סגור

בלעדי
דלק חלופי: שיכון ובינוי נכנסת לתחום האשראי החוץ־בנקאי

חברת התשתיות והנדל"ן, שבשליטת נתי סיידוף, פנתה לרשות שוק ההון על מנת לקבל רישיון למתן אשראי חוץ־בנקאי. שיכון ובינוי מקימה בימים אלה חברה־בת, שתנוהל בידי המשנה למנכ"ל עמית בירמן. החברה החדשה תתמקד במימון פרויקטים של נדל"ן ותשתיות

אחרי שלא הצליחה לרכוש את השליטה בחברת האנרגיה פז, נכנסת שיכון ובינוי לתחום חדש ומפתיע. ל"כלכליסט" נודע כי חברת התשתיות והנדל"ן, שבשליטת נתי סיידוף (47%), מקימה בימים אלה חברה־בת שתעסוק באשראי חוץ־בנקאי. את החברה החדשה ינהל עמית בירמן, שמכהן כיום כמשנה למנכ"ל שיכון ובינוי. עוד נודע, כי שיכון ובינוי פנתה לרשות שוק ההון, שבראשה עומד משה ברקת, על מנת לקבל רישיון למתן אשראי חוץ־בנקאי.

3 צפייה בגלריה
מימין תמיר כהן ו נתי סיידוף
מימין תמיר כהן ו נתי סיידוף
תמיר כהן ונתי סיידוף
(צילום: עמית שעל, אוראל כהן)
בכוונת שיכון ובינוי להעמיד, באמצעות החברה החדשה, אשראי לגורמים הפועלים בתחומים שבהם היא פועלת, בעיקר נדל"ן ותשתיות. בתחילה תעסוק החברה החדשה בתחום הפקטורינג (רכישת הלוואות שמועד פירעונן דחוי), ובהמשך היא תיכנס גם לתחומי הלוואות המזנין (שכבת מימון שנחשבת לשכבת ביניים), ליווי פרויקטי נדל"ן, רכישת חובות של חברות אחרות, רכישת תביעות של חברות ביטוח, וליווי מימוני של פרויקטים מורכבים בתחומי התשתיות, דוגמת הקמת מתקני התפלה.

הרעיון למתן אשראי נולד במשבר הקורונה

המהלך של שיכון ובינוי, בניהול היו"ר והמנכ"ל תמיר כהן, נולד בין היתר על רקע פניות שקיבלה בזמן משבר הקורונה. במהלך תקופה זו פנו אליה ספקים שונים שלה, בבקשה לקצר את תקופת התשלום המגיע להם מ־60 יום לפרק זמן קצר יותר. הספקים היו מוכנים לשלם ריבית עבור הקדמת התשלום, ובהנהלת שיכון ובינוי בחנו את הדברים והגיעו למסקנה כי מדובר בפעילות שיש בה פוטנציאל רווח. בעקבות כך, החליטו בחברה להקים פעילות נפרדת, שתתמקד בתחום המימון.
הרקע שהוליד את הפעילות החדשה הוא שמנחה את שיכון ובינוי לפעול קודם כל בתחום הפקטורינג. בכוונת החברה לפעול מול גופים שיש להם חוב דחוי כלפיה, לרכוש אותו בהנחה מסוימת של כ־2%–3%, ולגבות את החוב בדחייה של חודשיים־שלושה, בתמורה לריבית, שתותיר בידיה מרווח של כ־2%־3%. לפי ההערכות, היקף האשראי ששיכון ובינוי מעמידה לספקים כבר כיום עומד על כמיליארד שקל, כך שמרווח שכזה מהווה פוטנציאל לרווח של עשרות מיליוני שקלים בשנה. בכוונת שיכון ובינוי להשתמש בהיכרות המעמיקה שיש לה עם הקבלנים והספקים שעובדים איתה כיום, כדי לחדור לשוק.
החברה מתכוונת להעמיד את האשראי בריבית נמוכה יותר מזו שאפשר לקבל בשוק ואצל חברות מתחרות דוגמת אס. אר אקורד שבשליטת עדי צים, ונאוי שבשליטת דורי נאוי, שם הריביות נעות סביב 10%–15% בשנה. שיכון ובינוי מתכוונת להעמיד ריביות נמוכות יותר, בזכות יכולת גיוס החוב הזול יחסית שלה בשוק ההון.
כמו כן, בכוונת שיכון ובינוי לתת ליווי מימוני, באמצעות החברה־הבת החדשה, גם לפעילויות שלה עצמה, אם הפרויקטים הספציפיים יהיו בסדרי הגודל המתאימים.
עבור שיכון ובינוי מדובר, כאמור, בכניסה לתחום פעילות חדש. בשבוע שעבר ירדה מהשולחן האופציה שהחברה תיכנס לתחום פעילות חדש נוסף - דלקים וקמעונאות. שיכון ובינוי ניסתה לרכוש את השליטה בפז נפט , באמצעות מיזוג עם החברה־הבת שיכון ובינוי אנרגיה, שפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת. כך פז היתה נהפכת לחברה־בת של שיכון ובינוי, שלאחר המיזוג היתה מחזיקה ב־48% מהמניות של פז, שנסחרת כיום ללא גרעין שליטה. בשבוע שעבר חתמה פז, המנוהלת בידי היו"ר הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן, על עסקה לרכישת מלוא המניות של רשת הקמעונאות פרשמרקט, שבשליטת האחים יוסי ושלומי אמיר, תמורת 2.1 מיליארד שקל. במקביל דחתה פז הן את ההצעה של שיכון ובינוי והן את ההצעה של קבוצת משקיעים בראשות לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, שהציעה להזרים לפז כ־1.3 מיליארד שקל בשני שלבים, וזאת בתמורה לקבלת 24.99% ממניות החברה.

