סגור

הצבעת מחאה: בעלי מניות המיעוט בביג פסלו מינוי מחדש של דח"צית

בעלי המניות החליטו לא לאשר את מינויה של נגה קרז-ברייר לכהונה נוספת כדח"צית, בשל החלטות שקיבלה על שדרוג התגמול של המנכ"ל חי גאליס, בצעד של אובר-רולינג ובניגוד לעמדתם - לאחר שלא אישרו את העלאות השכר באסיפות הכלליות

בעלי מניות ביג דחו את הצעת הדירקטוריון למנות מחדש את נגה קנז-ברייר לכהונת דירקטורית חיצונית. באספת בעלי המניות שהתקיימה אתמול סירבו בעלי מניות המיעוט לאשר את מינויה של קנז-ברייר לכהונה נוספת של שלוש שנים כדח"צית - ההצעה נדחתה ברוב של 52.85%.
המתנגדים למינוי היו המוסדיים, נציגי חברת קרנות הנאמנות של IBI, אנליסט, קסם (בית השקעות הפניקס), בית ההשקעות מור ומור קופות גמל, מגדל, הראל, פסגות, שומרה ואיילון. הגופים הגדולים שהצביעו בעד המינוי הם אלטשולר שחם וילין לפידות.
דירקטור חיצוני אמור לייצג את האינטרסים של בעלי מניות המיעוט מול דירקטורים רגילים שלרוב מייצגים את עמדת בעל השליטה. על כן מהלך של "הדחת" דירקטור חיצוני מצביע על כך שהמוסדיים לא מרוצים מהדרך שבה הם מיוצגים בדירקטוריון.
ואכן למוסדיים ולדירקטוריון ביג יש היסטוריה לא מוצלחת. ועדת התגמול של ביג, שבה חברה קנז-ברייר, החליטה במרץ 2023 לאחשר תוספת שכר בשיעור 35% למנכ"ל חי גאליס, לעלות שכר שנתית של עד 4.8 מיליון שקל. עוד החליטה לאשר עלות שנת שנתית של עד 9.2 מיליון שקל ליו"ר איתן בן זאב. ההחלטה התקבלה על אף העובדה שבאסיפה הכללית בעלי מניות המיעוט התנגדו להצעה.
אותה ועדת תגמול החליטה לאשר באוגוסט 2022 את עדכון מחיר מימוש האופציות של גאליס, גם במקרה זה על אף התנגדותם של 75% מבעלי מניות המיעוט. שווי ההטבה ההונית שניתנה לגאליס נאמד ב-5.4 מיליון שקל.
גם ההחלטה על השכר וגם ההחלטה על עדכון מחיר האופציות אושרו על ידי ועדת התגמול ודירקטוריון ביג, זמן קצר לאחר ההתנגדות של בעלי מניות המיעוט באסיפה הכללית. זאת כצעד של "אובר-רולינג" (דחייה) שקובע כי יש לדחות את החלטת בעלי המניות מאחר שהדירקטוריון יודע טוב יותר מבעלי מניות המיעוט מה נכון עבור החברה.
הדרך העיקרית למחות על אובר-רולינג מצד בעלי מניות מיעוט הוא הדחה של הדירקטורים המובילים את ההחלטה. ואכן לקראת האספה הנוכחית צורפה עמדת בעל מניות בחברה, משה קאשי, שקרא לא לאשר לדח"צית כהונה נוספת בשל החלטות ועדת התגמול שבו היתה קנז-ברייר חברה. המוסדיים שהתנגדו בשעתו לשיפורי השכר בביג הם פסגות, אנליסט, מגדל, הראל, איילון, מיטב ושומרה.
בעלי השליטה בביג הם האחים יהודה (22.95%) ורוני (12.12%) נפתלי, מגדל (9.1%) הראל (5.85%) ומנורה מבטחים (5.8%). לאחר הדחת קנז-ברייר, נותרו בדירקטוריון הדח"צים ורד יצחקי ויפתח רון טל.