סגור
חיים כצמן בעל השליטה ומנכ"ל גזית גלוב וקניון של חברת גזיב גלוב ה ישראלית ב סאו פאולו ברזיל
חיים כצמן בעל השליטה בג'י סטאר ליד קניון של החברה בסאו פאולו. "השוק היה סקפטי לגבי שוויים של נכסים במדינה" (צילום: עמית שעל)

כצמן מימש נכס נוסף, הפעם בברזיל, תמורת 425 מיליון שקל: מניית ג'י-סיטי זינקה ב-7.6%

ג'י-סיטי מכרה את חלקה (33%) במרכז מסחרי בסאו פאולו בדיסקאונט של 11%. כל תמורת המכירה במזומן ותשרת את החברה לצמצום החוב שלה. זהו חלק נוסף מתוכנית למימוש נכסים ב-6.3 מיליארד שקל, שמתוכה מומשו כבר נכסים ב-2.9 מיליארד שקל

מניית ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב) זינקה במסחר בבורסה ב-7.6% לאחר השלמת צעד נוסף בתוכנית שלה למימוש נכסים שאינם נכסי ליבה ולהקטנת החוב בדרך זו. אחרי הסכמים מחייבים למכירת נכסים בפולין, ניו יורק, ישראל, רוסיה וצ'כיה, ולאחר שהודיעה על הרחבת התוכנית להיקף של 6.3 מיליארד שקל, מוכרת חברת הנדל"ן המניב שבשליטת המנכ"ל חיים כצמן (באמצעות נורסטאר) נכס נוסף, והפעם בברזיל. זאת, כשהתקשרה בהסכם מחייב למכירת חלקה (33%) במרכז המסחרי Cidade Jardin שבעיר סאו פאולו, תמורת כ-425 מיליון שקל.
השלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון השלישי השנה, ומחיר המכירה משקף הנחה של 11% משווי הנכס בספרים. הנכס נקי מחוב או שעבוד, ותמורת העסקה שתועבר במזומן תשמש את ג'י סיטי להפחתת החוב הפיננסי שלה.
התוכנית של ג'י סיטי למכירת נכסים שבבעלותה פורסמה לראשונה באוקטובר 2022, ולפיה היא תפעל למכירת נכסים שאינם נכסי ליבה בהיקף כולל של 3.6 מיליארד שקל. חודשיים לאחר מכן, בדצמבר 2022, הגדילה החברה את היקף התוכנית ב־1.7 מיליארד שקל נוספים ל־5.3 מיליארד שקל, ובתחילת חודש מאי הוסיפה לה נכסים בשווי של מיליארד שקל.
עד כה התקשרה ג'י סיטי בהסכמים מחייבים למכירת נכסים בהיקף של 2.9 מיליארד שקל. 45% משווי הנכסים שהוצאו למכירה. מרבית העסקאות עד כה נעשו במחירים הדומים לשווי הנכסים כפי שהיו רשומים בספרי החברה, והעסקה הנוכחית היא השנייה שבה ניתנת הנחה משמעותית על השווי הרשום.
בסוף אפריל הצליחה ג'י סיטי לממש את נכסיה ברוסיה תמורת 524 מיליון שקל, מחיר ששיקף רק 52% משוויים. זאת, על רקע הבעייתיות של הכלכלה הרוסית בשל הסנקציות ואי הוודאות בעקבות המלחמה באוקראינה ובהתאם לרגולציה הרוסית הנוקשה שחייבה מכירה בהנחה של 50% לפחות.
גורמים רבים בשוק ההון העריכו לאחר העסקאות הקודמות כי בשלבי המכירה הבאים תיאלץ ג'י סיטי להתפשר על תמורת המכירה. זאת, הן בשל איכות הנכסים, כשהעריכו כי לאחר שאלה האטרקטיביים יותר נמכרו, אחריהם נותרו כאלה פחות אטרקטיביים; והן בשל מצב השווקים לאור המצב הכלכלי המתערער וקשיי המימון שנוצרו בעקבות העלאות הריבית.
כחלק מכך, לאחר העסקה האחרונה בחודש מאי למכירת מרכז מסחרי בצ'כיה תמורת כחצי מיליארד שקל (מהם רק 184 מיליון שקל במזומן והיתרה כהלוואת מוכר מטעמה של ג'י סיטי) העריכו בבית ההשקעות אי.ב.אי כי "העסקה משקפת את תנאי המימון ההדוקים יותר שבהם נמצא שוק הנדל"ן , ואין זה טריוויאלי להניח עסקאות ב-100% מזומן גם בהמשך".
על רקע זה, הסביר אתמול זיו עין אלי, אנליסט הנדל"ן של אי.בי.אי כי "זו נראית עסקה מצוינת. לא הרבה האמינו שג'י סיטי תצליח לממש נכס בברזיל בדיסקאונט כזה נמוך. השוק היה סקפטי גם לגבי שוויים בפועל של הנכסים שלה בברזיל וגם לגבי היכולת לממש אותם לאור מצב השוק במדינה, ולכן את הדיסקאונט שניתן צריך לבחון על הרקע הזה".
לדברי עין אלי, "ג'י סיטי מוכרת כאן רק את החלק שלה בנכס (33%) והרוכש ככל הנראה יצטרך להמשיך לעבוד עם שותפים. בהתאם לכך, נראה שזהו דיסקאונט רק של 11%. מעבר לכך, מדובר בעסקה שכולה במזומן ואין חוב או שעבוד על הנכס, כך שמבחינה תזרימית זו מכירה מצוינת וכל התמורה תוכל לשמש להפחתת החוב של החברה".
הצורך של ג'י סיטי לממש נכסים נובע מעומס תשלומי הריבית ופירעונות הקרן שצפויים לה ולחברות־הבנות שלה. עד סוף 2023 היא תידרש לפרוע כמיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, ב-2024 סך של 1.2 מיליארד שקל, וב-2025 כ-2.6 מיליארד שקל נוספים (כולל אג"ח של ג'י אירופה).
היקף החוב הגבוה בשילוב עם עליית הריבית והשפעתה על מימונו ועל שווי הנכסים הובילו את ג'י-סיטי לטלטלות עזות בשנת 2022, כולל הורדת דירוג והבעת חוסר אמון מצד המשקיעים שגררו נפילה של 55% בשווי המניה ותשואות דו-ספרתיות של מרבית סדרות האג"ח שלה.
בחודשים האחרונים, ובעקבות מהלכים שביצע כצמן, בהם מימוש הנכסים, גיוס הון ועצירת דיבידנדים, חזר מעט צבע ללחייהם של המשקיעים בג'י סיטי, ומתחילת השנה רשמה מנייתה עלייה של 4% (לפני העליות של אתמול), וכל סדרות האג"ח נסחרות בחזרה בתשואה חד-ספרתית. נכון לסוף מרץ השנה הגיעו יתרותיה הנזילות של ג'י סיטי ל-2.4 מיליארד שקל, כשהמימושים שהשלימה עד כה צפויים לסייע לה למלא אחר התחייבויותיה בשנה הקרובה. אך על מנת לצלוח את השנים הבאות יהיה עליה להמשיך ביישום תוכנית המימושים בקצב דומה.