סגור

נעילה שלילית בבורסה בהובלת מניות הפיננסים; הבנק הבינלאומי מחק 4.1%

לאחר הורדת הדירוג של ישראל בסוכנות מודי'ס - מדד ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 125 נחלש ב-0.7%, ת"א בנקים נסוג ב-1.8%; תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים טיפסה ב-8 נקודות בסיס ל-4.30%; עשות קפצה ב-6.1% ברקע הזמנה חדשה מבואינג

דיווח שוטף מהבורסה בת"א ברקע למלחמה בדרום: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
15:50 - הבורסה בתל אביב נעלה את היום בירידות שהובילו מניות הפיננסים, ברקע הורדת הדירוג לישראל בסוכנות מודי'ס בסוף השבוע.
מדד ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 125 נחלש ב-0.7%, ת"א בנקים נסוג ב-1.8% ות"א ביטוח ירד ב-1.1%.
הבנק הבינלאומי מחק 4.1% מערכו, מזרחי טפחות ירד ב-2.2%, פועלים נסוג ב-1.8%, דיסקונט נחלש ב-1.7% ולאומי ירד ב-1.1%.
עשות קפצה ב-6.1% לאחר שהודיעה הבוקר על קבלת הזמנה מחברה אמריקאית בתחום התעופה, והפרסום בכלכליסט על כך שמדובר בבואינג.
תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים טיפסה בשמונה נקודות בסיס לרמה של 4.30%.
14:35 - עשות קופצת ב-6.1% אחרי שדיווחה הבוקר על הזמנה מ"חברה אמריקאית בתחום התעופה". כלכליסט פירסם שמדובר ביצרנית המטוסים בואינג. בין עשות לבין הענקית האמריקאית קיים הסכם מסגרת שתוקפו עד שנת 2027 והיקף ההזמנות הצפוי הכולל שלו עומד על כ-66.6 מיליון דולר.
12:50 - בזן עולה ב-0.1% בלבד אך אם תמשיך לשמר את הרמה החיובית עד לנעילה היא תסגור 9 ימי עליות רצופים, הרצף החיובי הטוב ביותר בבורסה נכון להיום.
12:00 - זוז פאואר קופצת ב-29% במחזור חריג לאחר שהודיעה כי המיזוג עם חברת הספאק צפוי להיות מושלם עד סוף הרבעון הראשון - ושהיא במו"מ עם משקיעים להקצאת מניות פרטית בהיקף של עד 12 מיליון דולר לפי שווי של 60 מיליון דולר - 220 מיליון שקל.
11:15 - פרטנר חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם או.פי.סי אנרגיה, במסגרתו תשווק חשמל בייצור או.פי.סי ללקוחותיה - שיתקשרו בהסכם אספקה איתה ועם היצרנית, חברה בת של או.פי.סי.
11:00 - שעה ראשונה תנודתיות, שבסופה הירידות מתמתנות לסביב מינוס 0.5%. קצוות בת"א 90: פריון מתחזקת ב-3.4% בפסגה, נקסט ויז'ן יורדת ב-3.9% בתחתית.
10:30 - חצי שעה של מסחר מאחורינו, הירידות מתחזקות עד למינוס 1%. גם מניות הביטוח מאבדות גובה - מנורה נחלשת ב-2.7%, כלל יורדת ב-2%, הפניקס ב-1.8%, מגדל ב-1.6% והראל ב-1.4%.
10:00 - המסחר נפתח: המדדים ת"א 35 ות"א 125 יורדים ב-0.8%; תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים מטפסת ב-8 נקודות בסיס ל-4.30%.
מדד ת"א בנקים נחתך ב-1.5% - פועלים ולאומי נחלשים ב-1.6%, בינלאומי מאבד 1.9%; ארביטראז' חיובי מקפיץ את נובה ב-6.7% בראש ת"א 35, פער שלילי מוריד את אנרג'יאן ב-3.5% בתחתית המדד.
