סגור
שתילי תירס יבשים ב גרמניה בצורת משבר האקלים
שתילי תירס יבשים בגרמניה (צילום: AFP)

הבצורת באיטליה ובספרד הזניקה את הכנסות קבוצת ארד לשיא כל הזמנים

חברת מדי המים החכמים, שבשליטת הקיבוצים רמות מנשה ודליה, נהנית ממעבר הרשויות באירופה לטכנולוגיות שחוסכות מים. ההכנסות ברבעון היו כ־96 מיליון דולר, זינוק של 24% לעומת הרבעון המקביל

הבצורת באירופה מספקת תמונות של נהרות ומאגרי מים יבשים, שריפות ענק וגלי חום קיצוניים, וגוזרת על תושבי היבשת משמעת מים חסרת תקדים. מאידך, התמונה משתנה כשבוחנים את התוצאות הכספיות של קבוצת ארד, שבשליטת הקיבוצים רמות מנשה ודליה, המתמחה בטכנולוגיות למדידת מים.
הכנסות הקבוצה זינקו ברבעון הראשון לשיא כל הזמנים — 96.4 מיליון דולר — שיפור של 24% לעומת הרבעון המקביל, וזאת בעקבות התקשרויות בספרד ובאיטליה. בארד מסבירים את העלייה בפעילות באירופה במיצוי תהליכים לאימוץ טכנולוגיות, המאפשרות קריאה מרחוק של נתוני מים, ובהטמנה של מודדים חכמים. לעלייה זו תרמו הזכיות של ארד במכרזים בערים טורינו ובארי באיטליה ומדריד בספרד.
מרבית העלייה במכירות נרשמה באירופה, שבה הן הסתכמו בכ־25 מיליון דולר — שיפור של כ־56% מהרבעון המקביל. המכירות בארה"ב עלו בכ־12% לעומת הרבעון המקביל לכ־45 מיליון דולר. את העלייה הזו תולים בקבוצה בהמשך מגמת האימוץ של טכנולוגיות מים חדשות, ומימוש של הזמנות שנצברו במחצית השנייה של 2022.
הרווח הנקי של ארד זינק ברבעון ב־57% והסתכם בכ־9 מיליון דולר. מנכ"ל ארד גבי ינקוביץ' אמר ל"כלכליסט" כי ירידה שחלה בהוצאות המימון בעקבות פיחות בשקל, שחקה את עודף ההתחייבויות של הקבוצה והפחיתה את היקפן במונחים דולריים.
1 צפייה בגלריה
גבי ינקוביץ מנכ"ל קבוצת ארד
גבי ינקוביץ מנכ"ל קבוצת ארד
המנכ"ל גבי ינקוביץ'. "המים משאב יקר"
(צילום: Asaf Haber)
"בעבר אירופה נתפסה כאזור שאינו סובל מבעיות מים", אמר ינקוביץ', "אך משבר האקלים משנה את התמונה ומשפיע מאוד על זמינות המים, שהפכו שם — וגם בארה"ב — למשאב יקר. מחיר ממוצע למ"ק מים באירופה האמיר בשנים האחרונות ל־7-6 יורו, ובקליפורניה הוא עומד על כ־6 דולר . לשם השוואה, בישראל מחיר מ"ק הוא 3-2.5 יורו, בעיקר הודות לחידוש תשתיות ההולכה והתפלת המים. מדינות רבות באירופה כבר אינן יכולות להשלים עם פחת של 30%-25% במים, והשינוי המואץ בספרד ובאיטליה, שכולל מעבר למדי מים חכמים ומתקדמים יותר, ניכר בביצועים שלנו ברבעון הראשון".
ארד מפתחת ומייצרת מדי מים מכניים ומדי מים אולטרה סוניים מתקדמים, שמתמשקים עם מערכות ממוחשבות ומתריעים לספקי המים על נזילות בצנרת, שגורמות לאובדן גבוה של מים, ועל תקלות נוספות.
פעילות הקבוצה באירופה מתמקדת באיטליה ובספרד, ובמדינות אחרות ביבשת היא מבוצעת בעיקר באמצעות מפיצים. לדברי ינקוביץ', "משיחות עם תאגידי מים באיטליה אני מתרשם כי בשנים הקרובות יגדל מספר ההתקנות של מדי מים פי 3 לכ־3-2.5 מיליון התקנות בשנה. באחד המכרזים שפורסמו באיטליה, וארד מתכוונת לגשת אליו, תומחר הפרויקט כך ש־80% מהניקוד יינתנו לטכנולוגיה ורק 20% למחיר, לעומת יחס כמעט הפוך בעבר. מדובר במערכות קצה עדכניות ואיכותיות שבכוחן לספק מדידות מים מדויקות בזמן אמת לטווח של עד 15 שנה, וגופים שמחדשים את מערכי המדידה שלהם מעריכים מאד יכולות כאלה".
על רקע הצמיחה במכירות וברווח הנקי שלה תחלק ארד ב־22 ביוני דיבידנד של 11.5 מיליון דולר לבעלי המניות. מניית ארד, שנסחרת בבורסה בתל אביב, הגיבה אתמול בעלייה של 2.17%. החברה נסחרת לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל, אחרי שעלתה מתחילת השנה ב־12%.