גם מוטי בן־משה נכנס לאשראי חוץ־בנקאי

שיכון ובינוי אינה החברה הבורסאית היחידה שהחליטה להיכנס לתחום האשראי החוץ־בנקאי, ורק בבורסה יש 14 חברות העוסקות בתחום, בשווי שוק מצרפי של 7 מיליארד שקל. גם אלון רבוע כחול, בבעלות מוטי בן־משה (100%), החליטה לעשות זאת. החברה דיווחה אתמול על כך שחתמה הסכם לרכישת השליטה בחברת אשראי חוץ־בנקאי בשם איסתרא פריפקט. אלון רבוע כחול תזרים לחברה 12 מיליון שקל, ועבור סכום זה יוקצו לה מניות שיקנו לה נתח של 80% בחברה ו־72% בדילול מלא. בנוסף, אלון רבוע כחול תעמיד לאיסתרא פריפקט מסגרות אשראי בהיקף של עד 34 מיליון שקל כהלוואת בעלים. 10 מיליון שקל מסכום זה יועמדו כהלוואת ביניים, על חשבון מסגרות האשראי המדוברות, עד שיתמלאו כל התנאים המתלים שיאפשרו את השלמת העסקה.
3 צפייה בגלריה
מוטי בן משה איש עסקים ינואר 2019
מוטי בן משה איש עסקים ינואר 2019
מוטי בן־משה. ייכנס לאיסתרא פריפקט
(אוראל כהן)
השלמת העסקה כפופה לקבלת היתר שליטה באיסתרא פריפקט מרשות שוק ההון. העסקה אמורה להיות מושלמת בתוך ארבעה חודשים, כשהצדדים יכולים להאריך את המועד, אם לא יתקבלו עד אז כל האישורים המתבקשים.
אלון רבוע כחול היא חברת האחזקות של בן־משה בישראל. באמצעות החברה הזו הוא מחזיק בשליטה בחברת הדלק דור אלון (74%), שנסחרת לפי שווי של כ־1.4 מיליארד שקל, ובחברת הנדל"ן רבוע כחול נדל"ן (58.3%), שנסחרת לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. באמצעות אלון רבוע כחול הוא גם מחזיק בנתח מתחנת הכוח IPM בבאר טוביה. בנוסף, לחברה יש פעילות בתחום הלוגיסטיקה, והיא מחזיקה במותגי הקמעונאות נעמן, ורדינון ובוניטה דה מאס, וגם בזיכיון על המותג דיסני בישראל. השווי הכולל של נכסי אלון רבוע כחול עומד על 3.6 מיליארד שקל, והשווי הנכסי הנקי של הקבוצה עומד על 2.9 מיליארד שקל.
בן־משה רכש את אלון רבוע כחול ב־2016 בתמורה לכ־400 מיליון שקל במסגרת הסדר חוב, דרך חברת אקסטרה הולדינג הפרטית, שיש לה פעילות אנרגיה משמעותית בגרמניה.