סגור

נחשף בכלכליסט
קבוצה קנדית גייסה 82 מיליון דולר לקרן השקעות ראשונה עם משרד הביטחון

הקבוצה Awz Ventures התחייבה להשקיע בסך הכול מיליארד שקל בשורה של קרנות בשיתוף מפא"ת, שיממנו מיזמי טכנולוגיה עם פוטנציאל ביטחוני ואזרחי. משרד הביטחון יקבל תמלוגים על מכירות אזרחיות וחלוקת רווחים במקרה של אקזיט

מיזם הקרנות המשותפות למנהל פיתוח אמצעי הלחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) ולשוק ההון, שנחשף בכלכליסט, יוצא לדרך.
Awz Ventures הקנדית גייסה 82.5 מיליון דולר לקרן ראשונה שתשקיע בטכנולוגיות ביטחוניות ומודיעיניות יחודיות, שלמערכת הביטחון יש עניין לקדם, ויש להן פוטנציאל מסחרי בשוק האזרחי. מבחינת ד"ר דני גולד, ראש מפא"ת, שיזם את המהלך, מדובר בהגדלה דרמטית של כספי המו"פ של משרד הביטחון, לטובת השקעה בטכנולוגיות חדשות שמערכת הביטחון זקוקה להן, בנתיב פיתוח מהיר וזול יחסית לפיתוח הביטחוני הקלאסי.

2 צפייה בגלריה
תא"ל ד"ר דני גולד ראש מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון חדש
תא"ל ד"ר דני גולד ראש מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון חדש
תא"ל ד"ר דני גולד, ראש מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון
(צילום: משרד הביטחון)

מעבר לפיתוחים שיוכלו לשמש את צה"ל, מפא"ת תקבל תמלוגים על מכירות אזרחיות של הטכנולוגיות שיפותחו, וחלק מהרווחים במקרה של אקזיטים. משרד הביטחון לא ישקיע מזומנים בחברות ולא יקבל זכויות קניין רוחני, אבל יעמיד לרשותן אנשי פיתוח שילוו אותן ויאפשר להן שימוש במעבדות ושדות הניסויים שלו.
הקרן תשמש להקמת חממה בתל אביב שתשקיע 5-3 מיליון דולר ב-15 מיזמים, בתחומים כמו אבטחת ענן, קוואנטום, תעופה וחלל, למידה עמוקה, רובוטיקה, סייבר, מודיעין וטכנולוגיות נוספות המבוססות על בינה מלאכותית. הכוונה שהקרן תממן אותם עד לסבב גיוס A, כאשר לחברה יהיו כבר אב טיפוס עובד, או הוכחות פוטנציאל הטכנולוגי והעסקי שלהן. רוב הכסף (60%) גויס ממשקיעים קנדים ואמריקאים (20%) והשאר ממשקיעים אירופים ומעט ישראלים. המטרה היא להגיע לסבב A בתוך 18 חודשים מתחילת הפעילות.
בראש קבוצת Awz Ventures, שמנהלת כיום 250 מיליון דולר באמצעות ארבע קרנות - שתיים מהן בישראל - עומד המייסד והשותף-המנהל ירון אשכנזי, ונשיא הוועדה המייעצת של הקבוצה הוא ראש ממשלת קנדה הקודם, סטיבן הרפר. הקבוצה מתמחה בחברות מתחום ביטחון הפנים, כך שהחיבור למפא"ת היה טבעי.
בקרן החדשה יהיו שותפים כמו רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה וסגן ראש השב"כ לשעבר, ושרון גל, שניהל את הקרן לטכנולוגיה וחדשנות במשרד ראש הממשלה. בוועדה המייעצת של הקבוצה חברים גם ראשי סוכנויות הביון של ארה"ב, קנדה ובריטניה לשעבר, חיים תומר, שעמד בראש שלושה אגפים במוסד, ארז קריינר, שהקים את מערך הסייבר של השב"כ ואהוד שניאורסון, מפקד 8200 לשעבר. הקבוצה התחייבה לגייס בשנים הבאות מיליארד שקל לשורה של קרנות בשותפות מפא"ת.
2 צפייה בגלריה
ירון אשכנזי המייסד והשותף המנהל של Ventures Awz
ירון אשכנזי המייסד והשותף המנהל של Ventures Awz
ירון אשכנזי, המייסד והשותף המנהל של Ventures Awz
(צילום: תומר יעקובסון )

"זו סגירת מעגל מבחינתי", אמר לכלכליסט ירון אשכנזי, לשעבר ראש צוות אבטחה בשב"כ. "התחלתי בשירות שהיה אז הרבה פחות טכנולוגי משהוא כיום. אנחנו מתכננים קרן של כ-80-75 מיליון דולר בכל שנה וחצי, עם סדרת מיזמים חדשה. יש לנו כבר דיאלוג עם בנקים וגופים מוסדיים לגבי הקרן הבאה. ביחד עם מפא"ת סרקנו כבר 300 חברות והגענו כבר ל-12-10 שיש לנו דיו דיליג'נס מולן".
החברות יקבלו שטח משרדי בתוך המתחם החדש של הקרן במגדלי שרונה בת"א, וכן שירותים בתחומי השיווק, המשפט, קניין רוחני וזכויות יוצרים, טכנולוגיות הבינה המלאכותית, וגיוס עובדים.
סטיבן הרפר, הוסיף כי "השותפות בין קבוצת Awz למפא"ת היא ייחודית וחריגה בכל קנה מידה בינלאומי מקובל. שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שני הגופים יאפשר לפתח ולהאיץ, באמצעות מימון ודחיפה משמעותיים, טכנולוגיות עילית ביטחוניות פורצות דרך בשלבים מוקדמים ביותר ולהתאימן למגוון יישומיים ושימושים אזרחיים חשובים, שהם גם עתירי הכנסות ורווחיות".
צה"ל כבר קלט בשנים האחרונות כמה מערכות שפותחו בידי סטארט-אפים, כמו כוונת הסמארט שוטר, פיגיון בשמה הצה"לי, המצוידת ביכולות ניתוח תמונה דיגיטלי ומאפשרת פגיעה מדויקת במטרות נעות כמו רחפנים. גם תותח הלייזר שאמור להיות הבסיס לסדרת מערכות יירוט שמפתחת מערכת הביטחון, צמח בחברת סטארט-אפ.