סגור

מנכ"ל מיטרוניקס החדש ירוויח כפול מקודמו בתפקיד

תקרת עלות שכרו המוצעת של שרון גולדנברג תעמוד על יותר מ־4.1 מיליון שקל בשנה לעומת עלות של כ־2 מיליון שקל למנכ"ל היוצא אייל טרייבר. אישור השכר תלוי במגדל, שכבר טרפדה את עדכון תנאי פרישתו של טרייבר

בשנים האחרונות, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס נודעה כחברה שבה פערי השכר בין הבכירים ליתר העובדים הם נמוכים במיוחד. ייתכן שהדבר נוצר בזכות העובדה שהחברה נשלטת בידי קיבוץ יזרעאל (56.3%). אך סביר שהדבר ישתנה בקרוב, לפחות באופן חלקי.
החברה זימנה אסיפת בעלי מניות ל־4 באפריל שעל סדר יומה אישור תנאי השכר של המנכ"ל הנכנס שרון גולדנברג. ועדת התגמול של הדירקטוריון כבר אישרה לגולדנברג שכר בעלות של עד 4.14 מיליון שקל ב־2022. מדובר על שכר גבוה פי שניים מזה של המנכ"ל היוצא אייל טרייבר, שעמדה על קצת פחות ־2 מיליון שקל ב־2020. עם זאת, לא מדובר על שכר חריג או גבוה במיוחד בהשוואה לחברות בסדר הגודל של מיטרוניקס, ואף של חברות קטנות ממנה.

התגמול של גולדנברג יורכב משכר קבוע של קצת יותר מ־1.4 מיליון שקל בשנה, מענק שנתי תלוי ביצועים בגובה של כמעט 500 אלף שקל בשנה ותגמול הוני של כ־2.3 מיליון שקל. ועדת התגמול אישרה הקצאה של 240 אלף אופציות לגולדנברג שאותן ניתן יהיה להמיר ל־0.22% ממניות מיטרוניקס. האופציות יבשילו במשך ארבע שנים במנות שוות. הערך הכלכלי הכולל של האופציות עומד על 4 מיליון שקל. מחיר המימוש עומד על 74 שקל למניה, גבוה ב־2% בלבד מהמחיר הממוצע ב־30 הימים שקדמו להחלטה. כיום מחיר מניית מיטרוניקס עומד על 68.6 שקל, כך שהאופציות בשלב זה הן מחוץ לכסף.
המענק השנתי יוכל להגיע לעד 5 משכורות חודשיות, וכדי לקבל את המענק מיטרוניקס צריכה להציג רווח שנתי במשך שנתיים, וכן צמיחה במכירות או בהון העצמי של החברה. כמו כן, ייקבעו מרכיבים נוספים. גולדנברג עשוי לקבל גם מענק חד־פעמי במקרה של מיזוג עם חברה אחרת, החלפת שליטה בחברה, מכירת נכסים או הקמה של חברה־בת. מענק כזה יוכל להיות בגובה של עד ארבע משכורות ויינתן פעם אחת במשך תקופת מדיניות התגמול (שלוש שנים), וללא קשר למענק השנתי.
ועדת התגמול נימקה את מתן האופציות בכך שהן יוצרות מנגנון שימור ותמרוץ של המנכ"ל, תוך שיתופו בהצלחה. כמו כן, האופציות מחזקות את המחוייבות של המנכ"ל לחברה לטווח הארוך, ומייצרות זהות אינטרסים בינו לבין בעלי המניות. במסגרת מדיניות התגמול החדשה, מיטרוניקס מבקשת גם לקבוע יחס חדש בין המענקים לתגמול ההוני ולשכר הקבוע, כך שהתגמול המשתנה יהווה עד 70% משכר המנכ"ל. לפי החברה, זהו "האופן שהולם את עמדת רשות ני"ע ועולה בקנה אחד עם המקובל בקרב חברות דומות".
מי שיהיה בכוחה להשפיע באופן משמעותי על אישור או דחיית מדיניות התגמול החדשה היא חברת הביטוח מגדל שמחזיקה ב־9.2% ממניות מיטרוניקס, שכן לצורך אישור שכר יש צורך בקבלת אישור של רוב מבין בעלי מניות המיעוט. מגדל ביטוח כבר הביעה התנגדות בעבר לשינויים במדיניות השכר כשמיטרוניקס ניסתה להגדיל את תנאי הפרישה של המנכ"ל היוצא טרייבר, והשינוי בוטל בשל התנגדותה.
גולדנברג נכנס לנעליו הגדולות של טרייבר בנובמבר האחרון. ב־13 שנות כהונתו טרייבר הצליח להכפיל את שווי מיטרוניקס פי תשעה לכ־9 מיליארד שקל. בשנת 2021 טרייבר נבחר למנהל המצטיין בדירוג 50 המנהלים הטובים של "כלכליסט". וכאמור, בשנת 2020 עלות שכרו עמדה על פחות מ־2 מיליון שקל: 1.2 מיליון שקל כשכר קבוע, מענק של 400 אלף שקל ותגמול הוני של 370 אלף שקל במניות. הפער בכל הנוגע לתגמול ההוני בין שני המנכ"לים נובע מזה שהרישום החשבונאי זוקף חלק גדול יותר בתגמול ההוני לשנים הראשונות. טרייבר קיבל גם מענק פרישה של 1.1 מיליון שקל.
השכר היחסית נמוך של טרייבר, לצד השכר הגבוה של יתר עובדי החברה, מיקמה את מיטרוניקס במקום ה־66 והאחרון בדירוג פערי השכר של "כלכליסט" ב־2020, כאשר שכרו של מנכ"ל החברה היה כפול פי 6.7 לעומת השכר הממוצע בחברה. באותה העת יו"ר מיטרוניקס יונתן בשיא אמר כי "מיטרוניקס היא חברה בבעלות קיבוץ שיתופי. המנכ"לים הקיבוצניקים שלה לאורך השנים משמרים את התפיסה של הבעלים שמקדמת שוויוניות והכרה בערכו של עובד הייצור". אם יאושרו תנאי התגמול של גולדנברג, אז הפער בין עלות שכרו של המנכ"ל לשכר הממוצע בחברה יעמוד על פי 7.4. פער כזה עדיין ימקם את מיטרוניקס בעשייריה הסוגרת של החברות, אך סביר להניח שאת המקום האחרון והמחמיא היא כבר תאבד.
2 צפייה בגלריה
שרון גולדנברג מנכ"ל מיטרוניקס
שרון גולדנברג מנכ"ל מיטרוניקס
שרון גולדנברג מנכ"ל מיטרוניקס
(צילום: אמונה אנקר)