סגור

בלעדי
אביב גרופ שואפת לשווי של יותר ממיליארד שקל

האחים אביב, ששולטים דרך קבוצת הנדל"ן שלהם גם בבלנדר ובאביב אלרון הציבוריות, מקדמים את הנפקת הקבוצה באוגוסט. אף שהדירקטוריון טרם החליט התשקיף כבר מוכן ונערכו פגישות עם חתמים

דורון אביב ואחותו דפנה הרלב, בעליה של קבוצת אביב (אביב גרופ), מקדמים הנפקה של חברת הנדל"ן בתל אביב לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. ל"כלכליסט" נודע כי ההנפקה מתוכננת לאוגוסט על בסיס הדו"חות לרבעון הראשון של 2021.
החלטה על ההנפקה לא התקבלה עדיין סופית בדירקטוריון החברה אבל הן מבחינת חתמים והן מבחינת תשקיף, שנראה הוכן מבעוד מועד ואמור להתעדכן, החברה מוכנה למהלך, ובשבועות האחרונים נפגש אביב עם חתמים מובילים כדי לקדם את ההנפקה.
ההנפקה שנגנזה ב־2018
הפעם האחרונה שבה התכוננה קבוצת אביב להנפיק היתה בתחילת 2018, אבל אז החליטה לקבל הלוואה של 100 מיליון שקל ממנורה ולרדת מהנושא זמנית. האחים, שעובדים בחברה כבר 40 שנה, מחזיקים בקבוצת אביב בחלקים שווים, אולם דורון אביב, יו"ר הקבוצה, הוא הדומיננטי יותר מבין השניים, בחברה שהוקמה בשנת 1963 על ידי אביהם המנוח משה אביב.
דורון משמש יו"ר הקבוצה מאז שנת 2001, לאחר שאבי המשפחה נהרג בתאונת רכיבה, ודפנה מכהנת מאז כמנכ"לית. השניים קיבלו את הבעלות על החברה אחרי ששתי אחיות נוספות במשפחה, דליה ודנה אביב, קיבלו את חלקן בירושה בהחלטה משפחתית במזומן ולא במניות החברה.
הקבוצה עוסקת בייזום, רכישה, תכנון, בנייה ושיווק של פרויקטים למטרות מגורים, מסחר, בנייה ציבורית ותשתיות. הקבוצה נחשבת לאחת הגדולות בארץ בתחום פרויקטי המגורים, ובין היתר הקימה בתל אביב את מגדל אביב לבונטין, פרויקט סי אנד סאן, מגדל אליפלט, פרויקט אביב בגימל, מגדל ליבר, מגדל חנקין 5, ומגדל ויסוצקי 6 בכיכר המדינה; את בוסתן אביב ברמת השרון; את אביב אשדוד, אביב הרצליה, וקריית משה בבני ברק.
בתחום המסחרי, הקבוצה הקימה את מגדל רוטשילד 22 בתל אביב; וברמת גת היא הקימה את מגדל משה אביב, שמתנשא לגובה 235 מטר והיה מגדל הבטון הגבוה בישראל; מגדל ספיר, מגדל היהלום ובית נעם, וכן את בית טים בפתח תקוה. בתחום מוסדות הציבור, הקבוצה הקימה, בין היתר, את בית החולים אסותא, מרכז ויצמן בתל אביב והאצטדיון הלאומי ברמת גן והגשרים יצחק שדה, לוינסקי והטיילת בתל אביב. החברה גם פועלת בתחום ההתחדשות העירונית (פינוי־בינוי) ובתחום השכירות לטווח ארוך.
הקשר של האחים עם שוק ההון הישראלי קיים כיום דרך חברת האשראי החוץ־בנקאי בלנדר ודרך אביב אלרון הציבורית, שבה הם מחזיקים (82%) ישירות ובעקיפין, אשר נסחרת לפי שווי של 62 מיליון שקל. אלרון שעוסקת בנדל"ן בסרביה ובארה"ב, הפסידה 45 מיליון שקל ב־2020 שנת הקורונה לעומת הפסד של 11 מיליון שקל בשנה שקדמה לה.
אחזקה נוספת של הקבוצה היא ב־43% ממניות חברת הפינטק בלנדר שמעניקה אשראי צרכני חוץ־בנקאי. בלנדר הונפקה בתל אביב בסוף ינואר לפי שווי של 280 מיליון שקל, אך מאז היא איבדה יותר מ־17% מערכה, לשווי של 231 מיליון שקל. בני משפחת אביב, שמחזיקה ב־25% מבלנדר, שאפו לגייס לפי שווי של 700 מיליון שקל אבל נאלצו להתפשר עם השוק. את 2020 סיימה בלנדר בהפסד של 24 מיליון שקל, תחת ניהולו של גל אביב, בנו של דורון.
אוסיף, גאידמק וישרס
הקשר של משפחת אביב עם שוק ההון הצחיל כבר ב־1993, אז רכשה הקבוצה את השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית אוסיף, שהיתה לזרוע היזמית שלה. המשפחה שלטה באוסיף עד למכירתה ב־2007 לארקדי גאידמק תמורת 600 מיליון שקל במזומן. כמו עסקים אחרים שרכש גאידמק במחירים מופקעים, גם הרכישה הזו התבררה ככשלון מבחינתו. אוסיף שעסקה בייזום ובנייה ובהשקעות בפרויקטי נדל"ן מניב ותשתיות, נקלעה לקשיים ובסוף 2008 היא הגיעה לכינוס נכסים והשליטה בה נמכרה לחברת הנדל"ן ישרס שבשליטת שלמה אייזנברג תמורת 135 מיליון שקל. ב־1998 רכשה הקבוצתה את השליטה בעוגן נדל"ן, שעל שטחה נבנה בית חולים אסותא ברמת החייל. אחרי שני סיבובים של מכירת חלק מאחזקותיה בעוגן, ורכישתן מחדש, מכרה אביב את מלוא השליטה בעוגן לישרס, וב־2015, בהליך של הצעת רכש, מחק אייזנברג את עוגן מהמסחר.
מקבוצת אביב נמסר בתגובה כי "החברה בוחנת מעת לעת פעילות פיננסית בתחום הנדל"ן. הנושא לא נמצא כעת על סדר היום".

2 צפייה בגלריה
דפנה הרלב ו דורון אביב בעלי קבוצת הנדל"ן אביב
דפנה הרלב ו דורון אביב בעלי קבוצת הנדל"ן אביב
דפנה הרלב ו דורון אביב בעלי קבוצת הנדל"ן אביב
(צילום: אוראל כהן)
ת אביב,