סגור

ניתוח כלכליסט
ענף ההשתלמות עדיין דוהר על גל היציאה מהקורונה

קרן ההשתלמות של הראל, שסגרה את טבלת התשואות באפריל, עלתה לראש במאי עם תשואה של 1.65%. אלטשולר שחם מוצאת את עצמה אחרונה בדירוג תשואות מאי ואחרונה מתחילת השנה

חמישה חודשים של תשואות חיוביות: קרנות ההשתלמות רשמו במאי חודש נוסף של תשואות חיוביות, למרות המגמה המעורבת שאפיינה את הבורסה בתל אביב, והעלייה הממוצעת של הקרנות במסלול הכללי היתה 1.41%. מדובר בחודש חמישי ברציפות של תשואה חיובית - מגמה חריגה, שנובעת בעיקר מהחזרה לשגרה אחרי משבר הקורונה.


מדד ת"א־35 עלה במאי ב־2% ומדד ת"א־90 נותר ללא שינוי. את המגמה החיובית בשוק המניות הובילו אלה שנסחרות בארה"ב, לעומת מניות הבנקים המקומיים, הנדל"ן וחיפושי הגז, שהתאפיינו בירידות. מדד S&P 500 האמריקאי עלה במאי ב־0.55%.

3 צפייה בגלריה
כסף שקלים חיסכון קרן השתלמות מזומן  2
כסף שקלים חיסכון קרן השתלמות מזומן  2
קרן ההשתלמות של הראל, שסגרה את טבלת התשואות באפריל, עלתה לראש במאי עם תשואה של 1.65%
(צילום: שאטרסטוק)

בראש טבלת תשואות ההשתלמות התמקמו במאי שתי קרנות: זו של הראל, עם עלייה של 1.65%, וזו של הלמן־אלדובי, עם 1.64%. הפער בין השתיים נובע מהעובדה שבניגוד לשאר הקרנות, התשואה החודשית של הראל אינה כוללת את 30 באפריל, שהתאפיין בירידות שערים. הראל נוהגת לכלול את היום האחרון בחודש בדיווחיה, בעוד הקרנות האחרות כוללות אותו בדיווח של החודש הבא, ולכן הירידות של 30 באפריל כבר התבטאו בתשואה הכוללת של הראל באפריל. הלמן־אלדובי נרכשה בידי קבוצת הפניקס, וקרנות ההשתלמות שלה ימוזגו בקרוב לתוך הקרנות של החברה הרוכשת.
החשיפה של קרן ההשתלמות של הראל למניות היא כ־45%, ולדברי אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות של הראל, "תיק המניות שלנו מפוזר גם באירופה ואסיה, ולא רק בארה"ב ובישראל, וזה תרם משמעותית לתשואה במאי. מעבר לכך, גם השיערוכים בהשקעות לא סחירות תמכו בתשואה של הקרן במאי".

3 צפייה בגלריה
אינפו כל המספרים של ענף ההשתלמות
אינפו כל המספרים של ענף ההשתלמות
אינפו כל המספרים של ענף ההשתלמות

לשאלה אם אחרי חמישה חודשים של עליות לא הגיעה העת להקטין חשיפה למניות, השיב רבינוביץ': "אנחנו מסתכלים על האלטרנטיבות. התשואה הריאלית באג"ח מדינה היא שלילית, נכון להיום. התשואה באג"ח קונצרניות נמוכה גם היא. המניות, לעומתן, אמנם אינן זולות, ופוטנציאל התשואה שלהן נמוך מבעבר, אבל הן עדיין בפער חיובי. יכול להיות שבעתיד נצטער על כך שלא הקטנו את האחזקה במניות, בעקבות ירידות בשווקים, אבל עד אז אנחנו מפזרים את ההשקעות כמה שניתן, כדי להקטין את התנודתיות בקרן".
במקום השלישי בטבלת התשואות נמצאת קרן ההשתלמות של כלל עם עלייה של 1.62% במאי ועלייה של 8.31% מתחילת השנה - מקום שני בין כל הקרנות. בשלוש השנים האחרונות עלתה הקרן של כלל ב־26.79% - התשואה הגבוהה בענף. הובלת הקרן של כלל באה על רקע השקעותיה הגדולות - אולי אף הגדולות בענף - בחברות הטכנולוגיה בישראל.
את העלייה הגדולה ביותר מתחילת השנה רשמה קרן ההשתלמות של אנליסט, שעלתה ב־8.5% לאחר שעלתה ב־1.57% במאי.

3 צפייה בגלריה
אורי רבינוביץ' סגן מנהל חטיבת ההשקעות ב הראל ביטוח ופיננסים
אורי רבינוביץ' סגן מנהל חטיבת ההשקעות ב הראל ביטוח ופיננסים
אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות של הראל
(צילום: ורדי כהנא)

קרן אלטשולר שחם השתלמות כללי, שמנהלת קרוב ל־58 מיליארד שקל - הסכום הגדול בענף - הניבה את התשואה הנמוכה ביותר מינואר, בשיעור של 6.59%, לאחר שעלתה 0.88% בחודש מאי - גם זו התשואה הנמוכה ביותר.
הקרן, שהובילה במשך תקופה ארוכה את התשואות לשלוש שנים, ירדה עתה למקום שלישי, אחרי שהקרנות של כלל והפניקס עקפו אותה. אולם, הירידה מפסגת התשואות, מיקום שהזרים לה כספים של חוסכים רבים והפך אותה לקרן הגדולה ביותר - עדיין אינה פוגעת במותג עצמו. לראיה, ברבעון הראשון נוידו אליה כמעט 2 מיליארד שקל מהקרנות המתחרות, הסכום הגבוה ביותר בענף.