9:35 - עשות אשקלון של קרן פימי דיווחה על הסכם חדש מול חברה אמריקאית מתחום התעופה, לאספקת מערכות אלקטרו מכניות ומייצבים לניהוג מטוס, בסכום של 14.2 מיליון דולר. תקופת הביצוע תעמוד על שנתיים. יתרת ההיקף הכספי הצפוי של ההסכם הכולל מול הלקוחה עומדת על 66.6 מיליון דולר, כשתקופת הביצוע של כלל החוזה עד 2027.
9:30 - מאסיבית עדכנה כי ההכנסות ב-2023 צפויות לעמוד על כ-15 מיליון דולר, כששיעור הרווחיות יהיה דומה לנתון בדוחות 2022.
8:50 - תגובת הנגיד אמיר ירון להורדת הדירוג: "כדי לחזק את אמון השווקים וחברות הדירוג בכלכלה הישראלית חשוב שהממשלה והכנסת יפעלו לטיפול בסוגיות הכלכליות שמועלות בדוח. בנק ישראל הציג כבר מספר דרכי פעולה ברוח זו ובכללן אישור התקציב של 2024 בכנסת עם כל ההתאמות הנכללות בו.
על פי הערכות חברת הדירוג, יחס החוב הציבורי לתוצר אמור להגיע בשיאו לרמה של 67% ולאחר מכן הוא צפוי לרדת בהדרגה. יש לציין כי מדינת ישראל חוותה בעבר משברים גאו-פוליטיים בתקופות בהן יחסי חוב/תוצר היו גבוהים בהרבה ומעולם לא היה פיגור כלשהו בהחזרי החוב של הממשלה. בהקשר זה חשוב גם לזכור את פוטנציאל הצמיחה הגבוה של המשק והעודף המבני בחשבון השוטף.
לסיכום, הכלכלה הישראלית מושתתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים, תוך הובלה עולמית בתחומי חדשנות וטכנולוגיה. ידענו להתאושש מתקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה ויש לכלכלה הישראלית את החוזקות להבטיח שכך יהיה גם הפעם".
8:30 - שיכון ובינוי תרשום בדוחות הרבעון הרביעי הפסד של 98 מיליון שקל, על פרויקט הכביש הבין עירוני באתיופיה. זאת בעקבות הודעת חברה נכדה, על אירוע כוח אליון שלא מאפשר להמשיך בעבודות - ולאחר שמזין העבודה הגיב כי מדובר בהפרה של ההסכם. המזמין הזהיר כי ללא ריפוי של ההפרה תוך 14 יום, ההסכם יבוטל.
ההפסד שיירשם, כאמור בגובה 98 מיליון שקל (כ-26.5 מיליון דולר) כולל הפרשה להפסד של 71 מיליון שקל, בשל חשש לחילוט ערבות בנקאית של 52 מיליון שקל המוחזקת בידי מזמין העבודה, וכן כספי עיכבון של 18.5 מיליון שקל, לגביהם קיימת אי וודאות בגבייה.
במקרה שבו מזמין העבודה יודיע על ביטול ההסכם, חשופה החברה הנכדה בנוסף לתפיסת המלאי, ציוד וחלקי חילוף בפרויקט על ידי מזמין העבודה, הרשומים בספרים בשווי של של 10.7 מיליון דולר, ולאי תשלום חוב מצד המזמין על עבודה שבוצעה, כולל עכבון של כ-1.6 מיליון דולר.
החברה הנכדה הודיעה בתחילת נובמבר 2023 כי בשל מצב חירום שהוכרז באתיופיה ועלייה מתמדת במהומות, אירועי אלימות ואי סדר במדינה, וכן לאור המחסור החמור בצמנט באתיופיה, התקיים אירוע כוח עליון שלא מאפשר להמשיך בעבודות הפרויקט. שיכון ובינוי כבר דיווחה על הפסד של כ-135 מיליון שקל בדוחות הרבעון השלישי בשל ביטול העבודות.
7:00 - עת תגובה: הבורסה בת"א תגיב הבוקר להודעה החמורה של מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל, מרמה של A1 לרמה של A2 ולהחלטתה לשנות את תחזית הדירוג מ'יציבה' ל'שלילית'.
