סגור
בורסה בורסת תל אביב 111
בורסת תל אביב (צילום: בלומברג)

טבילת אש ראשונה לעדכון משקל המניות במדדים ברפורמה החדשה

הבורסה תפרסם היום, עם תום המסחר, את הפרמטרים שלפיהם ייקבע משקל המניות בעדכון שיחול ב־1 בפברואר. מחזור המסחר שינבע מאותן התאמות יעמוד על לפחות 1.7 מיליארד שקל

עדכון המשקל הראשון שמתבצע לפי הכללים החדשים של רפורמת המדדים מתקרב. בתחילת נובמבר 2021 הוחלט בבורסה על שינוי הכללים שלפיהם מחושב משקל המניות במדדים, שמטרתו היתה להוריד את משקל המניות בעלות הסחירות הנמוכה.
המועד הקובע לעדכון המשקל הקרוב, בפברואר, חל ביום חמישי האחרון והיום בערב תפרסם הבורסה את הפרמטרים שלפיהם ייקבע משקל המניות. השינוי העיקרי ברפורמה שקבעה הבורסה היה הוספה של פקטור סחירות שמשפיע על משקל המניה במדד, ובמסגרתה נקבעו ארבעה פרמטרים לחישוב משקל המניה במדד.
פרמטרים אלו כללו מכפלה של מחיר המניה, מספר המניות הרשומות של המניה, שיעור החזקות ציבור מעוגל לאחוז שלם ופקטור הסחירות. הבורסה קבעה מועדים לארבעה עדכוני משקל רבעוניים בהם מחושבים מחדש הפרמטרים שקובעים את משקל המניה במדד, ביניהם פקטור הסחירות.
ב־1 בפברואר, בשלב מכרז הנעילה, תתבצע התאמת משקל המניות במדדים, וקרנות הסל שמתבססות על מדדי הבורסה יזרימו ביקושים והיצעים למניות לפי השינוי במשקל היחסי שלהן במדד. מחזור המסחר שינבע מאותן התאמות יעמוד על לפחות 1.7 מיליארד שקל.
כאמור, השינוי המרכזי ברפורמה במדדים הוא הוספת פקטור סחירות. משקל המניות במדדים יהיה תלוי במדרגת חציון הסחירות ובמדרגת חציון מהירות המחזור של המניות בחצי השנה שמסתיימת במועד הקובע לעדכון, יום חמישי האחרון, כאמור. מהירות המחזור היא החלוקה של כמות המניות שנסחרו ביום נתון בכמות המניות שהיתה רשומה באותו יום. מניות שייכללו בקבוצה העליונה של הסחירות או של מהירות המחזור יקבלו פקטור 1, המשקל שלהן במדד לא ייפגע, ואף יעלה כי המשקל היחסי של מניות אחרות ירד. מנגד, ככל שהסחירות ומהירות המחזור יהיו נמוכות יותר ייקבע למניה פקטור משקל נמוך יותר, שיפחית את המשקל היחסי שלה במדד. הבורסה הגבילה את השינוי המקסימלי בפקטור הסחירות לכל מניה בדרגה אחת בכל רבעון.
מכיוון שמדובר במדרגות של פקטור סחירות, לשינוי המדרגה תהיה השפעה גדולה על משקל המניה במדד. למשל, משקל מניה במדד יעלה בשיעור של כ־25% אם פקטור הסחירות שלה יעלה ממדרגה של 0.8 למדרגה של 1.0. לפי החישוב שנערך ב"כלכליסט", פקטור הסחירות של 86 מניות צפוי להשתנות בעדכון של פברואר, 15 מהן נכללות במדד ת"א־90.
מבנה המדרגות יוצר קושי לחישוב מראש של השינויים הצפויים, מכיוון שבמרבית המקרים השינוי נקבע בצמוד לסף של המדרגה. למשל, לפי החישוב של "כלכליסט" דרוג 51 בחציון הסחירות או מהירות המחזור יספיק לקבל פקטור סחירות 1.0 ואילו דרוג 52 ומטה, בנתון הגבוה מביניהם, יוביל לקבלת פקטור סחירות של 0.8 לכל היותר. לפי חישוב זה מניית נקסט ויז'ן תעלה מדרגה בפקטור הסחירות מכיוון שמהירות המחזור שלה מדורגת 51. אם חלה טעות בחישוב, ודירוג נמוך בדרגה בודדת, תמנע העלייה ויימנע הביקוש שקרנות הסל יזרימו למניה. מנגד, דנאל צפויה לרדת מדרגה בפקטור הסחירות מכיוון שדירוג מהירות המחזור שלה הוא 52. אם הדירוג בפועל יהיה גבוה בדרגה בודדת ירידת המדרגה תמנע. הדבר נכון גם עבור מניית פז נפט שצפויה לרדת מדרגה מכיוון שדירוג הסחירות שלה הוא 52. גם עליית המדרגה בפקטור הסחירות שצפויה למניבים ריט גבולית מאוד. ודאות בנוגע למדרגות הסחירות תתקבל רק לאחר שהבורסה תפרסם את הפרמטרים לעדכון מחר.
המעבר של הבורסה לעדכון משקל רבעוני מגביר את השפעתן של התאמות פקטור המשקל המקסימלי של מניה במדדים מאז העדכון הקודם. בעדכון של פברואר קרנות הסל צפויות להזרים ביקושים גבוהים למניות דיסקונט, לאומי, אלביט מערכות, ישראכרט, אורמת ופורמולה בגלל התאמת פקטור משקל מקסימלי במדד. מנגד המניות של נייס, טבע ופתאל יספגו היצעים גדולים מאותה סיבה. עלייה בשיעור החזקות הציבור תוביל לביקושים שיזרימו קרנות הסל למניות ביג, ישראל קנדה ונופר. גורמים אלו יצטרפו להשפעה הגדולה של התאמות פקטור הסחירות.
"כלכליסט" חישב את המשקל הצפוי למניות המדדים לפי נתוני סוף השבוע האחרון, ומחישוב זה נגזרו הביקושים או ההיצעים שקרנות הסל יזרימו למניות השונות, שאותם ניתן לראות בטבלאות המצורפות. יודגש כי החישוב כולל את חישוב פקטור הסחירות, שייתכן כי הבורסה תחשב באופן מעט שונה, ואז יחולו שינויים מהותיים בטבלאות אלו.