לשני הדירקטורים, שמכהנים בתפקידם מאז שהחברה הוקמה ביולי 2017, ששביעות הרצון של ברוש כבעלת מניות נמוכה, וכי הקרן מבקשת למנות דירקטורים עם ניסיון והבנה בתחום הגז, ושמבחינת הקרן, הם אינם כאלה. אפרתי הוא מנכ"ל חברת הסלולר של רמי לוי, רמי לוי תקשורת, ועיני הוא דירקטור בתדיראן ועבד בעבר כעוזר בכיר למנכ"ל בנק לאומי.
אפרתי אף כיהן במשך פחות משנה כיו"ר תמר פטרוליום, בין ינואר 2019 לנובמבר של אותה שנה, לאחר שקבוצת דלק מכרה את האחזקות שלה בחברה, מה שהוביל לכך שהיו"ר מטעמה - יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים - עזב את תפקידו, בדומה ליתר הדירקטורים מטעמה.
למעשה, אפרתי ביקש מהשניים לפנות את מקומם, על ידי כך שלא יעמידו את עצמם לבחירה מחודשת באסיפה הכללית של בעלי המניות, שתתכנס עד סוף השנה. באסיפה, כמדי שנה, מצביעים על זהות הדירקטורים. כיום דירקטוריון תמר פטרוליום מונה שבעה חברים. רן אפרתי ועיני סירבו לבקשתו של אמיר אפרתי.
בעל המניות הגדול בתמר פטרוליום לא התערב
ככל הידוע, בעל המניות הגדול בתמר פטרוליום, אלי עזור (23.4%), היה מודע למהלך של ברוש ולא התערב עד היום.

2 צפייה בגלריה
אינפו גם בהשוואה למדד המדשדש
אינפו גם בהשוואה למדד המדשדש
גם בהשוואה למדד המדשדש, תמר פטרוליום בביצועי חסר

זמן מה לאחר הפגישה שנערכה בין מנהל קרן ברוש לשני הדירקטורים, בעל מניות אחר שלח מכתב לחברה שבו דרש את החלפתם של אותם שני דירקטורים. בנקודה הזו התערב בנעשה יו"ר תמר פטרוליום, איתן מאיר, שהיה בעבר מנכ"ל חברת האנרגיה OPC שבשליטת עידן עופר. מאיר הצליח לשכנע את ברוש ובעל המניות הנוסף לעצור את המהלכים שלהם, וכן שכנע את שני הדירקטורים אפרתי ועיני שלא יעמידו את עצמם לבחירה מחודשת. הזימון לאסיפת בעלי המניות שבה ייבחרו הדירקטורים אמור לצאת בימים הקרובים.
תמר פטרוליום היא חברה שהוקמה ביולי 2017 כחברה ייעודית, במסגרת ההסכמות שהושגו במתווה הגז, שלפיהן קבוצת דלק תמכור את אחזקותיה במאגר הגז תמר, בשל האחזקה הצולבת שלה במאגר הגז לווייתן שגדול ממנו פי 2. לכן, קבוצת דלק העבירה חלק מאחזקותיה לחברה חדשה בשם תמר פטרוליום, שהונפקה בנפרד. לאורך הזמן, קבוצת דלק צמצמה את האחזקות שלה גם בתמר פטרוליום, עד שבחודש אפריל הנוכחי מכרה את יתרת האחזקות שלה לעזור תמורת 100 מיליון שקל. עד כה, עזור מורווח מעט על הנייר ואחזקותיו שוות 107 מיליון שקל.
תמר פטרוליום היא הנפקה מאכזבת. מאז שהחלה להיסחר בבורסה, ביולי 2017, מנייתה ירדה ב־68%. אולם מתחילת השנה הנוכחית המניה זינקה ב־100% ‑ עלייה גבוהה בצורה משמעותית משל מדד ת"א נפט וגז, שעלה בתקופה הזו ב־53%. שווי השוק של החברה עומד על 460 מיליון שקל.