סגור

פרשנות
תביעת פיירבלוקס: 20% מכלל מטבעות הביטקוין אבדו בגלל טעויות אנוש

התביעה האמריקאית נגד חברת הקריפטו הישראלית אינה המקרה הראשון בו ננעלה הכניסה לארנקים מוצפנים בהם מטבעות קריפטו יקרים שאבדו. זהו המחיר של הריבונות הפיננסית הטוטלית

אופיו החריג של שוק הקריפטו, שכולל את היעדרו של גורם ריכוזי יחד עם שמירה על אנונימיות מוחלטת, הפך אותו לאחת התופעות הכלכליות המסקרנות של השנים האחרונות.
מטבעות קריפטו מציעים למשתמשים אפשרות לנהל הון ולבצע עסקאות ללא מעורבות של מוסד פיננסי כמו בנק או מדינה, אך לריבונות הפיננסית הטוטלית שהוא מציע לחבריו נלווה מחיר. זהו עולם ללא בטוחות, ללא יציבות וללא מוקד שירות לקוחות.
התוצאה היא שמשתמשים רבים מוצאים את עצמם חסרי אונים במערכת. חלקם איבדו את המפתחות הפרטיים לארנקים המוצפנים שלהם, תוך שהם נועלים לנצח נצחים את מטבעות הקריפטו היקרים; יש כאלו שהאקרים משתלטים להם על הארנקים; ואחרים שולחים בטעות מטבעות למשתמשים או שולחים למשתמשים לא נכונים, ממש כפי שנטען כי קרה לפיירבלוקס.

2 צפייה בגלריה
מטבעות קריפטו מטבע דיגיטלי מטבע וירטואלי
מטבעות קריפטו מטבע דיגיטלי מטבע וירטואלי
מטבעות קריפטו
העובדה שהמערכת אינה סלחנית לטעויות אנוש הכניסה לצרות משקיעים פרטיים וגדולים, כמו קרנות גידור ואפילו בורסות קריפטו, שאיבדו גישה לארנקים שלהן, נגנבו להן המפתחות או ששלחו בטעות מטבעות בשוויים עצומים למשתמשים לא ידועים. המצב כה מדכדך שלפי הערכות שונות, כ־20% מכל מטבעות הביטקוין אבדו או נעלמו בדרך כזו או אחרת. מדובר בכ־120 מיליארד דולר שנעלמו לבלי שוב.
הדבר כאמור לא שיכך את ההתלהבות מהשוק, שיודע בשנתיים האחרונות את הראלי הגדול ביותר עד כה. אבל עם ההתלהבות, המשתמשים החדשים וההון הרב שזרם לשוק, כך גם הלכו וגדלו הטעויות ומעשי הנוכלות — והון ננעל, נעלם, נשלח בטעות או הועבר אל מי שהתחזה לאחר. אך מצוקה מייצרת חדשנות, ובשנים האחרונות יותר ויותר חברות מציעות פתרונות יצירתיים למתוסכלים ולחוששים. פיירבלוקס היא אחת מאותן חברות שהציעו שכבת הגנה וביטחונות ממקרים כאלו בדיוק.
פלטפורמות גדולות למסחר בקריפטו סבלו מפריצות
פיירבלוקס עשתה זאת, כמו פלטפורמות מסחר וחברות דומות לה, על ידי יצירת שכבת אינטראקציות נוספת, שאמורה לווסת את מעבר המטבעות ולאתר טעויות. והיא גם לא החברה הפיננסית הראשונה, בשוק הקריפטו או בשוק הפיננסי המסורתי, שאולי יתברר כי פעלה באופן לא אחראי עם כספי הלקוחות ושרדה למרות הכל. בין היתר, פלטפורמות מסחר בקריפטו הגדולות כמו קוינבייס האמריקאית, Binance הסינית ו־ Coincheck סבלו מפריצות מתוקשרות ומביכות, אובדן כספי משתמשים או נעילתם מחוץ לחשבונות שלהם לעולמים. מקרים אלו התבהרו בבתי משפט ובחקירות של הרשויות הרגולטוריות והסתכמו בקנסות ובהפעלת גורמים ביטוחיים.

2 צפייה בגלריה
חברת  פיירבלוקס
חברת  פיירבלוקס
מייסדי פיירבלוקס, מימין: עידן עפרת, מיכאל שאולוב ופבל ברנגולץ
(צילום: יוסי זליגר)