משמעות הורדת התחזית היא בחינת אפשרות להורדת דירוג נוספת בטווח הקצר-בינוני (בין שנה לשנה וחצי). מחר צפויה התגובה בשוק המט"ח.
אף שהורדת הדירוג היתה צפויה ומתומחרת בשווקים, הורדת התחזית הפתיעה, כמובן לא במובן החיובי. גם השפה שבה בחרה מודי'ס היתה חריפה ביותר, בכל הנוגע לתיאור מצבה העגום של הכלכלה הישראלית. היא כללה ביקורת נוקבת על הממשלה, על המדיניות הפיסקאלית הלא אחראית, ועל חוסר הנכונות שלה לדון בפתרון ארוך טווח לעזה.

הורדת הדירוג עשויה להוביל בהמשך להורדת דירוג גם לבנקים הישראלים (עומד כעת במודיס' על A2), בשל הפגיעה באפשרות של המדינה לסייע להם במקרה שיתפתח משבר בסקטור. הורדת דירוג לבנקים תפגע בהלימות ההון שלהם ופגיעה כזו תאלץ אותם להקשיח את מדינות האשראי.
ומעבר לענייני הדירוג, עוד על הפרק בהמשך השבוע: ביום חמישי לאחר הנעילה יתפרסמו נתוני האינפלציה בישראל של חודש ינואר - מדד המחירים האחרון שיתפרסם לפני החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, ב-26 בפברואר.
עוד ברקע למסחר, המגמה המעורבת שנרשמה בשישי בוול סטריט: מדד נאסד"ק עלה ב-1.3%, S&P 500 עלה ב-0.6% ומנגד דאו ג'ונס ירד ב-0.1%.
אלה פערי הארביטראז' שנפתחו בדואליות הבכירות של הבורסה: חיובי – נובה 7%, סאפיינס 2.5%, קמטק 2.3%, נייס ואיי.סי.אל 0.4%, אורמת 0.7%, טאואר 0.1%; שלילי – טבע ואנלייט 1%-.
תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים טיפסה בשישי ב-2 נקודות בסיס, בהמשך לעלייה של 6 נ"ב בחמישי, עד ל-4.17%. תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים עומדת בפתיחת השבוע על 4.22%.
ענייני שופרסל: האחים שלומי ויוסי אמיר הגיעו לסיכום על יו"ר פז על קיצור תקופת התחרות שלהם (שנקבעה בעסקה שבה מכרו את פרשמרקט לפז), לפיו ישלמו לחברה פיצוי של 100 מיליון שקל אם אכן ירכשו 24.9% משופרסל.
במקביל, הקבוצה האמריקאית המתחרה על העסקה העבירה לבעלי המניות בשופרסל בחמישי בלילה את ההצעה המעודכנת, שנעשתה לפי שווי של 6.11 מיליארד שקל לשופרסל – גבוהה ב-25 מיליון שקל בלבד מזו של האחים אמיר.
בשווקים העולמיים השבוע: נתוני אינפלציה בארה"ב - ביום שלישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר, ביום שישי יצא מדד המחירים ליצרן של ינואר. ביום רביעי יתפרסמו נתוני האינפלציה בבריטניה.
במוקד עונת הדוחות בוול סטריט: ביום שלישי לפני המסחר יתפרסמו דוחות קוקה קולה; סיסקו תפרסם תוצאות כספיות ברביעי בערב (שתי המניות נמנות על מדד דאו ג'ונס).
הבורסות הסיניות בשנגחאי וסין בחופשה לאורך כל השבוע, בשל חגיגות ראש השנה הסיני, שהחלו בשבת – הסינים מציינים הפעם את הכניסה לשנת הדרקון.
הבורסה בהונג קונג תהיה סגורה בשני ובשלישי, גם היא בשל אירועי החג הסיני; הבורסה בסיאול תהיה סגורה בשני בשל ראש השנה הקוריאני; הבורסה של טוקיו תהיה סגורה בשני בשל חג לאומי.